Jump to content

SOB kartplotter: info, nyheter, teknikk m m


SveinHa

Recommended Posts

Det er bare EN mulighet: Å overføre en rute FRA en GPS.

Ser ut som om du har rett der. Jeg vet dog at ruter er et hett tema hos DigiBOAT så der vil nok skje et eller annet framover uten at jeg vet hva. De som har sterke meninger om hva som må til oppfordres til å legge inn dette i "Wishlist" på SOB Forum.

 

Jeg for min del har aldri sett behovet for overføring av ruter verken til eller fra GPS annet enn som "kjekt å ha" men det har vel med min bruk å gjøre. Skjermstørrelse på de GPSene jeg besitter er såpass begrenset at ruter og waypoints er litt bortkastet.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

SOMvMAX er nå oppgradert til release 5. En del nye funksjoner og noen få bug-fix, les release notes.

Release notes

Nedlasting av oppgradering (krever at SOBvMAX allerede er installert).

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Svart (redigert)

Litt nyheter (snacks to come :lol: ):

  • Denne tråden har endret navn til et litt mer beskrivende.
  • Ny manual på gang. Tidligere manualer har vært for ver.66 med diverse tillegg. Nå blir manualen omskrevet til SOBvMAX. Forventet ferdig i løpet av få uker.
  • Norsk oversettelse av manual kommer en tid etter den engelske er ferdig. Norsk oversettelse av SOB-programmet forventes i tredje kvartal.
  • Kommunikasjon med Garmin GPS (rute opp/nedlasting o.l.) er under arbeid. Det viser seg at Garmin har litt forskjellig protokoll i de fleste GPSene så hver enkelt GPS må legges inn separat... Forventet ferdig april/mai 06.
  • SOBvMAX med nettverkslisens kan ta inn AIS-data fra TCP/IP stream.
Skal gi et vink her etterhvert som de forskjellige sakene er klar for nedlasting. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kom i skade for å kjøpe aprilnummeret av Båtmagasinet og jeg ble en smule imponert over bladet. Det har bedret seg betraktelig etter nedgangen etter Ingvar Johnsen forlot roret. Men testen av kartplotterprogrammet SOB fikk meg til undre, hvorfor publisere en test av et gammelt program og enda viktigere, hvorfor la en som ikke har vært i båt gjøre testen???? Jeg vet jo ikke om Terje Bølstad noensinne har vært i båt men testrapporten fikk meg til å lure.... Dette kunne ikke stå uimotsagt så jg skrev følgende e-post til redaktør hans Due:

Hei.

 

Jeg leste med stor forbauselse Terje Bølstad's test av SOB i Aprilnummeret av Båtmagasinet. Jeg skjønner på testrapporten at han har hatt en del trøbbel med å få programmet til å virke og det er jo beklagelig. Det som er mer enn beklagelig, nærmere en katastrofe, er at han ikke tar seg en time for å lese bruksanvisningen før han setter i gang med testen. Flere av de negative kommentarene vitner om både uvilje og manglende kunnskap til både SOB og "real life" navigering med kartplotter. At han har testet en gammel versjon hjelper heller ikke. SOB er jo et relative ferskt program men har likevel 80.000 brukere og dette inkluderer mange frakt og tankskip i den Persiske Gulf og Singaporestredet, Japansk, Burmesisk og Malaysisk Kystvakt. De store brukergruppene finnes likevel i Australia, UK, USA og med Norge på 4. plass.

 

For å ta det litt punktvis så inneholder testrapporten følgende feil som jeg føler jeg må kommentere:

*Testet versjon v90.5.02. Denne er oppdatert flere ganger og gjeldende versjon er SOBvMAX.5 (SOBvMAX.6 er i betatest)

*Ingen typiske Windows pull-down menyer. Har Hr Bølstad noen gang prøvd et standard Windows program i båt under litt dårligere enn ideelle værforhold? Bare det å treffe et menyvalg og kanskje til og med en undermeny er en prøvelse av dimensjoner, spesielt i 25 knop og kuling. Også under slik forhold skal kartplotteren kunne brukes.

*Det er ikke mulig å dra kartet dit man vil. Nei, det er av samme grunner som nevnt over. Klikk og dra er flere operasjoner, kun klikk for å flytte kartet er en operasjon.

