Jump to content

SOB kartplotter: info, nyheter, teknikk m m

SveinHa

Recommended Posts

Hei

Opplever C-map italia som svært kundevennlige. Sendte mail til dem for et par dager siden og ba om ny pc-selector-CD. Fikk svar dagen etter, de hadde nettopp sluppet ny versjon av kartene, versjon 15, og den ville jeg få i postkassa innen en uke. Natalia, som stort sett svarer på disse mailene, er forøvrig svært hyggelig, hjelpsom, og snakker dertil svensk dersom engelsk skulle være en utfording for noen!

Jo da, det ser ut som den omtalte dama holdt ord. CD'n ankom rederiet Amica i dag :yesnod:

mvh

Ella

Redigert av mor Amica (see edit history)

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

CD'n ankom rederiet Amica i dag :yesnod:
Så også rederiet Kamelia :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 3 uker senere...

Oppgraderingen av kartpakken førte til en feil i kartvisningen ved max innzooming (kartet ble zoomet et hakk mer enn båtens posisjon/pasttrack). Dette er rettet i versjon 8.6 som kan lastes ned her.

Det ser ut til at den norske oversetteren har lagt inn årene da siste norske versjon er 7.5...

En liten "insider": Advarselen som kommer opp HVER gang SOB startes (der hvor du advares om at programmet ikke fritar deg for å tenke selv+++) kan fjernes ved å endre navnet på filen Warning.txt til Warning.txt.skip Filen ligger i din SOB-mappe, f.eks. C:\SOBvMAX

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 10 måneder senere...

Hei

Driver å installerer SOB på ny pc. Versjon 8.7.1. Kart er kjøpt fra C-map, og alt er bare stas. Men, jeg plages med zoom-funksjonen. Når jeg installerte SOB i 2008 (versjon 7 og noe), fikk jeg zoome helt fritt inn til ca 1:1000 ved hjelp av I og O, eller zoomknappene på skjermen. I denne versjonen (og forsåvidt også i den jeg installerte i 2009, men den kom aldri i bruk pga en sørgelig pc-historie) får jeg ikke zoomet lenger inn enn ca 1:30000 på normalt vis. Med diverse manipulering av zoomnivå ( gå via grå kart / chart-lock-knappen) kommer jeg inn på ca 1:15000. Men der stopper det, og zooming i området innenfor 1:50000 oppleves meget uryddig, da kartet tilsynelatende selv avgjør om det skal zoome inn eller ut, og tar mange nivå i slengen, uansett hva jeg trykker på. HJELP! er det jeg som gjør noe feil?

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

• 1 år senere...

Tar opp denne tråden igjen.

Det begynner å nærme seg sommer og da har jeg tengt å investere i nytt kart program.

Jeg har bestemt meg for og velge program med C-Map kart.

SOB er en sterk kandidat.

SveinHa, bruker du programmet fremdeles? Er dette fremdeles et program å satse på? Eller er det kommet nye kandidater.

Nja, bruker og bruker. Har for tiden ikke båt der PC-basert plotter egner seg og ferdes heller ikke der jeg trenger plotter så "bruker" er vel å ta litt i :wink: Har ikke fulgt med på denslags de siste par årene.

Synes fremdeles at SOB er en bra kandidat men ta deg i alle fall tid til å lese bruksanvisningen og lek en del hjemme i sofaen før du legger ut på langtur. SOB er ikke bygget opp på samme måte som Word og Excel (og takk og pris for det, denslags er ikke brukende i en båt som beveger seg) og kan derfor se litt mer kryptisk ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...