Jump to content

SOB kartplotter: info, nyheter, teknikk m m


SveinHa

Recommended Posts

Høyeste hastighet er visstnok 15375 knop i dag..
Guyline må være en rask båt :lol:

 

Jeg har også sett noe unormaliteter med fart på Navibe GPSen men hos meg er det snakk om at farten faller til 0 av og til. Jeg har sendt epost til Navibe i dag med spørsmål om dette og om de har oppgradering til denne GPSen. Skal gi et vink når jeg får svar.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
Skal gi et vink når jeg får svar.
Vink vink :lol:

 

Fikk svar etter en purring fra Navibe for litt siden. Ikke særlig informativt men her er det:

Hi Sir

The GPS speed depend on Sat. Signal quality.

If the Signal is weak and speed is very slow, it maybe has this issue.

And GPS mabye filter the speed less that 5km to improve the accuracy.

I mitt tilfelle (en liten walkabout på jobb) var der store tanker rundt meg så enkelte satellitter falt nok inn og ut litt i hytt og vær så det kan nok ha laget noe rot.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Løfter denne tråden som jeg har lest med stor interresse!

 

Har selv kjøpt standard versjonen av SOBVMax som jeg enda ikke har fått testet ut (Er for tiden uteseilende)

Jeg har mottatt C-map cd'en hjemme og skulle gjerne ha bestilt lisens-dongelen. Er det noen som kan gi meg en web side hvor jeg kan få kjøpt/bestilt denne v.h.a kredittkort??

 

Videre så lurer jeg litt på SOBVMax med nettverks-funksjonen. Er det slik å forstå at jeg kan benytte et trådløst nettverk og overføre SOB programmet i sin helhet fra en stasjonær til f.eks. en Lap-top på Flybridge?? Må jeg i såfall ha en dongle i begge PC'ene, eller er det tilstrekkelig med den som står i serveren (den stasjonære PC'en)??

 

Hva koster en oppgradering fra Standard versjon til Nettverk versjon, og hvor mange SOBVmax lisenser følger? (I standardversjonen så var det visstnok 3 lisenser, eller tar jeg feil ??)

 

Finnes det en Norsk oppdatert versjon av manualen som jeg kan laste ned?

 

Sist jeg var hjemme så forsøkte jeg å oppgradere SOB grib, men da falt norsk versjon ut. Er Grib funksjonen mulig å få i norsk utgave i dag??

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du bestiller kart og dongle direkte fra CMAP-CDen (C-MAP NT PC Selector). Kartene ligger allerede på CDen men du kjøper lisens for å låse opp kartene på nett.

 

Nettverk: Du installerer SOB og C-Map på begge PCene. Dongelen brukes bare når SOB starter så du starter først hovedPCen som har alle sensorer (GPS, AIS+++) tilkoblet. Deretter flytter du dongelen til laptopen og starter SOB på denne. Du må sette opp en TCP/IP kobling fra laptop til hovedPC og da får laptopen tilgang til de samme navigasjonsdata som hovedPCen. Bruker du dvale i stedet for å slå av PCen kan der gå evigheter til neste gang du trenger dongelen. Jeg har alltid dongelen hengende på nøkkelknippet til båten og setter den bare i de få gangene der er behov for den.

 

Du finner priser på http://www.digiboat.com.au/downloads/downloads.htm. Pro lisens AUD$250.- for 3 PCer.

 

Jeg har ikke oversikt over hvor langt norske oversettelser er kommet men de vil alltid ligge en del etter i tid i forhold til siste engelske versjon...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!!

 

Har allerede kjøpt inn Siemens Gigaset WLAN router som bruker 12 VDC.

 

Har planer om å anskaffe en mini PC for bruk som SOB- og multimedia- server ombord. Noen som kjenner til en slik som kan tilkobles direkte til 12 VDC? (innen budsjettrammen på 3-5K)

 

Utfra hva jeg leser på Digiboat så koster en direkte Pro-versjon av SOBVmax det samme som en oppgradering fra Standard versjonen. (Litt pussig mener nå jeg!!).

Dermed velger jeg å registrere meg på nytt for å kjøpe Proffversjonen direkte istedet for en oppgradering av min eksisterende lisens. På den måten kan jeg gi vekk Standard lisensen til en god venn.

 

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Demokart finnes bare for noen få områder og det nærmeste er Stockholm.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lagt mine klamme hender på Vista enda men ser at der finnes Vista-drivere på www.digiboat.biz

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt SOB med kart fra C-map på pc med tidlig utgave av Vista i to år nå, funker brillefint. Kan heller ikke huske at jeg måtte gjøre noe spesielt for å få det til å funke.

 

Hm kanskje ikke mye hjelp i det innlegget, men poenget er at det skal funke.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det, og uansett måtte du kjøpt rettighetene til å låse opp kartene.

 

Vil uansett anbefale deg å kjøpe c-map Megawide-kart. Kommer unna med drøye 2000 kr for hele Norden (MW4), synes ikke det er noe å si på det. Jeg er i allfe fall meget fornøyd med dette kartet.

