Jump to content

Gjestehavn i nærheten av Ågotnes

lasmarquezas

Recommended Posts

Om ca. en uke kommer jeg til å ha behov for en gjestehavn i området Bergen - Ågotnes. Jeg ser at Florvågen og Bakarvågen er gode alternativer dersom man skal nordover langs østsiden av Askøy, og Strusshamn er helt klart et godt valg. Likevel, og i og med at en seilbåt ikke har all verdens fart og jeg skal plukke opp mannskap på Ågotnes, hadde det vært kjekt med gjestehavn der. Har sett i Havneguiden bind 4 og finstudert sjøkart, men finger ingen åpenbart god plass utover Strusshamn. Båten stikker for øvrig 2,05 dypt.

Setter pris på forslag.

Redigert av lasmarquezas (see edit history)

Ja, på sørsiden av Geitanger, der er flytebrygger med masse dybde... du ser havnen godt på kart..

Dårlig havn i sørlig sterk vind...

Jeg vet at det har vært mulig å ligge på utsiden av skøyten til Fjell Kystlag, men ville ikke garantere deg noe..

Men det er jo på Ågotnes...

Ligger også en marina i forbindelse med CCB basen der på Ågotnes..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Da får jeg nesten se det an. Slik planen er nå, selvsagt med alle mulige værforbehold, seiler jeg fra Haugesund grytidlig mandag morgen. Blir det sterk sørlig får jeg ta en plan B. Et mulig valg er rett og slett å bare gå inn til Bergen (og mannskapet kan ta en drosjebil til sentrum) før vi fortsetter nordover.

På den annen side, Hanøy kan nok være et alternativ. Ser ut til å ligge relativt bra beskyttet, selv om også sørlig vind også der (om jeg ikke har misforstått stedet), vil kunne ta noe.

lasmarquezas skrev for 4 timer siden:

Da får jeg nesten se det an. Slik planen er nå, selvsagt med alle mulige værforbehold, seiler jeg fra Haugesund grytidlig mandag morgen. Blir det sterk sørlig får jeg ta en plan B. Et mulig valg er rett og slett å bare gå inn til Bergen (og mannskapet kan ta en drosjebil til sentrum) før vi fortsetter nordover.

På den annen side, Hanøy kan nok være et alternativ. Ser ut til å ligge relativt bra beskyttet, selv om også sørlig vind også der (om jeg ikke har misforstått stedet), vil kunne ta noe.

Gjeste havnen til Askøy seilforening på Hanøy ligger du blikk stille uansett vindretning...

Gjeste plassen i seilforeningen på Askøy ligger longside inne med husene på bildet...veldig skjermet...

Bildet til Snorre viser Ågotnes dampskipskai, den er offentlig og går nok å ligge der også,

men er rimelig forferdelig vist det blåser opp fra nord, Hjeltefjorden er stygg...

På samme bildet ser du også en liten båthavn, like ved CCB oljebasen...

Det ligger noen sjøhus på motsatt side av båthavnen, et av dem er Fjell kystlag sitt..

Går an å høre med dem, da er du jo mitt i smørøyet..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...