Jump to content

Edit History

StorStas

StorStas

Takk igjen for svar Jørg :thumbsup:.

 

Vestkystseiler skrev 44 minutter siden:

Med den oppkoblingen TS legger opp til, tror jeg det vil gå bra selv om BMS skrur av charge porten til LiFePo banken. I det øyeblikk charge porten skrus av, vil strømmen fra dynamoen finne veien gjennom dioden og inn på blybatteriet, slik at dynamoen fremdeles har last.

Jeg kan ikke si du tar feil, men jeg skulle gjerne hørt om noen som kan bekrefte at det der vil fungere i praksis.  Det jeg tenker på, er at dynamoen etter alle solemerker vil lade med 150+A til batteriene er 80-90% oppladet.  Med flere batterier som TS tenker å sette inn så vil den gjøre det ennå lenger.  Dvs. det kan være 150+A "i produksjon" som må avledes i det contactoren bryter.  Kan blybanken ta til seg nødvendig med strøm, f.eks. om den er fulladet fra før, sånn at spenningen på anlegget da ikke stiger nevneverdig?  Jeg er ikke redd for dynamoen, den tåler vel en 50-60V, men elektronikken ombord derimot..

 

edit: og der bekreftet Jørg det du sier, he he.  Greit nok, man lærer noe hver dag :)

edit2: på tide å ta helg, og slutte å produsere usannsynlige scenarier.. stryker mer av innlegget.

StorStas

StorStas

Takk igjen for svar Jørg :thumbsup:.

 

Vestkystseiler skrev 38 minutter siden:

Med den oppkoblingen TS legger opp til, tror jeg det vil gå bra selv om BMS skrur av charge porten til LiFePo banken. I det øyeblikk charge porten skrus av, vil strømmen fra dynamoen finne veien gjennom dioden og inn på blybatteriet, slik at dynamoen fremdeles har last.

Jeg kan ikke si du tar feil, men jeg skulle gjerne hørt om noen som kan bekrefte at det der vil fungere i praksis.  Det jeg tenker på, er at dynamoen etter alle solemerker vil lade med 150+A til batteriene er 80-90% oppladet.  Med flere batterier som TS tenker å sette inn så vil den gjøre det ennå lenger.  Dvs. det kan være 150+A "i produksjon" som må avledes i det contactoren bryter.  Kan blybanken ta til seg nødvendig med strøm, f.eks. om den er fulladet fra før, sånn at spenningen på anlegget da ikke stiger nevneverdig?  Jeg er ikke redd for dynamoen, den tåler vel en 50-60V, men elektronikken ombord derimot..

 

edit: og der bekreftet Jørg det du sier, he he.  Greit nok, man lærer noe hver dag :)

StorStas

StorStas

Takk igjen for svar Jørg :thumbsup:.

 

Vestkystseiler skrev 28 minutter siden:

Med den oppkoblingen TS legger opp til, tror jeg det vil gå bra selv om BMS skrur av charge porten til LiFePo banken. I det øyeblikk charge porten skrus av, vil strømmen fra dynamoen finne veien gjennom dioden og inn på blybatteriet, slik at dynamoen fremdeles har last.

Jeg kan ikke si du tar feil, men jeg skulle gjerne hørt om noen som kan bekrefte at det der vil fungere i praksis.  Det jeg tenker på, er at dynamoen etter alle solemerker vil lade med 150+A til batteriene er 80-90% oppladet.  Med flere batterier som TS tenker å sette inn så vil den gjøre det ennå lenger.  Dvs. det kan være 150+A "i produksjon" som må avledes i det contactoren bryter.  Kan blybanken ta til seg nødvendig med strøm, f.eks. om den er fulladet fra før, sånn at spenningen på anlegget da ikke stiger nevneverdig?  Jeg er ikke redd for dynamoen, den tåler vel en 50-60V, men elektronikken ombord derimot..



×
×
  • Create New...