mcmart Startet 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Februar.2018 Vi ønsker å bytte eller male benkeplaten svart. Har Bavaria plater en kan kjøpe? Noen som har erfaring med dette? Hva skal til for at det sitter og ikke blir ødelagt med en gang? Håper det er noen smarte hoder her inne med gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 I denne tråden benytter eier av Bavaria 32 folie på benkeplatene; Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Folie må være det beste her tenker jeg. Taes bort og legges på nytt når det blir slitt. Dette bruker jeg selv på jobb. https://graphicsap.averydennison.com/en/home/solutions/architecture/daf.html Ser du bor i Oslo og dette kan nok fåes hos en skiltmaker/bildekor forhandler. Folien bør være av god kvalitet type fra leverandører som Avery og Oracal. De har "luftkanaler" i folien så du slipper bobler og det som verre er. Ebay folie er stivt og sprøtt:) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Jeg har brukt folie på benkeplatene selv på hytten ? Ble helt konge det! Men alt kan males, slip overflaten lett med 100 papir. Skal du være 100 % sikker på at det hefter seg, bruker du den nye oljebaserte heftgrunningen til Jotun. Ellers er vannbasert heftgrunn også bra, men ikke like god som oljeheftgrunningen. Mal gjerne med Jotun Supreme Finish oppå. Skal du ha det holdbart bør du lakke over dette med to strøk ?? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 1 hour ago, Dr Nelson said: Folie må være det beste her tenker jeg. Taes bort og legges på nytt når det blir slitt. Synes folie høres merkelig ut, hva skjer når man setter fra seg en varm kjele på den Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Kjøpte mn her: https://www.lindasdekorogdesign.no/categories/kontaktplast1 Tåler opp til 75 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Folie tåler ganske mye varme. Står ofte med damp for å fjerne folie, men det må varmes mye. Så en gryte tror jeg faktisk den hadde tålt Jeg personlig hadde gått for folie. Og brukt gryteunderlag Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Hvis benkeplata er av laminat er det svært varme- og ripebestandig. Kan ikke tenke meg at folie eller maling gir i nærheten av samme slitestyrke. Hvis hvitfargen skjærer sånn i øynene ville jeg heller demontert den og laget nøyaktige tegninger - og bestilt plate i passende farge på feks IKEA. (Men egentlig ville jeg latt det være ?) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Min tråd som det er linket til lenger opp. Jeg gikk ifra "mørk" benkeplate til lys plate. Selv om din båt er en god del større enn min så tenk litt på hva en mørk benkeplate vil gjøre med romfølelsen i båten. Jeg vurderte også å male, men usikker på hvilen slitestyrke/finish man greier å få til. Benkeplaten i min båt ser ut som en type kompakt-laminat. Jeg vil tro at om man greier å demontere platene hele så kan man kjøpe kompakt-laminat plater og en overhåndsfres med "kopi-stål". Eventuelt en corianplate på mål. Men det billigste vil selvfølgelig være folie, jeg er veldig fornøyd med min folie. Man kan ikke skjære direkte på folien og jeg bruker gryteunderlag under varme gryter, men det gjør jeg også på corian-platen hjemme som skal tåle "alt". Folien min har vært på ett års tid nå og er like fin. Blir folien stygg så kan jeg rive den av og bruke ett par timer på å legge ny. Og skal jeg noengang selge båten og kjøper vil ha originalplaten så er det også bare å rive av plasten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Rett og slett en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Ingen problem med maling heller så lenge det gjøres skikkelig, og du tar to lag med lakk oppå malingen ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2018 Bavaria leverte senere båter med en faded black marmor mønster, de siste modellen er vel tavle svart(?). Kanskje du kan demontere plater og lokk, sende til Bavaria og spørre om de kan produsere de til deg i en av de senere materialene (tykkelsen tror jeg har vært den samme hele tiden, men spørr for å være sikker). Vil jo tro Bavaria har et ettermarked for båter som trenger erstatningsdeler, og ødelagte benkplater som må erstattes hender nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.