lasmarquezas Startet 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2018 (redigert) Om ca. en uke kommer jeg til å ha behov for en gjestehavn i området Bergen - Ågotnes. Jeg ser at Florvågen og Bakarvågen er gode alternativer dersom man skal nordover langs østsiden av Askøy, og Strusshamn er helt klart et godt valg. Likevel, og i og med at en seilbåt ikke har all verdens fart og jeg skal plukke opp mannskap på Ågotnes, hadde det vært kjekt med gjestehavn der. Har sett i Havneguiden bind 4 og finstudert sjøkart, men finger ingen åpenbart god plass utover Strusshamn. Båten stikker for øvrig 2,05 dypt. Setter pris på forslag. Redigert 11.Februar.2018 av lasmarquezas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Seilforeningen på Hanøy har gjesteplass.. (Askøy vest ) Det ligger rett ovenfor Ågotnes... Ellers har du Geitanger, rett sør for Ågotnes.... Du kan muligens høre med Fjell Kystlag, de holder til på Ågotnes.. Redigert 11.Februar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Takker! Ida Marie III, når du sier Geitanger, er det Kobbavågen på sørsiden av øya du tenker på da? Dypt nok? Redigert 11.Februar.2018 av lasmarquezas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 (redigert) Ja, på sørsiden av Geitanger, der er flytebrygger med masse dybde... du ser havnen godt på kart.. Dårlig havn i sørlig sterk vind... Jeg vet at det har vært mulig å ligge på utsiden av skøyten til Fjell Kystlag, men ville ikke garantere deg noe.. Men det er jo på Ågotnes... Ligger også en marina i forbindelse med CCB basen der på Ågotnes.. Redigert 11.Februar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Da får jeg nesten se det an. Slik planen er nå, selvsagt med alle mulige værforbehold, seiler jeg fra Haugesund grytidlig mandag morgen. Blir det sterk sørlig får jeg ta en plan B. Et mulig valg er rett og slett å bare gå inn til Bergen (og mannskapet kan ta en drosjebil til sentrum) før vi fortsetter nordover. På den annen side, Hanøy kan nok være et alternativ. Ser ut til å ligge relativt bra beskyttet, selv om også sørlig vind også der (om jeg ikke har misforstått stedet), vil kunne ta noe. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Hvis alt annet skjærer seg: Det er noen private naust sørøst i bukta ved Ågotnes (Mathopen). Vet du hvem som eier disse kunne du spurt der. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Et godt råd dersom forholdene blir trasige, Popeye70. Skal ha det i bakhodet. Ser ellers at jeg skal lage en hentetråd ut av dette, for det kommer nok flere ting jeg lurer på i farvannet der i vest. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Gamle Ågotnes kai kan muligens benyttes for et kort stopp... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Dette kan se ut som et ideelt sted for å få folk om bord. Tusen takk, .Snorre! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 lasmarquezas skrev for 4 timer siden: Da får jeg nesten se det an. Slik planen er nå, selvsagt med alle mulige værforbehold, seiler jeg fra Haugesund grytidlig mandag morgen. Blir det sterk sørlig får jeg ta en plan B. Et mulig valg er rett og slett å bare gå inn til Bergen (og mannskapet kan ta en drosjebil til sentrum) før vi fortsetter nordover. På den annen side, Hanøy kan nok være et alternativ. Ser ut til å ligge relativt bra beskyttet, selv om også sørlig vind også der (om jeg ikke har misforstått stedet), vil kunne ta noe. Gjeste havnen til Askøy seilforening på Hanøy ligger du blikk stille uansett vindretning... Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 11.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Ser poenget ditt, Ida Marie III. Havna virker ideell. Hvis jeg kommer meg så langt mandag kveld er dette helt klart et svært godt alternativ. Også fordi svippturen over til Ågotnes er så kort. Leste ellers litt om historien til foreningen, virkelig en interessant beretning! Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Gjeste plassen i seilforeningen på Askøy ligger longside inne med husene på bildet...veldig skjermet... Bildet til Snorre viser Ågotnes dampskipskai, den er offentlig og går nok å ligge der også, men er rimelig forferdelig vist det blåser opp fra nord, Hjeltefjorden er stygg... På samme bildet ser du også en liten båthavn, like ved CCB oljebasen... Det ligger noen sjøhus på motsatt side av båthavnen, et av dem er Fjell kystlag sitt.. Går an å høre med dem, da er du jo mitt i smørøyet.. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 12.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Gode forslag. Skal se an når jeg nærmer meg hva slags beslutning som tas mht havn for natta. Veldig godt å vite at det finnes flere gode alternativer, men skal være oppmerksom på dette med nordavinden i Hjeltefjorden. Ved anlegget på Ågotnes blir det uansett i tilfelle bare å plukke opp en mann. Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 13.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2018 Du kan også ligge ved Grillhuset i Kollevåg friluftsområde. Fin kai med god dybde og i le for alle vindretninger. Ikke mulighet for strøm, men gratis. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
dude Svart 13.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2018 (redigert) De fikser på tildekkingen av den gamle søppelfyllingen i kollevågen. strendene er sperret frem til sommeren, og der er anleggsrigg ved grillhytta? https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/bymiljoetaten/11031/article-149676 Redigert 13.Februar.2018 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 13.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2018 Mulig at det pga kommunalt arbeid kan være kronglete å evt å legge til i Kollevågen, med andre ord. Ellers hørtes det jo svært bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.