Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

Spennende prosjekt BØstrøm :thumbsup:

Jeg tror du er inne på noe som kan funke, hvis du lar LFP banken din være helt separat fra blybatteriene (altså ikke i parallell med blybanken), sånn at du må velge hvilken av bankene du bruker til forbruk.   Tenker du derimot å parallellkoble de to bankene så kan det bli noen utfordringer, bl.a. med å gi de forskjellig laderegime.

Ellers så kan lading av LFP cellene første gang, med fordel gjøres med alle fire cellene i parallell, så får du balansert de mens du lader.  Du lader da i prinsippet en "4V batteribank" på 800Ah, så det kan ta sin tid med en liten lader (batteriene leveres sannsynligvis rundt halvfulle i utgangspunktet).  Ingen grunn til å lade de i serie før de er balansert.

Ps, hvis du har kjøpt den BMS'en hos ev-power så vær obs på at de innebygde reléene ikke er kraftige nok til å tåle lastene vi snakker om her (syns jeg så maks 2A i spec'en).

StorStas

StorStas

Spennende prosjekt BØstrøm :thumbsup:

Jeg tror du er inne på noe som kan funke, hvis du lar LFP banken din være helt separat fra blybatteriene (altså ikke i parallell med blybanken), sånn at du må velge hvilken av bankene du bruker til forbruk.   Tenker du derimot å parallellkoble de to bankene så kan det bli en utfordring å ha forskjellig laderegime på de.

Ellers så kan lading av LFP cellene første gang, med fordel gjøres med alle fire cellene i parallell, så får du balansert de mens du lader.  Du lader da i prinsippet en "4V batteribank" på 800Ah, så det kan ta sin tid med en liten lader (batteriene leveres sannsynligvis rundt halvfulle i utgangspunktet).  Ingen grunn til å lade de i serie før de er balansert.

Ps, hvis du har kjøpt den BMS'en hos ev-power så vær obs på at de innebygde reléene ikke er kraftige nok til å tåle lastene vi snakker om her (syns jeg så maks 2A i spec'en).

• Create New...