Popeye70
Dreuf skrev 1 time siden:Ser ut som påmeldingen til Færderseilasen har åpnet.
Dette kunne være gøy å være med på, tenkte turGLEDE.. Det er vel greit som nybegynner?
Hvor stort mannskap bør man ha på min Bav32?
Jeg har aldri vært i en regatta før, tenkte å være med på tirsdag/onsdags-regattaene her i år dersom tiden strekker til.
Kommer jeg meg til mål, eller bør man være en dreven seiler med lang erfaring?
(Mannskapet kommer også til å ha null seilerfaring).
Det er helt greit å delta i turGLEDE hvis man vil slippe fellesstart med 50 aggressive konkurrenter på startlinja. Du legger selv lista for hvor aktivt og aggressivt du vil seile.
Jeg har seilt vanlig rating i Færdern i endel år, men sist jeg deltok i egen båt seilte jeg "Fersk i Færdern" som klassen het da. Hadde ny (for meg) båt og kun to ekstra personer ombord, hvorav ingen av dem hadde seilt før og én hadde bristet et ribben. Da var det greit å tone litt ned på ambosjonene og fokusere på det sosiale. Uansett ble det endel veldig aktiv seiling, og vi kjempet oss til en andreplass.
På en Bav32 bør man være 4 personer, synes jeg. Én står til rors, én håndterer hvert sitt seil, og én er superreserve/kokk/humørspreder/altmuligmann. Så lar du rollene rullere litt, så alle får prøvd alle roller, da blir det mer interessant for mannskapet.