Jump to content

FM 5-8 HK - Tvilsomt turtall


magge

Recommended Posts

Heisann!

 

Vi har kjøpt oss en 21 fot Gimsøy Taule med en 5-8HK FM motor.

 

Etter å ha fraktet båten hjem og første turen ut stoppet motoren etter å ha vært nølende en liten stund. Dette fant vi ut at skyldes rusk i bensinen - det endte til slutt med at vi kappet røret med drivstofftilførselen og satte inn et bensinfilter, samtidig hadde blåste vi ren forgasseren med en kompressor. Byttet også tenningsledning (siden den så litt tvilsom ut) og plugg. Den nye pluggen er ikke 100% lik den gamle, den er ørlitt (1-2mm) lenger nedi motoren - det burde vel ikke være noe problem?

 

Forventingsfulle dro vi ut for å se om vi endelig skulle se en oppførsel fra motoren som gjorde oss mer sikre på den... Men fortsatt fusker den endel og turtallet varierer endel når den står og går uten å dra noe. Med mye vriding på propellen slik at motoren går litt tyngre går det tilsynelatende bra, men en gang innimellom skjer det noe som gjør at turtallet faller. Høres nesten ut som om det tenner for tidlig; det dunker litt hardere i motoren og den mister draget. Har også opplevd at motoren har stoppet med en skikkelig paff-lyd en gang (lavt turtall og mye vridning).

 

Vi kjører nå på ren 95 oktan bensin. Når jeg sitter her og skriver dette kommer jeg på at det kanskje rett og slett kan være at vi burde hatt 98 oktan?

 

Flott om noen har noen tips til oss... Ikke så bra med en motor man ikke tør stole på. Vi skal skaffe oss manual fra FM Verkstedet, men det er vel ikke sikkert den kan gjøre oss klokere.

 

Mvh, nybakte sjømenn,

Magnus & Knut Ove.

:sailing:

Redigert av magge (see edit history)
Link to post

Hei alle...

 

Nå har vi ikke fått prøvd noe mer siden vi la inn spørsmålene. Slagplanen, etter diverse tips & råd (bl.a. fra dere), er nå:

 

1. Blyerstatning i bensina

2. Prøve med ny coil

3. Kortere plugg

4. Sjekke om stiften ser grei ut

 

...kommer tilbake med nyheter om hvordan det funker. :smash:

 

Takk for tipsene så langt!

Mvh, Magnus

Link to post

Hei! Jeg hadde en FM 8-12 hk en gang som oppførte seg ikke helt ulikt din. I tillegg stoppet den ofte etter 5 - 10 min på høyere turtall. Hadde ikke hatt båten lenge og byttet og sjekket alt mulig, så fikk jeg et tips om å tappe kondensvann fra tanken...!! Forrige eier hadde nok ikke gjort dette på en laaaang stund og jeg tappet ut ca. 5 dl med grumsevann og renset tanken, deretter gikk motoren som en klokke!

 

lykke til!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...