Jump to content

Edit History

Pequod

Pequod

royheol skrev for 2 timer siden:

Jeg synes at du gjør dette vanskeligere enn det egentlig er. Jeg har hatt båt i Nederland og har rimelig god greie på trafikk på kanalene i Europa. Hvis du har erfaring med båt i Norge, har du få problemer med å kjøre der nede. Noe er annerledes, men det venner man seg raskt til.

Når det gjelder hva du trenger, er det bare å si at det er et yrende småbåtliv på elvene og kanalene. Det er marinaer og havner nesten overalt og du får alt du trenger underveis. Navigere er ikke noe problem. Du er aldri mer enn 100 m fra land! Kart får du kjøpt underveis. 

 

Jeg skal på kanaltur nå i sommer (2018). Jeg kjørte båten ( Polar 26ft) ned til Laboe ved Kiel i fjor høst og lot den overvintre der. Planen er å starte turen videre nedover i mai.

Turen  ned til Kiel tar jo noe tid. Jeg kjørte ned langs svenskekysten, på østsiden av Sjælland til Rødbyhavn og derfra til Kiel. Jeg var alene ombord og brukte 9 dager på turen. Litt landligge pga dårlig vær. Tror egentlig jeg vil anbefale å krysse over fra Gøteborg til Fredrikshavn på en rolig dag og kjøre østsiden av Jylland nedover. Vindene er ofte fra vest og da er det le-side der.

 

Dette er ikke vanskelig, men det tar tid pga sluser og annen trafikk. Tid er nok din største utfordring.

Mvh

R

Takk for tips, men jeg ser ikke helt hvordan du kan ha fått inntrykk av at jeg "gjør dette vanskeligere enn det egentlig er"? Selv har jeg ikke den innstillingen, men ettersom jeg ikke har gjort dette før har jeg rett og slett bare spurt om råd?

 

Jeg har ikke på noen måte gitt noe inntrykk av at dette er spesielt vanskelig?

 

Men siden jeg aldri har prøvd en sluse før, har jeg naturlig nok stilt noen spørsmål angående det. Derfor skal jeg da også prøve meg litt fram og øve litt på slusing i sommer og neste sommer. I Telemarkskanalen og kanskje også Göta kanal. Tror det er en god idé. Det er greit å forberede seg litt praktisk også, ikke bare lese seg opp på ting!

 

Den største utfordringen jeg har som handicappet skipper (amputert under kneet) er balansen. Og det faktum at jeg kommer til å gjennomføre 90 prosent av slusingen alene (og forsåvidt også turen). Siden jeg på grunn av dårlig balanse ikke har lyst til å bevege meg så mye ut på det smale dollbordet på Nidelven, så må jeg finne en praktisk løsning på fortøyning i slusene der jeg helst kan stå om bord for eksempel ved førerposisjonen og holde tauene. Jeg har noen ideer...men jeg regner vel med at jeg kanske må krype på utsiden noen ganger uansett.  Blant annet tror jeg at å kjøpe inn et par kryssholt som kan monteres midtskips på begge sider er en god ide. Nidelv 24 er jo bare utstyrt med to kryssholt akter og ett i baugen.

 

Det er egentlig den eneste praktiske utfordringen jeg ser, resten tror jeg at jeg har under kontroll. Jeg går også noe saktere enn deg, så jeg har beregnet minst 14 dager ned til Kiel, og en litt annen rute enn strake veien til Fredrikshavn. Jeg tenker mer på å dra over til Lesø og deretter følge Jyllandskysten ned til Kiel. Mulig jeg drar innom Anholt hvis været er bra. Det er ting jeg får ta på sparket. Det er uansett en full dagsetappe for meg å dra til Anholt enten fra Lesø eller for eksempel fra Grenaa, så da er det så absolutt været som avgjør! Spennende kunne det uansett ha vært! 

 

Samtidig har jeg fått en god del råd fra andre. Som det gjerne bruker å være når det gjelder båtfolk, så spriker de noe... Noen mener det er umulig å gjennomføre slusing alene, andre mener jeg MÅ ha både baugtruster og hekktruster, noen mener motoren min er for liten osv. osv.

