OtaK Startet 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2018 Nokon som har ei formeining om kor mange watt ein VHF med AIS trekker? Kun mottaker, ikkje sender. Eg trenger dette for beregning av batterikapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Da må du nok gå inn på den spesifikke VHFèn du skal bruke for å finne de data i spesifikasjonene Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bonus Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Her er et eksempel: Vi har Simrad RS90 ombord. Dette er en fastmontert VHF med AIS mottaker. I og med at du regner på batterikapasitet, så antar jeg at det er strømforbruket i Stand-by (og uten lading) som er mest interessant for deg. Simrad RS90 er oppgitt i spesifikasjonene til å trekke mindre eller lik 0,35A i Stand-by. Med en batterispenning på 12,5V blir dette da ca. 4,5W. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Jeg har en Simrad NAIS-400 ais transciver som bruker 170 mA, dvs ca 2W. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Så da blir vel konklusjonen: Les instruksjonen på produktet. Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 OtacC skrev for 5 timer siden: Nokon som har ei formeining om kor mange watt ein VHF med AIS trekker? Kun mottaker, ikkje sender. Eg trenger dette for beregning av batterikapasitet. Sett inn en slik kretstester fra Biltema til 129kr, så kan du lese av nøyaktig hva de forskjellige forbrukerne er på de forskjellige sikringene. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kretstester-2000023374/?artId=15291 Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Dette er for planlegging av ein EL installasjon i båt, og beregning av størrelse av batteri. So litt vanskeleg å lese instruksjonsboka til utstyr ein ikkje har bestemt seg for endå, og å måle. Eg burde kanskje ha informert om dette. Ein indikasjon er godt nok. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Poenget er at dette blir noe i retning av 'teoretisk skolekjøkken'. Skulle du beregnet batterikapasiteten ut fra svarene her, kunne du landet et sted eksempevis mellom 100- og 300 Ah. Litt i groveste laget. Sitér dette innlegget Link to post
OtaK Svart 7.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Ok Hulda, men det kan vel være opp til meg å vurdere. Eg tykker indikasjonen 2w til 4,5w er god nok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Absolutt din sak og din avgjørelse. Hulda, som er en moderat seiler, bruker mellom 10- og 15 A når vi er under seil. Så et slingringsmonn er alltid til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) 10-15 A når dere seiler - hva drar mye strøm da? Vi har jo omtrent like store båter. Når vi har to kjølebokser, autopilot, radar, VHF, AIS, MOB alarm, og plotter i gang drar vi ca 8A i timen. Kan være det er musikk på stereoen også. Alt av lys er LED (kostet noen tusen kroner å bytte 70-80 pærer..) så det er ikke verdt å ta med i denne sammenhengen Redigert 7.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 (redigert) Garmin plottere og ekkolodd. Samt en radar, fra Garmin. Ikke noe av dette har spareblussfunksjon. Plotteren inne i salongen varmer halve båten. Trimble er vel heller ikke designet på å spare strøm. Men 10 A er ikke mer en 2 A mer enn deg :-). Hulda er på LED også. Så synderene heter Garmin, Trimble, HP, Eber og Robertson. Som jeg kan komme på i farta. Ikke helt LED'a forresten, vi har et par gammeldagse lysstoffrør som står på hele tiden. Har gammeldagse bly-batterier, strøm er ikke noe vi sparer på. Det verste er at båten din i praksis har større bo-volum enn Hulda. Men depl. på Hulda er nok en del høyere, hvilket gir utslag på Robertson. Hulda er vel 17 tonn, omtrent. Redigert 7.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 du sa 10-15. Jeg lurte mer på 15 enn 10 Eberen er ikke medregnet hos meg. Den drar vel et par A på normal drift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Jeg er egentlig forbauset over hvor mye strøm vi bruker på en normal seilas i mørket selv også. Jeg kan godt tenke meg at HP'en også drar en del, særlig før jeg blåste den ren for en halv sau med ull. Da gikk viften på høygir der også. Hva som er hyggelig, er at det er potensiale for å spare strøm om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Og en laptop til lading drar fort noen ampere ekstra! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Det er jeg overbevist om, rett før plastikken smelta :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Aha, du har inverter også? Den i seg drar jo 1A bare på stand by Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Nei, men inverter er på ønskelisten. Bruker en omformer fra Clas Ohlson, den har fungert i mange år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Hulda skrev for 3 timer siden: Trimble er vel heller ikke designet på å spare strøm. Jo, det er den. Trekker 7 W. DSM 132 er tiltenkt også å stå i mobile løsninger med batteridrift. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Mulig det. Den har ingen vifte, men boksen har god lunk. Hvilken versjon jeg har, vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Etter et bilde du la ut engang har du enten en DSM 132 eller en AG 132. AG 132 er tiltenkt å stå i traktorer og skurtreskere. Og det er vel ikke det du har? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Den jeg har er utrangert fra et handelsfartøy. Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2018 Ser man det ja! Tar ikke lange tiden før Hulda er oppe i 10 A. To plottere, 1 PC, 1 radar og litt andre greier.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.