Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

ulyden skrev 1 time siden:

Om du sammenligner motorer blir det mest rett å sammenligne like store motorer. 

 

En D6 kan sammenlignes med en 63 motor. De er like store. 5,5 liter 6 syl.

 

D6 klarer vel fremdeles ikke samme dreiemoment som en 63p motor

 

 

 

Hva mener du med en D6, det er da veldig stor forskjell på f.eks. en D6/310 og en D6/435.

 

740 vs 1040 Nm f.eks...

 

Ut over det er det en rekke årsaker til at en motorfabrikk fornyer modellprogrammet. Sug etter hestekrefter kan man imøtekomme f.eks. ved å velge en større motor i serien. Nye og framtidige utslippskrav er imidlertid en langt viktigere faktor, poenget er ikke å oppnå flest mulig hestekrefter eller Nm i den ny motorserie. Optimalisering av effektkurver er en annen vinning i en ny motor vs en gammel motor.

 

Og ser du på momentkurvene vil du se at TAMD 63 i en akselerasjonstest vil bli skambanket av D6/435. Ved 1400 rpm som er 50% av max turtall er det kun 650 Nm tilgjengelig på TAMD mens D6/435 har ca. 960-970 Nm tilgjengelig ved 50% motorturtall. Hele veien har D6/435 en mye bedre momentkurve enn 63 motoren. Det er utformingen av momentkurven du må se på, ikke toppen. Da blir du kraftig lurt.

 

image.png.b676e0531aa9b3af38886e14328a29ab.png

 

image.png.2665ef1144c8f43ca54e47c98d78b9a5.png

 

Her er forresten litt mediaomtale fra noen år tilbake da VP drev på og utviklet på dette:

 

image.png.dc48591e423797d2dc600c3bc1a9b553.png

Chiefengineer

Chiefengineer

ulyden skrev 50 minutter siden:

Om du sammenligner motorer blir det mest rett å sammenligne like store motorer. 

 

En D6 kan sammenlignes med en 63 motor. De er like store. 5,5 liter 6 syl.

 

D6 klarer vel fremdeles ikke samme dreiemoment som en 63p motor

 

 

 

Hva mener du med en D6, det er da veldig stor forskjell på f.eks. en D6/310 og en D6/435.

 

740 vs 1040 Nm f.eks...

 

Ut over det er det en rekke årsaker til at en motorfabrikk fornyer modellprogrammet. Sug etter hestekrefter kan man imøtekomme f.eks. ved å velge en større motor i serien. Nye og framtidige utslippskrav er imidlertid en langt viktigere faktor, poenget er ikke å oppnå flest mulig hestekrefter eller Nm i den ny motorserie. Optimalisering av effektkurver er en annen vinning i en ny motor vs en gammel motor.

 

Og ser du på momentkurvene vil du se at TAMD 63 i en akselerasjonstest vil bli skambanket av D6/435. Ved 1400 rpm som er 50% av max turtall er det kun 650 Nm tilgjengelig på TAMD mens D6/435 har ca. 960-970 Nm tilgjengelig ved 50% motorturtall. Hele veien har D6/435 en mye bedre momentkurve enn 63 motoren. Det er utformingen av momentkurven du må se på, ikke toppen. Da blir du kraftig lurt.

 

image.png.b676e0531aa9b3af38886e14328a29ab.png

 

image.png.2665ef1144c8f43ca54e47c98d78b9a5.png



×
×
  • Create New...