 

Det første akter jeg å motbevise, og å montere trustere i den gamle balja mi er ikke aktuelt. Når det gjelder motor kan de kanskje ha et lite poeng, jeg har bare enn 22 HK i min og marsjer toppen i 5,5 knop, men den ruta jeg driver og ser på vil unngå de største elvene der mot- og medstrøm er verst, såvidt jeg kan se. Såvidt jeg kan forstå er kanskje Rhinen den verste, men den tror jeg faktisk ikke at jeg vil være i nærheten av. Jeg skal krysse Eber, og jeg skal dra mot strømmen i Weser et stykke, men ellers blir det mindre elver og bare kanaler (hvor strøm jo ikke er et tema), så jeg tror nok at det skal gå bra likevel!

 

Ellers føler jeg meg faktisk allerede rimelig godt forberedt med flere kilo med kanalguider både for Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia, kart og bok som forklarer CEVNI-merkingen. Har lest noen steder at man må ha et CEVNI-sertifikat, men så har jeg også lest at det kun gjelder båter over 50 fot? Kunne kanskje uansett vært greit å hatt et. Et internasjonalt ICC-sertifkat er kanskje en ide?

 

Leste en skrekkhistorie om en seilbåt som var stoppet og ikke hadde sertifikatene i orden. De fikk en solid bot, seileforbud og måtte frakte båten hjem...

 

 

Pequod

Pequod

royheol skrev for 2 timer siden:

Jeg synes at du gjør dette vanskeligere enn det egentlig er. Jeg har hatt båt i Nederland og har rimelig god greie på trafikk på kanalene i Europa. Hvis du har erfaring med båt i Norge, har du få problemer med å kjøre der nede. Noe er annerledes, men det venner man seg raskt til.

Når det gjelder hva du trenger, er det bare å si at det er et yrende småbåtliv på elvene og kanalene. Det er marinaer og havner nesten overalt og du får alt du trenger underveis. Navigere er ikke noe problem. Du er aldri mer enn 100 m fra land! Kart får du kjøpt underveis. 

 

Jeg skal på kanaltur nå i sommer (2018). Jeg kjørte båten ( Polar 26ft) ned til Laboe ved Kiel i fjor høst og lot den overvintre der. Planen er å starte turen videre nedover i mai.

Turen  ned til Kiel tar jo noe tid. Jeg kjørte ned langs svenskekysten, på østsiden av Sjælland til Rødbyhavn og derfra til Kiel. Jeg var alene ombord og brukte 9 dager på turen. Litt landligge pga dårlig vær. Tror egentlig jeg vil anbefale å krysse over fra Gøteborg til Fredrikshavn på en rolig dag og kjøre østsiden av Jylland nedover. Vindene er ofte fra vest og da er det le-side der.

 

Dette er ikke vanskelig, men det tar tid pga sluser og annen trafikk. Tid er nok din største utfordring.

Mvh

R

Takk for tips, men jeg ser ikke helt hvordan du kan ha fått inntrykk av at jeg "gjør dette vanskeligere enn det egentlig er"? Selv har jeg ikke den innstillingen, men ettersom jeg ikke har gjort dette før har jeg rett og slett bare spurt om råd?

 

Jeg har ikke på noen måte gitt noe inntrykk av at dette er spesielt vanskelig?

 

Men siden jeg aldri har prøvd en sluse før, har jeg naturlig nok stilt noen spørsmål angående det. Derfor skal jeg da også prøve meg litt fram og øve litt på slusing i sommer og neste sommer. I Telemarkskanalen og kanskje også Göta kanal. Tror det er en god idé. Det er greit å forberede seg litt praktisk også, ikke bare lese seg opp på ting!

 

Den største utfordringen jeg har som handicappet skipper (amputert under kneet) er balansen. Og det faktum at jeg kommer til å gjennomføre 90 prosent av slusingen alene (og forsåvidt også turen). Siden jeg på grunn av dårlig balanse ikke har lyst til å bevege meg så mye ut på det smale dollbordet på Nidelven, så må jeg finne en praktisk løsning på fortøyning i slusene der jeg helst kan stå om bord for eksempel ved førerposisjonen og holde tauene. Jeg har noen ideer...men jeg regner vel med at jeg kanske må krype på utsiden noen ganger uansett.  Blant annet tror jeg at å kjøpe inn et par kryssholt som kan monteres midtskips på begge sider er en god ide. Nidelv 24 er jo bare utstyrt med to kryssholt akter og ett i baugen.

