Jump to content

Bavaria 44 Vision, bytte eller male benkeplaten svart?

mcmart

Recommended Posts

Folie må være det beste her tenker jeg. 

Taes bort og legges på nytt når det blir slitt. 

Dette bruker jeg selv på jobb. 

https://graphicsap.averydennison.com/en/home/solutions/architecture/daf.html

Ser du bor i Oslo og dette kan nok fåes hos en skiltmaker/bildekor forhandler.  

Folien bør være av god kvalitet type fra leverandører som Avery og Oracal. De har "luftkanaler" i folien så du slipper bobler og det som verre er. Ebay folie er stivt og sprøtt:)

Jeg har brukt folie på benkeplatene selv på hytten ? Ble helt konge det!

Men alt kan males, slip overflaten lett med 100 papir. Skal du være 100 % sikker på at det hefter seg, bruker du den nye oljebaserte heftgrunningen til Jotun. Ellers er vannbasert heftgrunn også bra, men ikke like god som oljeheftgrunningen. 

Mal gjerne med Jotun Supreme Finish oppå. Skal du ha det holdbart bør du lakke over dette med to strøk ??

Min tråd som det er linket til lenger opp.

Jeg gikk ifra "mørk" benkeplate til lys plate.

Selv om din båt er en god del større enn min så tenk litt på hva en mørk benkeplate vil gjøre med romfølelsen i båten.

Jeg vurderte også å male, men usikker på hvilen slitestyrke/finish man greier å få til.

Benkeplaten i min båt ser ut som en type kompakt-laminat. Jeg vil tro at om man greier å demontere platene hele så kan man kjøpe kompakt-laminat plater og en overhåndsfres med "kopi-stål". Eventuelt en corianplate på mål.

Men det billigste vil selvfølgelig være folie, jeg er veldig fornøyd med min folie.

Man kan ikke skjære direkte på folien og jeg bruker gryteunderlag under varme gryter, men det gjør jeg også på corian-platen hjemme som skal tåle "alt".

Folien min har vært på ett års tid nå og er like fin.

Blir folien stygg så kan jeg rive den av og bruke ett par timer på å legge ny. Og skal jeg noengang selge båten og kjøper vil ha originalplaten så er det også bare å rive av plasten igjen.

Bavaria leverte senere båter med en faded black marmor mønster, de siste modellen er vel tavle svart(?). Kanskje du kan demontere plater og lokk, sende til Bavaria og spørre om de kan produsere de til deg i en av de senere materialene (tykkelsen tror jeg har vært den samme hele tiden, men spørr for å være sikker). Vil jo tro Bavaria har et ettermarked for båter som trenger erstatningsdeler, og ødelagte benkplater som må erstattes hender nok. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...