*Mange funksjoner starter ved at man trykker en bestemt bokstav på tastaturet. Ja, noen funksjoner MÅ startes via tastaturet men de viktigste er tilgjengelige direkte vha. musen. Om en velger å ikke ha tastatur tilgjengelig så kan Windows Skjermtastatur benyttes og dette kan kalles fram fra de fleste dialoger.

*Ruter kan ikke overgøres til GPS. Joda, det kan de men i v90 er det kun til et fåtall GPSer, flere er på gang bl.a. Garmin.

*Programmet krasjer ofte. Det har ikke jeg merket noe til og er selvsagt noe som ikke skal skje. Selv opplever jeg dog langt flere krasj i Microsofts programmer enn SOB….

*Pris USD $50. Riktig pris skal være AUD $40 dvs. NOK Kr 190.- SOBv90 (som "gikk ut på dato" i fjor) var gratis.

*Avstandsringer tegnet oppå hverandre gjentatte ganger. Dette er en feil som dukket opp i v90 og er i ferd med å bli rettet i disse dager. Flytting av kartet enten med piltaster eller et museklikk rensker opp de få gangene dette skjer.

 

Da jeg synes denne testen inneholder såpass graverende feil og at Hr Bølstad ser ut til å ønske at programmet kommer dårlig ut i testen tar jeg opp dette med deg (fant ikke Terje Bølstad's e-postadresse) i et ørlite håp om mer seriøse tester i ettertid. Det er jo også verdt å ta med i betraktningen at SOB koster kr 190.- mens eneste konkurrent (iflg. oversikten i Båtmagasinet) som kan bruke C-Map koster kr 1.500.-

 

Og for ordens skyld: Jeg har ingen forpliktelser eller andre avhengigheter i forhold til SOB/DigiBoat.com.au annet enn at jeg bruker SOB og ønsker et slikt billigalternativ all mulig støtte. For å prøve å rette opp litt av den skaden denne testen har gjort legger jeg også ut en kopi av denne e-posten på baatplassen.no

 

_________________________________________

 Svein Hauge <mailto:sveinha@mail.com>

 Tlf.: +47 5285 7021 (Jobb/Work)

 Fax.: +47 5285 7044

 Mob.: +47 9015 5549

 WEB : http://www.kamelia.nu/

 FavorittWEB : https://baatplassen.no/

_________________________________________

Ikke vet jeg hva som kan komme ut av denne e-posten men jeg syntes jeg måtte prøve å rette opp litt av skaden....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt OZI i mange år. Det er et meget godt program. Har også såvidt prøvd SOB, men det var så vanskelig å bruke og så fullt av feil, at jeg ga det opp. Mye virket ikke, og programmet fikk min PC til å knele stadig vekk. Noen ganger måtte jeg slå av maskinen for å kunne starte SOB igjen. Noe sånt tør ikke jeg bruke på vannet. Det er heller ikke mulig å overføre waypoints, ruter og tracks til eller fra en GPS. :nonod:

 

Kom i skade for å kjøpe aprilnummeret av Båtmagasinet og jeg ble en smule imponert over bladet. Det har bedret seg betraktelig etter nedgangen etter Ingvar Johnsen forlot roret. Men testen av kartplotterprogrammet SOB fikk meg til undre, hvorfor publisere en test av et gammelt program og enda viktigere, hvorfor la en som ikke har vært i båt gjøre testen????

Det er altså flere enn journalisten som opplever problemer med SOB, kan jeg observere...

Link to post
Share on other sites

Det er altså flere enn journalisten som opplever problemer med SOB, kan jeg observere...

Jeg har også observert det innlegget du refererer til. Personlig har jeg kun hatt et enkelt problem med SOB på EN PC og det gjelder kun når COM1 benyttes OG PCen settes i standby. Slike ting er typiske hardwareproblem og/eller driverproblem som kanskje SOB kunne taklet bedre. Tror nok ikke det kan være så ille med 80.000 brukere. Uten å nevne navn så har jeg slitt langt mer med andre kartplotterprogram, bl.a. et par som tydeligvis får gode skussmål her på forumet. Har jobbet med PC, både på jobb og privat, siden tidlig 80 tall så jeg har etterhvert skjønt at å finne årsaken til alskens PC-problemer slett ikke er lett men jeg mistenker de som har problemer med SOB til også å ha problemer med andre program (selv om det slett ikke er sikkert, avhenger jo av hvilke program som er installlert/brukt).