 

Det er egentlig den eneste praktiske utfordringen jeg ser, resten tror jeg at jeg har under kontroll. Jeg går også noe saktere enn deg, så jeg har beregnet minst 14 dager ned til Kiel, og en litt annen rute enn strake veien til Fredrikshavn. Jeg tenker mer på å dra over til Lesø og deretter følge Jyllandskysten ned til Kiel. Mulig jeg drar innom Anholt hvis været er bra. Det er ting jeg får ta på sparket. Det er uansett en full dagsetappe for meg å dra til Anholt enten fra Lesø eller for eksempel fra Grenaa, så da er det så absolutt været som avgjør! Spennende kunne det uansett ha vært! 

 

Samtidig har jeg fått en god del råd fra andre. Som det gjerne bruker å være når det gjelder båtfolk, så spriker de noe... Noen mener det er umulig å gjennomføre slusing alene, andre mener jeg MÅ ha både baugtruster og hekktruster, noen mener motoren min er for liten osv. osv.

 

Det første akter jeg å motbevise, og å montere trustere i den gamle balja mi er ikke aktuelt. Når det gjelder motor kan de kanskje ha et lite poeng, jeg har bare enn 22 HK i min og marsjer toppen i 5,5 knop, men den ruta jeg driver og ser på vil unngå de største elvene der mot- og medstrøm er verst, såvidt jeg kan se. Såvidt jeg kan forstå er kanskje Rhinen den verste, men den tror jeg faktisk ikke at jeg vil være i nærheten av. Jeg skal krysse Eber, og jeg skal dra mot strømmen i Weser et stykke, men ellers blir det mindre elver og bare kanaler (hvor strøm jo ikke er et tema), så jeg tror nok at det skal gå bra likevel!

 

Ellers før jeg meg faktisk allerede rimelig godt forberedt med flere kilo med kanalguider både for Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia, kart og bok som forklarer CEVNI-merkingen. Har lest noen steder at man må ha et CEVNI-sertifikat, men så har jeg også lest at det kun gjelder båter over 50 fot? Kunne kanskje uansett vært greit å hatt et. Et internasjonalt ICC-sertifkat er kanskje en ide?

 

Leste en skrekkhistorie om en seilbåt som var stoppet og ikke hadde sertifikatene i orden. De fikk en solid bot, seileforbud og måtte frakte båten hjem...

 

 

Pequod

Pequod

royheol skrev for 2 timer siden:

Jeg synes at du gjør dette vanskeligere enn det egentlig er. Jeg har hatt båt i Nederland og har rimelig god greie på trafikk på kanalene i Europa. Hvis du har erfaring med båt i Norge, har du få problemer med å kjøre der nede. Noe er annerledes, men det venner man seg raskt til.

Når det gjelder hva du trenger, er det bare å si at det er et yrende småbåtliv på elvene og kanalene. Det er marinaer og havner nesten overalt og du får alt du trenger underveis. Navigere er ikke noe problem. Du er aldri mer enn 100 m fra land! Kart får du kjøpt underveis. 

 

Jeg skal på kanaltur nå i sommer (2018). Jeg kjørte båten ( Polar 26ft) ned til Laboe ved Kiel i fjor høst og lot den overvintre der. Planen er å starte turen videre nedover i mai.

Turen  ned til Kiel tar jo noe tid. Jeg kjørte ned langs svenskekysten, på østsiden av Sjælland til Rødbyhavn og derfra til Kiel. Jeg var alene ombord og brukte 9 dager på turen. Litt landligge pga dårlig vær. Tror egentlig jeg vil anbefale å krysse over fra Gøteborg til Fredrikshavn på en rolig dag og kjøre østsiden av Jylland nedover. Vindene er ofte fra vest og da er det le-side der.

 

Dette er ikke vanskelig, men det tar tid pga sluser og annen trafikk. Tid er nok din største utfordring.

Mvh

R

Takk for tips, men jeg ser ikke helt hvordan du kan ha fått inntrykk av at jeg "gjør dette vanskeligere enn det egentlig er"? Selv har jeg ikke den innstillingen, men ettersom jeg ikke har gjort dette før har jeg rett og slett bare spurt om råd?

 

Jeg har ikke på noen måte gitt noe inntrykk av at dette er spesielt vanskelig?

 

Men siden jeg aldri har prøvd en sluse før, har jeg naturlig nok stilt noen spørsmål angående det. Derfor skal jeg da også prøve meg litt fram og øve litt på slusing i sommer og neste sommer. I Telemarkskanalen og kanskje også Göta kanal. Tror det er en god idé. Det er greit å forberede seg litt praktisk også, ikke bare lese seg opp på ting!

