
zainka
Da må du mest sannsynlig ned på kretskortnivå, og det kan være en rask jobb eller en lang og tidkrevende affære.
En visuell observasjon er selvsakt det første du går i gang med. Se etter svimerker, brune felter i kretskort og svihull og utbulinger på effekt transistorene (MOSFETs) og ICer, og ta en ekstra titt på kondensatorene. Spes. de store blå kondensatorene og de små som ser mettaliske ut på toppen (tønner) bør sjekkes da de kan gå tørre over tid og kortslutte og det hjelper ikke på at det kan bli litt varmt inne i boksen. De kan ofte bule litt og/eller ha ett hvitt pulver som tyter ut i underkant dersom detter er tilfelle, men de må ikke gjøre det.
Ta også bort kontroll kretskortet helt og koble på strømforsyningen til BAT+/- og se om kortslutningen forsvinner. Da får du i det minste nesten verifisert om feilen ligger på power-kortet eller kontroll-kortet. Dersom kontrollkortet ikke er kilden til feilen lar du det forbli frakoblet i neste test. (Bare hugs på at det kan tenkes at feilen forsvinner når kontrollkortet tas bort, men at feilen likevel ligger på powerkortet. Det kan bl.a. forklares med at det kan være ting som kontrollkortet forsøker å styre på powerkortet som feiler, men når kontrollkortet er borte så skjer ikke dette, men ikke tenk på det i første omgang.)
Det går også an om du har ett variabelt powersupply som kan levere ett par ampere å koble det til terminalene istedenfor ett batteri som rått og brutalt leverer det det makter. Med ett variabelt powersupply kan du sakte men sikkert justere opp spenningen til det går, say, en halv ampere og så føler du deg frem til varmgang i kortet. Dette høres brutalt ut men det er faktisk en metode som vi bruker til stadighet på kort hvor feilen ikke er så åpenbar og hvor man har forsøkt å finne feilen på mer skånsomme metoder først. Start rundt terminal inngangene, pos.pol. og kjenn / lukt etter varmgang og svidde komponenter. Her kan du og bruke ett termokamera for feilsøking. Her gjelder det å være litt tøff og tørre å la power stå på en liten stund. Dersom du ikke merker noe så kan du jenke opp til en amp. Det er altså ikke spenningen du skal tenke på her men strømbegrensning, så selv om enheten egentlig skal ha tolv volt og det går en ampere allerede ved 2-3volt så lar du strømforsyningen forbli der. Men dersom du forsøker dette så la meg si det på klingende amerikansk... "No Warranties Given!"
Dersom man har kommet i vanvare av å koble feil polaritet om enn i ett aldri så lite øyeblikk så finnes det ant. en polaritets-beskyttelse inne på powerkortet som lynraskt kortslutter terminalene slik at sikringen går. Det høres ut som en designfeil men disse kretsene står helt ute ved terminalinngangene og det er bedre att det kortslutter der enn att feilen forplanter seg lenger inne på kortet. Slike skal kunne nullstille seg etter en slik feilkobling men noen ganger tar de raka vegen ut på de evige jaktmarked og forblir kortsluttet. Da kan de skiftes og erstattes men det må loddes på herligheten.
Om du velger å gå videre med feilsøkingen og du finner feil ad typen ovenfor eller anna så legg gjerne utt close-up bilder av god kvalitet. Skal du skifte en komponent du tror kan være defekt kan jeg være behjelpelig med å skaffe mest sannsynlig men slikt kan noen ganger ta tid. Hugs også på at en evt. feil kan være en følgefeil av andre feil på kortet eller ha ha forårsaket slike, så det er ikke sikkert man kommer i mål på første forsøk.