magge Startet 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2005 (redigert) Heisann! Vi har kjøpt oss en 21 fot Gimsøy Taule med en 5-8HK FM motor. Etter å ha fraktet båten hjem og første turen ut stoppet motoren etter å ha vært nølende en liten stund. Dette fant vi ut at skyldes rusk i bensinen - det endte til slutt med at vi kappet røret med drivstofftilførselen og satte inn et bensinfilter, samtidig hadde blåste vi ren forgasseren med en kompressor. Byttet også tenningsledning (siden den så litt tvilsom ut) og plugg. Den nye pluggen er ikke 100% lik den gamle, den er ørlitt (1-2mm) lenger nedi motoren - det burde vel ikke være noe problem? Forventingsfulle dro vi ut for å se om vi endelig skulle se en oppførsel fra motoren som gjorde oss mer sikre på den... Men fortsatt fusker den endel og turtallet varierer endel når den står og går uten å dra noe. Med mye vriding på propellen slik at motoren går litt tyngre går det tilsynelatende bra, men en gang innimellom skjer det noe som gjør at turtallet faller. Høres nesten ut som om det tenner for tidlig; det dunker litt hardere i motoren og den mister draget. Har også opplevd at motoren har stoppet med en skikkelig paff-lyd en gang (lavt turtall og mye vridning). Vi kjører nå på ren 95 oktan bensin. Når jeg sitter her og skriver dette kommer jeg på at det kanskje rett og slett kan være at vi burde hatt 98 oktan? Flott om noen har noen tips til oss... Ikke så bra med en motor man ikke tør stole på. Vi skal skaffe oss manual fra FM Verkstedet, men det er vel ikke sikkert den kan gjøre oss klokere. Mvh, nybakte sjømenn, Magnus & Knut Ove. Redigert 20.Juli.2005 av magge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 20.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2005 Du Må bruke blyerstatning til denne motoren. Har FM 8-12 selv, og de på Fm fortalte meg at jeg ikke måtte kjøre uten. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 23.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2005 Mekka på en sånn en gang, det stod alfor lange plugger i. Virka som disse ble til glødplugger og tente før toppen - er det en mulighet? Gikk mye bedre med grunnere plugger... Sitér dette innlegget Link to post
magge Svart 23.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2005 Hei alle... Nå har vi ikke fått prøvd noe mer siden vi la inn spørsmålene. Slagplanen, etter diverse tips & råd (bl.a. fra dere), er nå: 1. Blyerstatning i bensina 2. Prøve med ny coil 3. Kortere plugg 4. Sjekke om stiften ser grei ut ...kommer tilbake med nyheter om hvordan det funker. Takk for tipsene så langt! Mvh, Magnus Sitér dette innlegget Link to post
biggen Svart 23.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2005 Hei! Jeg hadde en FM 8-12 hk en gang som oppførte seg ikke helt ulikt din. I tillegg stoppet den ofte etter 5 - 10 min på høyere turtall. Hadde ikke hatt båten lenge og byttet og sjekket alt mulig, så fikk jeg et tips om å tappe kondensvann fra tanken...!! Forrige eier hadde nok ikke gjort dette på en laaaang stund og jeg tappet ut ca. 5 dl med grumsevann og renset tanken, deretter gikk motoren som en klokke! lykke til!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.