 

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

  1. Finn din eksisterende lisenskode. I SOBvMAX, trykk på "?" og skriv ned lisenskoden (36 tegn). Denne skal du også ha fått skriftlig da du kjøpte kartene.
  2. Start "NT/PC Selector" på ny PC. Her er jeg en smule usikker men jeg mener du må velge deg riktig kartpakke, gå til "Shopping Cart" og skriv inn lisenskoden i det nederste vinduet og trykk på "Registrer". Der er noe logisk brist i "NT/PC Selector" men med litt knotting pleier det å gå bra :sweat:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har dongel med lisens på C-map Max Mega Wide, og vurderer å forsøke SOB, på tross av at enkelte har noen innvendinger tidligere i denne tråden. Har forsøkt linken til www.digiboat.biz men der må det være noen feil. Kommer ikke inn på noen av sidene til "new user". Men på www.digiboat.com.au får jeg tilgang.

 

Har jeg forstått det riktig at jeg først må velge "full SOB install" på ca 110 Mb for å få tilgang til LITE-versjonen og evt. registrere meg for å utvide til en 90 dagers Trial-versjon. Deretter kan jeg kjøpe Standard eller Pro.

 

Ser at for å få norsk språk, som er v7.6., og ikke siste versjon, så er dette kun en oppdatering på 10 Mb. Kan jeg ta denne oppdateringen også på LITE og Trial-versjonene, eller er dette kun etter å ha kjøpt Standard eller Pro.

Link to post
Share on other sites

Du må ha "Full install" første gangen. Senere er det nok med oppgradering og språkpakker e.l.

 

"Trial" tiden har du uansett men du får låst opp noe ekstra funksjoner når du registrerer deg.

 

De forskjellige versjonene er alle innebyget i samme programpakke men blir kun låst opp ved å kjøpe aktuell lisens.

 

Ser der har skjedd veldig mye på www.digiboat.biz siden sist jeg var innom (og det er ikke mange ukene siden) så det vil kanskje ta noe tid før alt er oppegående... Det er meningen at .BIZ siten skal overta for .COM.AU etterhvert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for kjapp tilbakemelding. Ikke verst, midt i påska og så får en svar i løpet av noen få minutter :smiley:

Det er kanskje pga noe oppgradering at ikke alt fungerer på .biz siden. Men jeg forsøker å laste ned fra "den gamle" siten, og dersom det går bra, så er jeg vel snart igang tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er nå såvidt i gang med SOB-programmet installert på laptop. Liten GPS koplet til USB-port, og ekstern daglysskjerm. Var en tur på sjøen i dag og testet litt, og alt funket greit.

 

Så kommer spørsmålet:

Når jeg har ekstern skjerm og tastatur, samt mus så hadde jeg tenkt å lukke laptopen og plassere den vekk. Men kan den plasseres vertikalt??? Ellers tar den så mye plass. Har tenkt på å lage til en slags luftig "lomme" hvor jeg kan sette den ned i. Har kart-CD i maskinen, men betyr det noe for om den kan stå vertikalt, eller må den stå horisontalt ??????

Link to post
Share on other sites

Det går helt fint å ha den vertikalt. Pass bare på at ventilasjonsåpningene er frie ellers kan du steike bacon på den etter en halvtime...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Min C-Map kartpakke begynner å dra på årene og tenkte å oppdatere. Jeg har i dag M-EN-M002 SKAGERRAK TO NAMSOS men fant ut at der er en ny pakke som kunne være "kjekt å ha": M-EN-M019 NORTH & BALTIC SEAS. C-Map har jo ikke akkurat rykte på seg for å være det mest kundevennlige firma å handle med så jeg sendte en forespørsel via C-Map Feedback siden. Fikk svar i løpet av et kvarter at en slik oppgradering normalt kostet 149 euro + mva men om jeg meldte meg inn i Premium Jeppesen Marine Club var oppgraderingen gratis og medlemskapet koster 94.80 euro inkl.mva for et år.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Opplever C-map italia som svært kundevennlige. Sendte mail til dem for et par dager siden og ba om ny pc-selector-CD. Fikk svar dagen etter, de hadde nettopp sluppet ny versjon av kartene, versjon 15, og den ville jeg få i postkassa innen en uke. Natalia, som stort sett svarer på disse mailene, er forøvrig svært hyggelig, hjelpsom, og snakker dertil svensk dersom engelsk skulle være en utfording for noen!

 

Imidlertid opplever jeg kvaliteten på forhandlernettet som mer varierende. I fjor sommer var C-map Italia tom for den cd'n jeg skulle ha, da tok det litt tid å finne fram til riktig forhandler som kunne skaffe meg det jeg trengte. Jeg tror imidlertid mye av dette skyldes at jeg har valgt å bruke CD-løsningen. Det virker som om C-map og forhandlerne legger opp til at fritidsbrukere helst skal bruke brikke.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Joda, italienerene har skjerpet seg de siste årene. Det var Natalia som svarte på min henvendelse også :cool:

 

Har dog opplevd en masse dårlig kundeservice fra flere av C-Map kontorene for en del år siden og det norske var verst... Relativt enkle spørsmål som "Hvis jeg kjøper meg en PC med C-Map på QXL.NO, hva må jeg få med for å være sikker på at det er en lovlig C-Map-lisens og at den blir min?". Burde være enkelt å svare på men etter 4-5 eposter med lang svartid ble jeg ikke klokere :headbang: Fant etterhvert funnet ut at www.c-map.it var plassen å henvende seg men etter at Jeppesen overtok er det http://www.c-map.com/no-no/ som gjelder.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...