Jump to content

Fleksibel kobling på V-gir

StHårek

Recommended Posts

Hei, har søkt på forumet og lest mye om oppretting osv, men ikke funnet svar på spørsmålet mitt. Jeg har en 29 fots halvplaner med en 2017 modell Mercury V6 3.0 TDI på 260 hk. Denne er med v-gir av typen ZF 63 IV. 40 mm fast aksling uten støttepunkter fra girkasse til hylse. Motoren ble satt inn for ett år siden og erstattet en Mercruiser D 4.2 Ld 200. Også denne med V-gir. Er forøvrig kjempefornøyd med den nye motoren med elektronisk gir/gass, silkemyk og massevis av krefter.

Det som er problemet er klunkelyder fra giret ved tomgang i forover og akterover, samt noe vibrasjoner. Har sjekket opprettingen på aksling og denne er skjev. Greier ikke å rette den igjen mot giret da akslingen har kast. Det er ikke mye kast, men nok til at det gir vibrasjoner ved lave turtall med påfølgende ulyder fra giret. Årsaken til at det er kast i akslingen kan være enten dårlig oppretting ved montering, eller myke motorlabber som gjør at den nye motoren vrir seg mer enn den gamle gjorde.

Det jeg ser for meg å gjøre videre er å enten rette akslingen eller montere ny. Men tenker det kan være fornuftig å vurdere en fleksibel kobling mellom gir og aksling for å ta opp eventuelle skjevheter som oppstår. Er det noen som kjenner til fleksible koblinger til en fornuftig pris som fungerer med V-gir? Belastningene blir jo motsatt av ett vanlig gir der den fleksible koblingen blir trykket sammen av akslingen. 

Har lett litt på nettet men ikke funnet noen gode svar så håper noen her inne kan hjelpe!

Du er nødt til å fikse akslingen først og fremst. Enten man har V-gir eller vanlig, så trykker propellakslingen på giret når båten går forover. Sjekk for eksempel med Centaflex. Du skal ha en torsjonsmyk kopling. En vanlig kopling vil vel akseptere en grad elle to i maks sum vinkel- og parallellforskyving. En annen og kostbar mulighet er naturligvis å montere trykklager og homokinetisk ledd, med to ledd vel og merke.

Takk for svar, er i dialog med centaflex, men lurte på om det også fantes andre alternativer. Har sjekket blandt annet bullflex koblingene men disse fungerer dessverre ikke med V-gir. Akslingen må fikses, men om jeg skal ha fleksibel kobling er denne gjerne lenger enn den faste koblingen jeg har i dag, derfor må jeg da også ha en lenger aksling. 

ZF 63 IV giret er bygd slik at akslingen går under motoren, gjennom giret, og så har en klemflens/kobling som står "feil vei" på akslingen. Når man går i forover vil da en fleksibel kobling bli dradd vekk fra giret i motsetning til en normal installasjon der den blir trykket mot giret. Her kommer også problemet slik jeg har forstått det da vanlige fleksible koblinger ikke er laget for å ta opp kreftene når de ikke blir trykket sammen. Tenk 4000 rpm på akterover i en normal installasjon. Her er noen bilder til illustrasjon:

Første bildet viser giret jeg har (ikke mitt da, dette bildet fant jeg på nettet:

Bilderesultat for zf 63 iv

Og slik er klemflensen festet på min type gir (nok ett bilde fra nettet)

Bilderesultat for zf 63 iv

Siden akslingen er kappet til å passe akkurat gjennom klemflensen jeg har i dag må denne være lenger om klemflensen blir lenger ved en fleksibel kobling.

Håper dette var avklarende :-)

Opps. Ukjent for meg den patenten :smiley:    Det er kanskje ikkje plass til thrustlager nedi kjølen ?  Er nok best å rette akslingen og få justert maskin skikkelig igjen. Kanskje torsjonskrefter fra propellaksling så langt under motoren kan medføre bpde meir vridning av motor og eit slags løft i forkant av installasjonen, og derfor krever spesielle motorlabber ? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Ja motoren som stod i båten før hadde 2 motorlabber på girkassen og to motorlabber på motoren. Den nye motoren har alle motorlabbene montert på motoren. Drøftet dette med importør da jeg monterte motoren og de hevdet at det ikke var noe problem. I tillegg er det trangt under motoren ja, så vanskelig å få på plass ett trustlager. 

Nå kan det være at hele problemet skyldes dårlig oppretting fra starten av, men er jo surt å ødelegge en aksling til om det er motorlabbene som er problemet, derfor kom tanken på en fleksibel kobling inn. Om jeg finner en til en fornuftig pris, som fungerer med giret mitt så skader det jo ikke å montere den når jeg uansett må ut med akslingen. 

Jeg har også ZF 63 IV gir. De er kjent for å lage litt lyd under 700 rpm. Har funnet ut en motor produsent som anbefaller 15w40 motorolje på denne girkassen for å få bukt med denne lyden. Har ikke prøv det selv enda. Har justert opp tomgang fra 650 til 750 rpm, og da er alt greit.

Du bør du ha motorlabber bygget for løft forran når du har V-gir. Ellers blir det mye bevegelse ved fult pådrag. At labbene står på motor er heller ingen fordel for denne bevegelsen. Har du motorfester beregnet for løft?

Redigert av FrodeB (see edit history)

Motoren er jo under 1 år gammel, jeg drøftet motorlabbene med importør av motoren før installasjon og de var klar på at det var denne typen labber motoren skulle ha, også med ZF 63 IV gir. 

Når det gjelder oljetype på giret skriver importør av ZF girene dette på min forespørsel:

"Disse girene er ikke godkjent å gå med motorolje ifølge ZF.
Skulle du få problem med kassen under garanti tiden og det visewr seg att det er påfylt feil olje vil fabrikken avslå reklamasjonen med grunnlag att det er kjørt med feil olje."

Forøvrig mener ZF at det er feil med demperplaten som skaper ulydene da motoren ikke går rent på tomgang. Nå er det jo lite tomgang å justere på denne motoren da alt er styrt elektronisk slik jeg har forstått det. 

All den tid jeg har stått for installasjonen selv må jeg i alle fall sikre at alt er rettet opp 100 % før jeg eventuelt tar saken videre med importør, og da tenkte jeg at en fleksibel kobling i alle fall ikke ville skade. I beste fall forsvinner lyden i giret og motoren kan forsette å gå på myke labber med tilsvarende lite vibrasjon i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...