 

Jeg tror ikke SOB er guds gave til (sjø)menneskeheten men se hva du får for en snau 200-lapp og les manualen så er i alle fall grunnlaget lagt for et godt brukende og rimelig plotteprogram.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra Terje Bølstad, via Hans Due i dag:

Hei igjen, Svein

 

Litt pussig at du har lagt ut brevet ditt til meg kun på baatplassen.no og ikke samtidig på Båtmagasinets egne forumsider Båtplassen, men her er Bølstads svar, som jeg forutsetter at du også publiserer i sin helhet på www.baatplassen.no sammen med følgende opplysninger gitt av meg:

 

Terje Bølstad er sivilingeniør, med utdannelse innen elektronikk, data og navigasjon. Han arbeider til daglig med utvikling av "real time" programvare for "embedded systems". Han har undervist i mange kurs innen navigasjon og bruk av GPS, og har også arbeidet som konsulent for forskjellige forlag som utgir bøker i navigasjon. Dessuten har han mer enn 20 års efaring med navigasjon i egen seilbåt. Gjennom de siste ti årene har han testet de aller fleste kart- og navigasjonsprogrammer for PC for Båtmagasinet og andre medier. Få andre har så lang og bred erfaring på dette feltet, som ham.

-----------------

Vi i Båtmagasinet forsøker så godt vi kan - på en så objektiv måte som mulig - i våre tester - å informere leserne om hva vi synes er bra - og ikke så bra. Vi har aldri noen økonomisk interesse i de produktene vi skriver om.

 

Tilbakemeldinger av din type får jeg en sjelden gang i mellom fra fornærmede importører som ikke kan forstå at deres produkt er så dårlig (som det min test synes å antyde). Det skyldes ofte at de (etter min mening) er forutinntatt i eget produkts fortreffelighet, og ikke kjenner konkurrentenes produkter særlig godt. Du antyder at du ikke har noen interesser i SOB, men det kan virke litt merkelig at du (på baatplassen.no) til stadighet synes å reklamere for SOB. Det er også påfallende at du på samme sted la ut ditt brev til Båtmagasinet, for - som du skriver; "for å prøve å rette opp litt av den skaden denne testen har gjort".

 

Så til dine innvendinger:

*Testet versjon v90.5.02.”

Båtmagasinet testet den siste versjonen av SOB som var tilgjengelig på det tidspunktet, v90.5.02. Som kjent har vår type blader en produksjonstid på flere måneder, spesielt for tester av produkter som gjerne er tidkrevende. At det er kommet nye versjoner i ettertid, kan vel Båtmagasinet neppe kritiseres for.

 

*Pris USD $50.”

Prisen for en fullversjon var på www.digiboat.com.au oppgitt til US$ 50. Med NMEA over Internett var prisen US$100.

Hva den er blitt etterhvert, synes irrelevant for denne diskusjonen.

 

*Avstandsringer tegnet oppå hverandre gjentatte ganger.”

Feilen med avstandsringene som ble tegnet oppå hverandre var til stede da programmet ble testet. Det synes du å bekrefte. (Det var forøvrig bare en av mange programfeil.) Hvorfor du skulle ta med informasjonen om at denne feilen muligens er rettet i etterhånd, er litt vanskelig å forstå. Det kan vel ikke være en del av din kritikk av test-artikkelen?

 

*Ruter kan ikke overføres til GPS."

I den versjonen av SOB vi testet, var det slik. Verken ruter eller waypoints kunne overføres til en GPS. Når jeg leser gjennom alt du har skrevet om SOB på www.baatplassen.no, registrerer jeg at dette har du selv bekreftet i et innlegg du hadde 29.01.06.

 

*Programmet krasjer ofte.”

