PiperBill Startet 9.Februar.2018 Del på Facebook Startet 9.Februar.2018 (redigert) Liker ikke LED lys kulde? Da jeg koblet til forbruksbanken for å teste en Eber-varmer på Mandag i minus 12 grader så var samtlige LED lys lamper veldig svak og flimrete. Jeg trodde kanskje det va noe dårlig strømtilførsel da jeg nylig har demontert og oppgradert hele det primær el. anlegget. Men da jeg gjorde det samme i går i pluss 12 grader (etter å ha kjørt Eber’n) så lyste alle bra unntatt et lys som fortsatt flimrer. Er dette et kjent problem med LED? Redigert 9.Februar.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kyrholmen Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Vi har LED på alt i redningsskøyten, og jeg har LED på alt i egen båt. Ingen problemer selv ned i 15 blå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Har du dimmer på LED'ene PiperBill, eller går de rett på 12volt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Rett på 12v. Skal måle for om det er spenningsfall neste gang jeg er ved båten. Mulig det er bare at de har stått siden August og kanskje litt fuktighet har kommet til kontaktene. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Napoli Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Høres ut som spenningsproblemer. LED er veldig følsomme for spenning. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Nå inneholder mange av disse LED'ene en del elektronikk (for at de skal tåle store spenningsvariasjoner og ikke være avhengig av hvilken pinne som får pluss og minus). Selve LED elementet tåler nok store temperatursvingninger, men det gjør ikke billig elektronikk. Ser en på elektronisk utstyr står det gjerne temperaturområdet det er beregnet på. Det gjør det neppe på det billigste, eller det stemmer ikke det som står der. Dette kan være årsaken til problemet ditt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Takk for gode råd. Jeg tror dette er nokså lett å finne ut av :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Eureka Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 (redigert) Var landstrøm og lading tilkoblet? Mtp spenning... dieselvarmeren gikk jo.. den kan jo trekke litt. Redigert 9.Februar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 (redigert) Lader tilkoblet men med 4 x 110 Ah batterier så skulle ikke det ha noe å si. laderen stor bare på "float" og batterispenningen var på 12.7 både før og etter 1 time med oppvarming fra Eberen. syntes det var litt rart egentlig... mulig feil med laderen også :-) Redigert 9.Februar.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Chiefengineer Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 LED av lav kvalitet blir sånn. Da hurtigrutene la om dekksbelysningen til LED ble det prøvd flere leverandører. Noen av lampene sluttet å virke da de kom opp til Kirkenes vinterstid og gradestokken begynte å krype langt ned. Fungerte lengre sør. De ble hevet på land. Ikke brukbare i kulden. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 9.Februar.2018 Del på Facebook Svart 9.Februar.2018 Lars H. skrev for 1 time siden: Nå inneholder mange av disse LED'ene en del elektronikk (for at de skal tåle store spenningsvariasjoner og ikke være avhengig av hvilken pinne som får pluss og minus). Selve LED elementet tåler nok store temperatursvingninger, men det gjør ikke billig elektronikk. Ser en på elektronisk utstyr står det gjerne temperaturområdet det er beregnet på. Det gjør det neppe på det billigste, eller det stemmer ikke det som står der. Dette kan være årsaken til problemet ditt. Jeg tror også at dette kan være problemet. Tror ikke temperaturen påvirker selve LED-dioden, men den krever nokså nøyaktig spenning for å lyse. Blir spenningen for lav/grenseland vil den slukke/flimre. Problemet er da spenningsreguleringen i elektronikken rundt som kanskje er litt temperatursensivtiv. Kanskje greit å huske på at LED-lys i elektronikk bare er for indikasjon, og ikke har en avgjørende funksjon i selve "duppeditten"/Eber-varmeren. Jeg tror jeg hadde sovet godt selv om LED-indikatorene fikk litt frostbitt. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Har sett litt flimring i lyset (led) når dimmeren er skrudd langt ned og det er kaldt. Drar jeg på med mer styrke og deretter tilbake igjen så er alt normalt. Innbiller meg at det er elektronikken i dimmeren som bidrar til dette. Noe stort problem er det ikke, på led uten dimming har jeg ikke sett det samme. Alt lys er i led og levert slik når båt var ny. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Mulligan Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 PiperBill skrev for 16 timer siden: Liker ikke LED lys kulde? Joda, det gjør de. Men det er ikke sikkert at elektronikken som driver de gjør det. Når det gjelder temperaturområder for elektronikk er det tre klasser. Consumer, Industrial og Military. Forbrukerelektronikk har et område fra 0 C til +40 C. Du lå jo langt under det. Selve LED elementet skal ha ca. 0.7 V som alle andre halvlederoverganger. Elektronikken skulle kanskje ha øket spenningen littwegrann for å få mer fart på elektronene slik at de lyste opp. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 10.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 Veldig lærerikt tråd. Tror mange tenker «jeg bytte til led for å spare strøm» og dermed ser etter prisen…men det er jo litt mer en bare det som teller. I forrige båten min så byttet jeg til led og kjøpte billige fra Kina. Det funka såpass dårlig at jeg byttet tilbake til vanlig pærer. Den ene lampen blåste hovedsikringen hver gang jeg skrudd den på. De andre virket bare av og til. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Popeye70 Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 (redigert) Jeg «sparte» også noen få kroner på billige Kina-LEDs i båten for noen år siden. Det kostet meg en lampett, hvor «kretskortet» brant etter at LEDen ble så varm at gummien rundt selve LEDen smeltet. Nå er det bare tradisjonelle lyskilder eller kvalitets-LED hos oss. Redigert 10.Februar.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
