Dr.blind Startet 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2018 Er det mulig å montere rekkenett på min Bavaria 42 AC på en god måte? Hvordan kan det festes ned mot dekk? Grunn til at jeg ønsker det er for bedre sikkerhet for barn ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Spenn opp en 3-4 mm. tykk line mellom rekkestøttene som du kan feste nedkant avbrekkenett i. Mulig du vil kunne løfte litt på rekkenettet i bunnen, men det kan du evt. unngå eller begrense ved å skru ned et lite øye/bøyle som du fester linen til slik at ikke spennet på linen blir så langt. Jeg gjorde det siste på en Hallberg Rassy som også har teak på fotlisten. Skruene er så små at det vil knapt vises hvis du en gang tar bort rekkenettet. Utfordringen er å få en god løsning der hvor du må ha åpning ut for fortøyning av båt, evt. skjøter. På båten jeg har nå har jeg valgt å ikke ha rekkenett, og så har barna fått grei beskjed om at de ikke får lov til å gå frem på dekk uten at de er under tilsyn av en voksen, eller at de har på sikkerhetslistene. Synd på en måte, men nettet vil på mange måter være i veien for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Dr.blind Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Noe slikt jeg ser for meg Nevermind, vurderte også å borre hull i rekkestøttene for å trekke wire gjennom, men usikker om det er noen god ide. Egentlig ikke noe praktisk me teaklist der.... Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Heller til Nevermind sine forslag. Vi har metall-fotlist, og jeg gadd ikke borre hull i den. Dreit i hele rekkenettet - det ligger og støver ned i et rom i båten... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mimieg Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Jeg lurer på det samme, på vår bav 32 har vi makne rekkestøtter, dvs uten hull i.. upraktisk! Det er ikke noe alternativ for oss å la 3åringen være ombord uten. Vi skal alltid følge med, men jeg liker å puste med magen ? Fint om du forteller oss om hva du ender med å gjøre! ?☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Hvordan får dere spent wire hvis det ikke er hull i rekkestøttene? Sitér dette innlegget Link to post
Mimieg Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Ja det er det jeg lurer på også.. feste rekkenettet nederst er problemet ? Edit: ser forresten at trådstarter har teaklist, det har ikke vår båt.. Dog er problemet det samme Redigert 11.Februar.2018 av Mimieg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Problemet er kortvarig ettersom ungene vokser fort. Bruk syrefaste slangeklemmer for å feste en hempe til wire nederst på hver støtte, og sett de noen cm opp der du skal inn med fortøyningstau. Hempen kan for eksempel være en liten stålring eller en liten sjakkel laget av flattjern av type som brukes på små seilrigger. Tre den inn på slangeklemma. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dr.blind Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Takk for innspillet Mons :) Det er kanskje en bedre og mindre permanent løsning en å drille nye hull i støttene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Sånt er nettet montert hos meg, og i Baatplassenstil uttrykker jeg at det funker fint hos meg. Trekk ut begge rekkewirene. Tre nettet nedpå rekkestøttene. Annenhver maske. Tre øvre rekkewire gjennom nettet. Annenhver maske. Sett fast forut og akterut oppe. Tell masker og tre nedre rekkewire gjennom på samme måte halvveis ned på nettet. Båten min har perforert fotlist, så jeg syr bare nettet på nede med åpning for senterkryssholt. På båter med rekkestøtter montert i fotlist kan man strekke en tynn wire gjennom dreneringen og sy nettet fast i denne. På båter med teak fotlist kan man erstatte en av skruene som holder foten med en øyeskrue og trekke en wire gjennom disse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.