Det ble dokumentert i artikkelen med den viste feilmeldingen. Hvis du ikke har opplevd det, er det enten fordi du ikke har prøvd alle funksjoner og/eller kombinasjoner i SOB, eller fordi kanskje flere feil er rettet i en nyere versjon. Som profesjonell software-utvikler, har jeg mye erfaring med hvordan slike programmer bør testes. Kartprogram som feiler på denne måten - og som av og til ikke lar seg restarte før PC'en slås av og så på igjen - er direkte farlig å bruke for navigasjonsformål. Det er bare noen få av de kartprogrammene vi har testet i Båtmagasinet som har slike alvorlige problemer.

 

*Ingen typiske Windows pull-down menyer.”

Som kjent skal et godt Windows-program i stor grad kunne brukes også uten mus. Selv pull-down-menyer kan velges med bare taster - hvis det p.g.a. forholdene på sjøen er vanskelig å bruke mus. Prøv ALT-knappen! Så konvensjonelle menyer burde ikke være til hinder for bruk av et program under vanskelige forhold.

 

*Mange funksjoner starter ved at man trykker en bestemt bokstav på tastaturet.”

Dette fungerer forsåvidt, men det er SVÆRT vanskelig - og meget tidkrevende - å lære seg, og å huske (uten å måtte slå opp i bruksanvisningen). Moderne Windows-programmer bør være mest mulig intuitive i bruk.

 

*Katastrofe at han ikke tar seg en time for å lese bruksanvisningen før han setter i gang med testen.”

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese artikkelen nøye, hadde du sett at det stod at "..for å lære seg å bruke SOB, må man studere bruksanvisningen i timer og dager". Og det var akkurat det jeg gjorde. Jeg kan også fortelle at jeg legger meget stor vekt på å lære meg alle funksjoner - i ethvert nytt kartprogram jeg skal teste. Derfor bruker jeg alltid mange timer på bruksanvisningen. I all beskjedenhet kan jeg si at det er få brukere som lærer seg et kartprogram så godt som det jeg gjør.

 

*Vitner om manglende kunnskap til både SOB og "real life" navigering med kartplotter.”

*Hvorfor la en som ikke har vært i båt gjøre testen?”

*Flere av de negative kommentarene vitner om uvilje.”

Dette er usakelig, og får stå for Hauges egen regning.

 

*Testen inneholder graverende feil.

Hvilke feil da? Jeg kan ikke se at du har påvist en eneste en.

 

Under testingen av SOB, hadde jeg en omfattende korrespondanse med vedkommende som i etterhånd synes å ha blitt importør for programmet. Der påpekte jeg bl.a. endel feil-detaljer som ikke kom frem i test-artikkelen. Hvis du er interessert, kan du muligens få kopi av denne korrespondansen av ham. Vedkommende kommuniserte samtidig med ham som har skrevet programmet (i Australia). Jeg viste til noen konkrete feil - og hvor de skjedde i programmet (bl.a. én vedr NMEA over Internett). Produsenten hadde visstnok også en idé om hva som forårsaket kræsj-problemene. Noen av feilene jeg påpekte ble visstnok rettet - men jeg syntes ikke at det var min oppgave å "debugge" dette programmet for produsenten. Dessuten hadde jeg heller ikke tid til det. Dette forteller jeg for å vise at jeg brukte mye tid på testen av SOB, og at det ikke var en tilfeldig hastverksjobb.

 

Som sagt i artikkelen, anser jeg fremdeles SOB som ett av de dårligste kartprogrammene som har vært testet i Båtmagasinet. Det betyr blant annet at de fleste andre kartprogrammene på dagens marked er bedre, mer robuste og mye enklere å lære seg. Mitt råd til de som søker etter et godt kartprogram, er derfor å sjekke sammenligningstabellen over lignende kartprogrammer som ble trykket i den samme artikkelen. Den viser at det er mange andre og gode og rimelige programmer å velge mellom. En av fordelene (for enkelte) ved SOB - som også ble presisert i artikkelen - er at det er ett av de få kartprogrammene for PC som bruker C-map kart. De fleste andre bruker BSB-kart, som beklageligvis ikke er tilgjengelige for områder langt nord i Norge. Hvis noen liker SOB, synes at det er godt nok, og tar sjansen på at det fungerer i alle situasjoner, har jeg ikke noe i mot det. Men hvorfor noen skal gå så langt som Svein Hauge gjør i å forsøke å overbevise alle andre om at SOB er så godt, er vanskelig å forstå.

