StorStas
@BØstrøm: LiFePO4 program på Balmar regulatoren er ganske nytt. Jeg er spent på om du i det hele tatt vil finne det LFP programmet på regulatoren din, men i så fall så er dette med temperaturkompensering ivaretatt (allerede satt til 0V) på det programmet. Om du ikke har fått den nye utgaven så kan alle innstillingene for LFP også settes manuelt. Du finner verdiene for LFP innstillingene i den nye manualen (+ Jørg's gode forklaring ovenfor). Og så vil du sikkert se nærmere på f.eks. spenningsverdiene for bulk/absorption/float. Hvis jeg ikke husker feil, så må det være min. 0.1V mellom hver av de tre ladefasene på den regulatoren.
Jeg skummet forresten igjennom BMS manualen, og ser at den skrur av "charge" porten hver gang batteriet kommer til en viss fyllingsgrad (95% eller etter dine innstillinger). Det er i utgangspunktet en veldig bra funksjon, men bare vær obs på at du da må sørge for at den charge porten styrer regulatoren og ikke en contactor mellom dynamo og batteri. Ellers tror jeg du vil få problemer i lengden. Dette står også nevnt i den nye Balmar manualen.
@Joerg Becker, du burde hatt en egen tråd her inne, en dynamoens og ladingens ABC. Anbefalingene dine ovenfor burde vært med der!
Joerg Becker skrev for 4 timer siden:Tidligere fabrikkinnstilling av AL1 var 108°C, som ble satt til 100°C nå.
Gleder meg, og de som fulgte med på tidligere tråder og krangletråder skjønner også hvorfor.
Dette er vel og bra, men har Balmar nå etter over 30 år funnet ut at 108 grader var for mye? Det var vel på tide.
Har de nå økt marginene sånn at dynamoene skal leve lenger enn forventet? Eller er det sånn at de har "markedstilpasset kvaliteten" på dynamoene (les: kjipet inn på noen komponenter) og justert regulatoren deretter?
(sorry, jeg kunne ikke dy meg )