 

Den største utfordringen jeg har som handicappet skipper (amputert under kneet) er balansen. Og det faktum at jeg kommer til å gjennomføre 90 prosent av slusingen alene (og forsåvidt også turen). Siden jeg på grunn av dårlig balanse ikke har lyst til å bevege meg så mye ut på det smale dollbordet på Nidelven, så må jeg finne en praktisk løsning på fortøyning i slusene der jeg helst kan stå om bord for eksempel ved førerposisjonen og holde tauene. Jeg har noen ideer...men jeg regner vel med at jeg kanske må krype på utsiden noen ganger uansett.  Blant annet tror jeg at å kjøpe inn et par kryssholt som kan monteres midtskips på begge sider er en god ide. Nidelv 24 er jo bare utstyrt med to kryssholdt akter og ett i baugen.

 

Det er egentlig den eneste praktiske utfordringen jeg ser, resten tror jeg at jeg har under kontroll. Jeg går også noe saktere enn deg, så jeg har beregnet minst 14 dager ned til Kiel, og en litt annen rute enn strake veien til Fredrikshavn. Jeg tenker mer på å dra over til Lesø og deretter følge Jyllandskysten ned til Kiel. Mulig jeg drar innom Anholt hvis været er bra. Det er ting jeg får ta på sparket. Det er uansett en full dagsetappe for meg å dra til Anholt enten fra Lesø eller for eksempel fra Grenaa, så da er det så absolutt været som avgjør! Spennende kunne det uansett ha vært! 

 

Samtidig har jeg fått en god del råd fra andre. Som det gjerne bruker å være når det gjelder båtfolk, så spriker de noe... Noen mener det er umulig å gjennomføre slusing alene, andre mener jeg MÅ ha både baugtruster og hekktruster, noen mener motoren min er for liten osv. osv.

 

Det første akter jeg å motbevise, og å montere trustere i den gamle balja mi er ikke aktuelt. Når det gjelder motor kan de kanskje ha et lite poeng, jeg har bare enn 22 HK i min og marsjer toppen i 5,5 knop, men den ruta jeg driver og ser på vil unngå de største elvene der mot- og medstrøm er verst, såvidt jeg kan se. Såvidt jeg kan forstå er kanskje Rhinen den verste, men den tror jeg faktisk ikke at jeg vil være i nærheten av. Jeg skal krysse Eber, og jeg skal dra mot strømmen i Weser et stykke, men ellers blir det mindre elver og bare kanaler (hvor strøm jo ikke er et tema), så jeg tror nok at det skal gå bra likevel!

 

Ellers før jeg meg faktisk allerede rimelig godt forberedt med flere kilo med kanalguider både for Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia, kart og bok som forklarer CEVNI-merkingen. Har lest noen steder at man må ha et CEVNI-sertifikat, men så har jeg også lest at det kun gjelder båter over 50 fot? Kunne kanskje uansett vært greit å hatt et. Et internasjonalt ICC-sertifkat er kanskje en ide?

 

Leste en skrekkhistorie om en seilbåt som var stoppet og ikke hadde sertifikatene i orden. De fikk en solid bot, seileforbud og måtte frakte båten hjem...

 

 

Pequod

Pequod

royheol skrev for 1 time siden:

Jeg synes at du gjør dette vanskeligere enn det egentlig er. Jeg har hatt båt i Nederland og har rimelig god greie på trafikk på kanalene i Europa. Hvis du har erfaring med båt i Norge, har du få problemer med å kjøre der nede. Noe er annerledes, men det venner man seg raskt til.

Når det gjelder hva du trenger, er det bare å si at det er et yrende småbåtliv på elvene og kanalene. Det er marinaer og havner nesten overalt og du får alt du trenger underveis. Navigere er ikke noe problem. Du er aldri mer enn 100 m fra land! Kart får du kjøpt underveis. 

 

Jeg skal på kanaltur nå i sommer (2018). Jeg kjørte båten ( Polar 26ft) ned til Laboe ved Kiel i fjor høst og lot den overvintre der. Planen er å starte turen videre nedover i mai.

Turen  ned til Kiel tar jo noe tid. Jeg kjørte ned langs svenskekysten, på østsiden av Sjælland til Rødbyhavn og derfra til Kiel. Jeg var alene ombord og brukte 9 dager på turen. Litt landligge pga dårlig vær. Tror egentlig jeg vil anbefale å krysse over fra Gøteborg til Fredrikshavn på en rolig dag og kjøre østsiden av Jylland nedover. Vindene er ofte fra vest og da er det le-side der.