----------------

Vennlig hilsen

Hans Due

Sjefredaktør

Båtmagasinet

Postboks 1169 Sentrum

N-0107 Oslo

Tlf: +47 21 30 12 51

Fax: +47 21 30 12 59

E-post: hans.due@afj.no

Internett: www.batmagasinet.no

Dette var jo ikke uventet. Jeg skal avstå fra å kommentere svaret da det taler greit nok for seg selv :crazy:

 

Mitt svar til Due/Bølstad:

Hei igjen.

 

Svaret fra Terje var vel beklageligvis akkurat som forventet. Skal legge det ut på baatplassen.no i sin helhet i løpet av en times tid.

 

Grunnen til at jeg ikke la brevet mitt ut på batmagasinet.no er at det er en del år siden jeg har vært aktiv der (søk på navnet mitt så kan du se selv) da nivået på diskusjonene der lider så sterkt av at alle er anonyme. Hvem som helst kan skrive anonymt og enda verre er at en kan ta andre sitt brukernavn og gi seg ut for å være denne personen (noe som skjedde flere ganger da jeg var aktiv i det forumet). Var inne på tanken å poste hos dere også men jeg ønsker ikke å bruke min tid der.

 

<<<Men hvorfor noen skal gå så langt som Svein Hauge gjør i å forsøke å overbevise alle andre om at SOB er så godt, er vanskelig å forstå.>>>

Jeg har vel aldri ment at SOB er et 100% perfekt program men det har tross alt vært et gratisprogram helt til SOBvMAX som koster Kr 190.- At det da forventes å fungere som andre program til 7-8 ganger mer virker jo urimelig på meg. SOB kan brukes med standardlisens i 6 mnd på 3 PCer uten begrensinger og om en etter dette synes programmet er brukbart koster det bare kr 190.-. Nettverkslisens er jo noe dyrere men det har jo de aller færreste bruk for. Jeg ønsker at slike billigløsninger SKAL være tilgjengelige for "hobbynavigatøren". Selv har jeg brukt et utall av forskjellige kartplotteprogrammer opp gjennom tidene og de fleste har en eller annen fasilitet som er bedre enn andre og en del ting som er dårligere. Problemet for meg er at de fleste benytter rasterkart og ofte er ruter og denslags lagret i proprietært format og da ønsker jeg ikke betale en større sum for det. I tillegg må de jo kjøpes før en får testet at de virkelig gjør den jobben de skal. At Terje ikke kan forstå det er mer enn jeg kan forstå.....

_________________________________________

Svein Hauge <mailto:sveinha@mail.com>

Tlf.: +47 5285 7021 (Jobb/Work)

Fax.: +47 5285 7044

Mob.: +47 9015 5549

WEB : http://www.kamelia.nu/

FavorittWEB : https://baatplassen.no/

_________________________________________

Jeg lar hermed denne saken ligge da jeg ikke regner med det kommer noe mer godt ut av det men jeg har i alle fall gitt et lite, og etter min mening velfortjent, spark til Terje Bølstad. Kommer der noe konstruktivt fra Due/Bølstad så havner det nok her det også...

 

Jeg vet jo utmerket godt at når jeg stikker hodet fram på denne måten så vil der alltid være en eller annen som står klar med øksen men det skal jeg nok tåle. Etter mitt hode er vektorkart det eneste brukende og da er utvalget av gratis/billigprogrammer svært så begrenset. Har en først valgt å bruke C-Map så koster jo SOB ingenting for de første 6 mnd og kun kr 190.- som en engangskostnad deretter. Viser det seg å ikke være brukbart så bør du ha funnet det ut før der er gått et halvt år og da har du ikke tapt et øre, kartene kan jo brukes direkte i Telchart og hva de andre programmene nå heter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Jeg leste også den testen i Båtmagasinet, men jeg kommer ikke til bytte program for det... Kjører SOB helt uten problemer og er faktisk det programmet som (jeg vet om) har best implementering av "hot-keys" og funkjonsknapper og vektoriserte kart.

 

Men smaken er som baken; hårete og delt.

 

Edit=leif

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...men finner ikke muligheter for å velge autoscroll.

Trykk Enter/Infoknappen før Space så skal du se det ordner seg :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

For det første synes jeg det er flott at kommunikasjonen om SOB gjøres åpen her på BP.

