Jump to content

Båtvalg, korte dagsturer med unger og hund

Ozzie

Recommended Posts

Er i markedet for å kjøpe båt. Helt ny begynner. Må være 18 fot eller under pga batplass. Trenger litt bistand i forbindelse med valg.

Bruken skal være korte dagsturer - ingen overnatting, med 2 voksne og 2 unger, 6 år og 11 år. Vi vil ellers kunne bruke den til fisking og krabbe/hummer og turer rundt i vakre Øygarden . Bruken vil altså strekke seg noe lenger en godværsdager på sommeren, så mulighet for å trekke opp en kalesje er en fordel eller en liten krypinn for barna / hunden. 

Har sett på en Finnmaster 55 SC, og synes det var helt perfekt, men på etterskudd har tenkt på at det er kanskje fordelaktig å har en liten "krypinn" så barna kan finne litt le for vær og vind -eller er det overkill - klær dem godt, kjenn sjølukt i neseborene og "learn to love it"?

Båten skal brukes for det meste nord på Sotra / Øygarden med de sjøforhold som råder der ute i "havgapet".

Pris CIRKA 280 000 kr (inkl henger) - kan strekkes noe. På forhånd takk for svar.

Redigert av Ozzie
Stavefeil og utbedring (see edit history)

Mit bud: 

Her får du agterdæk til at fiske og være ude på, bagdør og salon så det nordisk vejr kan nydes også når det regner, plads til udstyr mm. Påhængsmotor og trailer. (denne er ganske vist i DK, men findes helt sikkert i Norge også). Og vigtigst af alt: Ny båd, der giver gode oplevelser uden tekniske problemer mm mm.

https://www.bluebay-marine.dk/jeanneau-merry-fisher/jeanneau-merry-fisher-605-m100hktrailerudstyr-1

Her en norsk:

https://smartmarine.no/produkter/49-jeanneau-merry-fisher/348-jeanneau-merry-fisher-605

Er nok lurt å se på noe som kan gi litt beskyttelse dersom man blir overrasket av været. Dette gjelder spesielt når man har unger og bikkje. Min erfaring er gjerne at ungene digger å sitte ute, frem til det blir vått, da vil de under tak. Bikkja vil helst ligge et sted det er lunt/uten vind. Hadde jeg vært deg ville jeg enten sett på noe sånt som @MajorAndy foreslår. Eller så ville jeg sett på en hardtop båt av noe slag,  f.eks Hansvik 18 HT, Flipper 600 St eller lignende.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Enig med glalaks. En kabin i en båt i den størrelsen blir hverken fugl eller fisk. Tror også jeg ville gått for en hardtop. 

Google Fjordling 17. Første båten jeg tenkte på. God i sjøen og med mulighet for å sitte inne. Kan til og med trekke ut benken som en liten seng. 

Flipper har vel noen moderne versjoner i samme konsept?

Redigert av Tor Arild (see edit history)
  • 2 uker senere...

Takker til alle med godt råd. Valget landet på en ny Yamarin 56 Bowrider med 100 HK Yamaha fra Båt Berge i Bergen. Vi valgt et pressening / trekk forut for beskytese mot litt sjø/regn.

Viktig faktorer var ; lett ombordstigning, ly for regn og vind og plass i baugen til et par teiner,  eller til å kaste ut et snøre. Har ikke tenkt garn fisking.

Får levering i uke 12 - levert ut til Trollvatn / Nautnes på Øygarden vest frå Bergen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...