 

Dette er ikke vanskelig, men det tar tid pga sluser og annen trafikk. Tid er nok din største utfordring.

Mvh

R

Takk for tips, men jeg ser ikke helt hvordan du kan ha fått inntrykk av at jeg "gjør dette vanskeligere enn det egentlig er"? Selv har jeg ikke den innstillingen, men ettersom jeg ikke har gjort dette før har jeg rett og slett bare spurt om råd?

 

Jeg har ikke på noen måte gitt noe inntrykk av at dette er spesielt vanskelig?

 

Men siden jeg aldri har prøvd en sluse før, har jeg naturlig nok stilt noen spørsmål angående det. Derfor skal jeg da også prøve meg litt fram og øve litt på slusing i sommer og neste sommer. I Telemarkskanalen og kanskje også Göta kanal. Tror det er en god idé. DEt er greit å forberede seg litt praktisk også, ikke bare lese seg opp på ting!

 

Den største utfordringen jeg har som handicappet skipper (amputert under kneet) er balansen. Og det faktum at jeg kommer til å gjennomføre 90 prosent av slusingen alene (og forsåvidt også turen). Siden jeg på grunn av dårlig balanse ikke har lyst til å bevege meg så mye ut på det smale dollbordet på Nidelven, så må jeg finne en praktisk løsning på fortøyning i slusene der jeg helst kan stå om bord for eksempel ved førerposisjonen og holde tauene. Jeg har noen ideer...men jeg regner vel med at jeg kanskej må krype på på utsiden noen ganger uansett.  Blant annet tror jeg at å kjøpe inn et par kryssholt som kan monteres midtskips på begge sider er en god ide. Nidelv 24 er jo bare utstyrt med to kryssholdt akter og ett i baugen.

 

Det er egentlig den eneste praktiske utfordringen jeg ser, resten tror jeg at jeg har under kontroll. Jeg går også noe saktere enn deg, så jeg har beregnet minst 14 dager ned til Kiel, og en litt annen rute enn strake veien til Fredrikshavn. Jeg tenker mer på å dra over til Lesø og deretter følge Jyllandskysten ned til Kiel. Mulig jeg drar innom Anholt hvis været er bra. Det er ting jeg får ta på sparket. Det er uansett en full dagsetappe for meg å dra til Anholt enten fra Lesø eller for eksempel fra Grenaa, så da er det så absolutt været som avgjør! Spennende kunne det uansett ha vært! 

 

Samtidig har jeg fått en god del råd fra andre. Som det gjerne bruker å være når det gjelder båtfolk, så spriker de noe... Noen mener det er umulig å gjennomføre slusing alene, andre mener jeg MÅ ha både baugtruster og hekktruster, noen mener motoren min er for liten osv. osv.

 

Det første akter jeg å motbevise, og å montere trustere i den gamle balja mi er ikke aktuelt. Når det gjelder motor kan de kanskje ha et lite poeng, jeg har bare enn 22 HK i min og marsjer toppen i 5,5 knop, men den ruta jeg driver og ser på vil unngå de største elvene der mot- og medstrøm er verst, såvidt jeg kan se. Såvidt jeg kan forstå er kanskje Rhinen den verste, men den tror jeg faktisk ikke at jeg vil være i nærheten av. Jeg skal krysse Eber, og jeg skal dra mot strømmen i Weser et stykke, men ellers blir det mindre elver og bare kanaler (hvor strøm jo ikke er et tema), så jeg tror nok at det skal gå bra likevel!

 

Ellers før jeg meg faktisk allerede rimelig godt forberedt med flere kilo med kanalguider både for Tyskland, Nederland, Frankrike og Belgia, kart og bok som forklarer CEVNI-merkingen. Har lest noen steder at man må ha et CEVNI-sertifikat, men så har jeg også lest at det kun gjelder båter over 50 fot? Kunne kanskje uansett vært greit å hatt et. Et internasjonalt ICC-sertifkat er kanskje en ide?

 

Leste en skrekkhistorie om en seilbåt som var stoppet og ikke hadde sertifikatene i orden. De fikk en solid bot, seileforbud og måtte frakte båten hjem...

 

 



×
×
  • Create New...