 

Jeg synes både pro og contra argumentene er verdifulle.

 

Det er åpenbart at SveinHa kjenner SOB godt. Jeg har forsøkte det noen timer og hadde vansker med å finne justeringer for ulike nattinnstillinger for programmet. Når jeg ikke finner det fort blir programmet umiddelbart uinteressant for meg. Justering av nattinnstillinger er for meg ett av de grunnleggende kravene for et godt kartplottersystem.

 

Jeg er åpen for å revurdere min oppfatning (undersøkte dette for ca 1/2 år siden). Flott om SveinHa eller andre gir kortfattet fremgangsmåte for justering av nattseilasinnstillingene. Etter at jeg har begynt å bruke Offshore Navigator skal det litt til før jeg blir overbevist om andre PC-baserte plotterprogrammer for småbåteiere.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I siste versjon (MAX.6) kan autosentreringsfunksjonen påvirkes vha 2 parameter i registry.

 

I regedit under HKEY_CURRENT_USER\Software\SoftwareOnBoard\sob\Settings ligger parametrene AC_Ready og AC_Return. Disse har følgende funksjon (kan bare endres når SOB ikke kjører):

AC_Ready bestemmer hvor langt i prosent båten skal bevege seg fra senter av kartet før kartet reposisjoneres.

AC_Return bestemmer hvor båten skal plasseres i kartet i prosent av avstanden fra kant til senter.

 

Standardverdier er 40/80. Om du ønsker at båten alltid skal være nær senter av kartet er 10/10 brukbare verdier. Jeg liker å ha mest mulig kart foran båten og bruker 10/80 eller 10/90. Husk å velge desmal når du skriver inn nye verdier (hvis ikke du liker å regne om til hexadesimal da :lol: ).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkte det noen timer og hadde vansker med å finne justeringer for ulike nattinnstillinger for programmet.

I ver 6.01 (pre-release) som jeg har er der en feil i nattinnstillingene da de kun gjelder kartet og ikke menylinjene. Disse var med tidligere. Der er 8-9 nattinnstillinger og du blar gjennom disse med F7, og hvis du ikke husker at det er F7 så er det greit å trykke F1 for hjelp.

 

Selv foretrekker jeg i hovedsak å skru ned skjermintensiteten og beholde dagslysmodus evt. skumring i kartprogrammet. Windows har et lite problem når en velger et natt-tema da de fancy skyggene rundt knapper gjerne blir svært så lyse i forhold til resten av skjermbildet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I siste versjon (MAX.6) kan autosentreringsfunksjonen påvirkes vha 2 parameter i registry.

 

I regedit under HKEY_CURRENT_USER\Software\SoftwareOnBoard\sob\Settings ligger parametrene AC_Ready og AC_Return. Disse har følgende funksjon (kan bare endres når SOM inne kjører):

AC_Ready bestemmer hvor langt i prosent båten skal bevege seg fra senter av kartet før kartet reposisjoneres.

AC_Return bestemmer hvor båten skal plasseres i kartet i prosent av avstanden fra kant til senter.

 

Standardverdier er 40/80. Om du ønsker at båten alltid skal være nær senter av kartet er 10/10 brukbare verdier. Jeg liker å ha mest mulig kart foran båten og bruker 10/80 eller 10/90. Husk å velge desmal når du skriver inn nye verdier (hvis ikke du liker å regne om til hexadesimal da :lol: ).

Jeg har ikke testet sob, men jeg kan forstå innvendingene til journalisten når man må inn i registeret for å stille en "enkel" bruker-setting!

Sannsynligvis er programmet godt, men med for dårlig brukergrensesnitt...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke testet sob, men jeg kan forstå innvendingene til journalisten når man må inn i registeret for å stille en "enkel" bruker-setting!

Kartposisjoneringen er nettopp omprogrammert og disse settingene egentlig bare gjort tilgjengelige for betatestere. Om en ikke rører de vil kartposisjoneringen fungere omtrent som den alltid har gjort. Etterhvert vil disse settingene dukke opp på en mer tilgjengelig plass. Så vidt jeg vet er disse 2 parametrene de eneste som pt. må endres på denne måten...