zainka Svart 10.Februar.2018 Del på Facebook Svart 10.Februar.2018 LED elementer skal ha langt mer enn 0.7V, varierer fra type, farge og noen ganger leverandør og ligger rundt ett par tre volt give and take, det viktigste ved LED teknologi er å begrense strømmen gjennom LEDen så den ikke overskrider max. Å koble ett LED-element uten seriemotstand/styre-elektronikk rett på batteriet er å be om trøbbel (Selv for ett batteri med riktig spenning til LEDen) og elementet vil brenne av så alle LED lamper har derfor innebygd en form for regulering og muligens støtte for dimming. Flimringen du kan se på enkelte lamper når man dimmer helt ned avslører også litt om hvilken teknikk de bruker for å redusere effekten. Man dimmer i hovedsak ved å pulse spenningen til LED ved en gitt frekvens (PWM) og så justerer man tiden pr. puls som spenningen er påslått. Jo lenger på-tid pr. puls jo kraftigere lys, og motsatt. Problemet oppstår dersom man har lamper som benytter en for lav frekvens, typisk lavere enn 100Hz, da vil man spes. når man har dimmet helt ned kunne merke flimring fordi på-tiden blir lav og av-tiden er tilsvarende lenger. Dyrere løsninger bruker gjerne høyere frekvenser, mange ligger på rundt 3-400 Hz men da kan du ha problemer med at støy slår inn på lydanlegget og du kan høre det i høytaleren, spes. dersom lampen ikke er utstyrt med filter for å hindre spredning av støy ut på linja. Enda bedre er det når man bruker dimmefrekvenser som ligger over hørbart område, gjerne rundt 20kHz. Her må man også passe på å få LED med styre elektronikk som har god kvalitet og innebygd filtrering. Er jo en kjent sak at LED lamper i hus har skapt problemer både for DAB radioer og anna rask på grunn av støyen som oppstår når lampene dimmes og årsaken ligger altså heri. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
MYVIVERA Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August Jeg vurderer å montere seks små LED-lys som jeg har liggende. 1w pr stk. Disse ledlysene er ment for å benytte trafo med inn220v ut 12v. Hvordan er det å montere disse på 12v anlegget i båten. Da det monteres en driver på 12v-12v for å ikke få blinking og ujevnt lys? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August MYVIVERA skrev 23 minutter siden: Jeg vurderer å montere seks små LED-lys som jeg har liggende. 1w pr stk. Disse ledlysene er ment for å benytte trafo med inn220v ut 12v. Hvordan er det å montere disse på 12v anlegget i båten. Da det monteres en driver på 12v-12v for å ikke få blinking og ujevnt lys? Så lenge du monterer noe mellom batteri og LED-lys som stabiliserer strømmen (12v -> 12v) så burde vel dette gå helt fint. Finn en 12v stabilisator som leverer nok A - sjekk hva én lampe trenger og multipliser med seks, så har du behovet ditt. En passende 12v stabilisator koster ikke mye på AliExpress, om du stoler på det du får derfra. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Worry II Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August MYVIVERA skrev 1 time siden: Jeg vurderer å montere seks små LED-lys som jeg har liggende. 1w pr stk. Disse ledlysene er ment for å benytte trafo med inn220v ut 12v. Hvordan er det å montere disse på 12v anlegget i båten. . Vil bare informere om at, om du har reflektor i downlights-spotten, med sidemontert G4 sokkel, så ikke bruk rundlysende LED. Det kan bli for varmt. Da er det denne varianten som bør benyttes: Meg bekjent trenger du ikke noen regulator. Jeg har 24 volt, og den fungerer på det også uten omformer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August Jeg har noen slike du viser bilde av Worry II. Men vel og merke, kun slike som er beregnet kun for 12V. LED- lamper med spenningsområde f.eks. 8 - 30V holder jeg meg laaaangt unna, ihvertfall Kina-varianter. De har gjerne dårlig elektronikk innebygget som genererer støy på radioutstyr. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August Popeye70 skrev for 1 time siden: Jeg vurderer å montere seks små LED-lys som jeg har liggende. 1w pr stk. Disse ledlysene er ment for å benytte trafo med inn220v ut 12v. Ta en test på land, jeg måtte opp 3W for å få nok lys. (de bygger mer) Og bruk stabil 12 V. Jeg kjøpte 6 stk 3W 12V lamper fra China fik med slike for 265V/12v Måtte ikke kople de direkte på 12V, måtte vente på nye uten navn var for å få stabil 12V (leddriver)?? har funket i 8år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August Popeye70 skrev for 3 timer siden: Jeg vurderer å montere seks små LED-lys som jeg har liggende. 1w pr stk. Disse ledlysene er ment for å benytte trafo med inn220v ut 12v. Ta en test på land, jeg måtte opp 3W for å få nok lys. Virker bra i kulde. Og bruk stabil 12 V. Jeg kjøpte 6 stk 3W lamper fra China fik med slike for 265V/12v Måtte ikke kople de direkte på 12V, måtte vente på nye uten navn var for å få stabil 12V (ledddriver)?? har funket i 8år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MYVIVERA Svart 15.August Del på Facebook Svart 15.August Popeye70 skrev for 11 timer siden: Så lenge du monterer noe mellom batteri og LED-lys som stabiliserer strømmen (12v -> 12v) så burde vel dette gå helt fint. Finn en 12v stabilisator som leverer nok A - sjekk hva én lampe trenger og multipliser med seks, så har du behovet ditt. En passende 12v stabilisator koster ikke mye på AliExpress, om du stoler på det du får derfra. supert. Takk for svar karer👍. Da får jeg finne en 12v stabilisator. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Og disse 'stabilisatorene' (buck/boost-convertere?) støyer vanligvis ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August Del på Facebook Svart 16.August Kanskje litt forskjell på om de er utviklet og produsert av en tysker eller en Kina-mann? All slik type elektronikk er mulige støykilder. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.