
Joerg Becker
BØstrøm skrev for 4 timer siden:SitatGull for meg å lese deres kommentarer.
Det er fordelen med et godt forum som er både på høy nivå og full av mennesker som er interessert.
SitatÅ legge senseledning til en annen bank, enn den ladingen går til skjønte jeg kanskje ikke. Hva vinner jeg på det? Da må jeg jo justere verdiene ned, slik at det tar høyde for spenningsfallet fra Dioden, og er vel like langt? Bare mindre eksakt kanskje.
Bra bevis for at du følger med i forklaringene.
Meningen du fikk her var nok muligheten for å få bra lading også til bly-banken "bak veggen", slik at regulatoren utjevner.
Men, som det ble sagt allerede, da måtte spenningen økes for å utjevne spenningsfallet,
og da blir det alt for høy og alt for upresis på primærside (LFP).
Omvend tenking.
Du husker nok hva jeg sa ang regulator og nøyaktighetet.
I forhold til primærbanken (LFP) er denne sekundærbanken (bly, på andre siden av diodene) temmelig "følelsesløs" .
Siden bly er treg spiller det nesten ingen rolle når spenninger ikke er sååå presis der for "et sekund",
særlig når den likevel er lavere enn øvre spenningsgrensen.
På primærside, dvs. LFP, ser det helt annerledes ut, særlig når det nærmerer seg den øvre grensen.
Nå skal jo ikke du lade LFP-banken nærme eller helt til toppen.
Men ville du gjøre det, da blir det helt avgjørende at sensingen og reguleringen er meget nøyaktig.
Og det får du bare til med en god regulator og når sensen ligger rett på LFP, også minus,slik at regulatoren får med seg hver eneste tidels Volt.
SitatNår motoren går, vil uansett blybanken fylles av originaldynamoen.
Det gjør den nok.
Men ønsker man virkelig at en stor dynamo helst skal hjelpe til ved å fylle en stor sekundærbank
da finnes det jo atter flere muligheter.
F.eks. et latching relé **, som kan programmeres til cut inn og cut ut spenninger som ligger under toppspenningen på LFP.
Eller MosFet med mye mindre spenningsfall, så lades hoveddelen av blyet med alle dynamoer,
og bare resten toppes av den mindre originaldynamo.
Man kan gjøre mye, men mye av det er nok unødvendig komplisert siden det er alltid best med "rene" installasjoner.
red. her.: ** Ved bruk av relé må man være obs med et evt. overflow fra høy til lavspenning.
Er forskjellen stor nok da kan reléet blir ødelagt. Her ville jeg nok anbefale enten å sikre eller å bruke et relé som tilbyr strømbegrensning (f.eks. Sterling CVSR)SitatDet neste jeg lurer på, er om Victronladerens utganger kan koples på hver sin side av dioden, eller om dette på noen måte sammenkopler batteriene?
Det går ikke noe spenning tilbake over laderen.
Så, ja, når det finnes felles minus og enn sålenge parametere passer til begge type batterier
kan gode ladere kobles til begge sider av alle "batteriskillere".
NB: Brukes det VSR uten styresignal da lukker også den.
SitatBlir mye trykking på den regulatoren tror jeg.
Bare hvis du leker mye.
Ellers er det først og fremst bare dynamoen det gjelder, siden du må tilpasse den til miljøet.Og det går forholdsvis rask hvis du ikke knoter unødvendig med terskel men konsentrerer deg på det vesentlige.
Terskel kan du fikse når du en gang kjeder deg for mye, men da regner jeg med at du da har kommet så langt allerede at
du både er tilbake på det vesentlige og dr... i resten.
Nettopp som det skal være.
SitatNår jeg er ferdig med alt dette i egen båt, kan jeg antakelig livnære meg på å kople tilsvarende systemer i andre båter. Dyre komponenter, manualer og båtplassen er lik bratt læringskurve.
Si ifra når det er dags, da kan jeg sende folk til deg når de ønsker fysisk bistand ved montering.
Jørg