 

Om dere ikke vil vite om slikt så bare gi beskjed så kan jeg holde det for meg selv...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I ver 6.01 (pre-release) som jeg har er der en feil i nattinnstillingene da de kun gjelder kartet og ikke menylinjene. Disse var med tidligere. Der er 8-9 nattinnstillinger og du blar gjennom disse med F7.

F7 har 2 funksjoner:

1: Endre skjermintensiteten på kartet.

2: Endtr "Theme" i windows (Fargeoppsett i windows generelt).

Du skifter mellom disse 2 funksjonene med et trykk på Ctrl. Rekkefølgen du blar gjennom endres med et trykk på Shift.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett litt på den nattlysfunksjonen du nevner.

 

Mitt poeng er at den ikke tar hensyn til øyets endring av sensitivitet fra dag til natt, dvs fra tapp-syn til stav-syn.

 

Dette er kunnskap som er nær hunde år gammel, men som moderne progarmmerere ikke kjenner noe særlig til.

 

Jeg har opp gjennom årene drøftet dette med så mange programmerere at jeg nå foretrekker et produkt hvor programmererne er i et pulserene menneske-maskin interaksjonsmiljø, at jeg foretrekker å benytte produkter som allerede er bra utviklet.

 

Tviler ikke på at SOB blir stadig bedre. Det blir også alle konkurrentene gjennom pulserende bruker-fora.

Link to post
Share on other sites

Ja,

 

øyet er et utolig følsomt sanseapparat - det ypperste mennesket er utstyrt med. Det finnes ikke noe menneskelig sanseapparat som er like grundig studert.

 

Gjennom mer enn hundre års forskning er det etablert at øyet først og fremst er en kontrastmåler.

 

Det betyr at vi nå kjenner til grunnlaget for at øyet fungerer godt på høylys vinterdag på høyfjelet hvor lysmengden er enorm, og under skmumringsforhold, eksempelvis ved å kunne tyde bokstaver under fullmåne.

 

Det er helt umulig å lage film som har samme følsomhet for kontraster som øyet.

 

Øyet har millioner av lysmottagere, noen fungerer godt under dagslys, de såkalte tappene.

 

Andre fungerer godt under nattmørke, de såkalte stavene.

 

Når vi kommer inn i mørket slutter tappene å fungere, etter ca 20 minutter virker stavene, og vi ser godt i mørket.

 

Poenget med belysning i mørket er at vi ikke skader stavenes evne til å se i mørket.

 

Dette sikrer vi ved å benytte rødt eller grønt lys i båten om natten.

 

Derved opprettholdes øyets evne til å se godt i mørket.

 

Mange av dagens plottere har lysforhold som ødelegger øyets evne til å se i mørket.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Til de som bruker NMEA-Output funksjonen i SOBvMAX: RMC-setningen inneholder en feil slik at den ikke følger gjeldende definisjon. En oppdatering med rettet feil kan lastes ned her. Fullversjonen på nett blir rettet i løpet av helgen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte en periode å bruke SOBvMAX og var interessert i styring av autopilot. Jeg registrerte flere ukjente NMEA setninger fra PCen ved bruk av hyperterminalen - det var en av grunnene til at jeg ikke oppfattet programmet som interessant for meg. Jeg burde ha sendt denne informasjonen videre og har nå glemt hvilke andre "påfallende" setninger jeg observerte. Jeg har heller ikke ambisjoner om å gjennomføre testingen på nytt i ny båt. Jeg har der mer enn nok med å sette meg inn i Raymarine E-serien.

 

Det er i dag - med all den utvikling som har skjedd både på kartplotter-harware siden og på programsiden (jeg nevner jo ofte Maptech her på BP) - særdeles viktig at ulike programmer i alle fall har korrigert for tidligere feil.

 

Jeg forventer at relativt oppdaterte systemer er sikret for tidligere påpekte feil.

 

Desverre har ikke SOBvMAX gitt inntrykk av den pålitelighet som er vist fra andre leverandører.

 

Noe av grunnen til denne fremstilling er at jeg i en periode har fulgt utviklingen av et konkurrerende system hvor jeg ikke har blitt imponert over de ressurser som er benyttet for å ivareta allerede tilgjengelig informasjon om navigasjon på PC.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...