Jump to content

Smart Tabs på 20-fots White Shark

Coldman

Recommended Posts

Båt: White Shark 20 fot, 150 HK Evinrude E-tec.
Problem: Planer ikke i pluss/minus 10 knop.

Båten "planer" i 5 knop og løfter seg enkelt ut av vannet ved ca 15 knop, uavhengig av hvordan den er lastet. Mye av kjøringen ligger på ca 10 knop og i den farta setter den opp mye sjø. At den ikke planer i 10 knop forstyrrer ikke meg direkte, men jeg liker ikke at den lager så mye bølger. Ganske enkelt av hensyn til andre.

Finner mye informajon om Smart Tabs på forumet og ellers på nettet, men egentlig lite om effekten på en såpass tung båt som White Shark. Saken er vel den at jeg ikke har lyst til å montere noe uten at sjansen for suksess er rimelig høy. Leser imidlertid at effekten på mindre båter er veldig god.

Om noen her inne har montert Smart Tabs på en 20-fots båt, vil jeg gjerne høre litt om erfaringene. Andre meninger mottas også med takk.

Har 1290-60 tabs på min Yamarin 5940 , 19 fot og knappe 800 kg tomvekt på selve båten.   

I utgangspunktet et skrog som har temmelig liten planingsterskel.    Men her hvor båten brukes så kan det være ruskete innimellom, og med tabsene er det mye lettere å finne en passelig halvplanerfart når det trengs, spesielt med litt last i båten.   Ulempen:  selv om reklamen sier noe annet så vil jeg si de tar en liten knop av toppfarta, men den bruker jeg ikke så mye uansett. 

Til bruket du beskriver så er de midt i blinken vil jeg si, om du kan leve med at de kan stjele litt toppfart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...