Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

:smiley:

Det finnes ikke noe mystisk ved lading av bly, bare strøm, temperatur, spenning og tid.

For min oppfatning er det en del mere mystisk, eller si mer krevende, å holde styr på lading av Litium når en kjører høy spenning.
Jeg ser i alle fall ingen grunn for at en normal user burde lade Litium med 14,5V (eller t.o.m. mer).

ArgoFet har dioder (derfor kjøleribber) + Fet (duppedingser som virker som et relé med nesten ikke spenningsfall) parallell
som aktiveres når strømkretsen lokkes.

Det er det som er elektronikk i apparatet.

Det som skjer når startbatteriet (eller denne kretsen) trekker "700A" som du spør om

er det samme som ville skje med skillediode uten Fet men av det samme styrke når den må lede 700A.

Er du altså bekymret over 700A på maks 600A diode da setter du bare enten en sikring på 600A i serie,
eller etter en skillediode parallell.

Teoretiske problemer med det:

- Sikringen i serie gir fare for at den ryker og dynamoen ikke kan kvitte seg med overspenning når BMSen stenger samtidig.
- Enda kraftigere overføring mellom batteriene kan utløse flere kjedereaksjoner, mellom batteriene og dens fysikk.

Vill man nå også begrense dette restrisiko da kunne man montere en APD,
pluss et relé av type NC som styres av APD.
Arbeidsstrømmen til MC-regulatoren føres da gjennom reléet.
Når BMSen stenger blir det spenningsspisser, APD redder dynamoen og lokker samtidig sin egen relé som så åpner NC-releét.
Regulatoren og dynamoen slutter å jobbe.

Jeg har flere muligheter jeg. :yesnod:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

:smiley:

Det finnes ikke noe mystisk ved lading av bly, bare spenninger og strøm.

For min oppfatning er det en del mere mystisk, eller si mer krevende, å holde styr på lading av Litium når en kjører høy spenning.
Jeg ser i alle fall ingen grunn for at en normal user burde lade Litium med 14,5V (eller t.o.m. mer).

ArgoFet har dioder (derfor kjøleribber) + Fet (duppedingser som virker som et relé med nesten ikke spenningsfall) parallell
som aktiveres når strømkretsen lokkes.

Det er det som er elektronikk i apparatet.

Det som skjer når startbatteriet (eller denne kretsen) trekker "700A" som du spør om

er det samme som ville skje med skillediode uten Fet men av det samme styrke når den må lede 700A.

Er du altså bekymret over 700A på maks 600A diode da setter du bare enten en sikring på 600A i serie,
eller etter en skillediode parallell.

Teoretiske problemer med det:

- Sikringen i serie gir fare for at den ryker og dynamoen ikke kan kvitte seg med overspenning når BMSen stenger samtidig.
- Enda kraftigere overføring mellom batteriene kan utløse flere kjedereaksjoner, mellom batteriene og dens fysikk.

Vill man nå også begrense dette restrisiko da kunne man montere en APD,
pluss et relé av type NC som styres av APD.
Arbeidsstrømmen til MC-regulatoren føres da gjennom reléet.
Når BMSen stenger blir det spenningsspisser, APD redder dynamoen og lokker samtidig sin egen relé som så åpner NC-releét.
Regulatoren og dynamoen slutter å jobbe.

Jeg har flere muligheter jeg. :yesnod:

:seeya:
Jørg

• Create New...