Guest Thostr Startet 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Tjorven III Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Hehe, det var nå mer at det var besøk i båten som var tema. Nå som tittelen er endret så kan jeg jo spille litt videre på den nye tittelen som trekker fram boka "Seiling - alt du trenger å vite på sjøen". Kjøpet var vel et aldri så lite impulskjøp. Jeg har fra før av Seilerboka og Seil og Riggtrim. En kort oppsummering er at "Seiling - alt du trenger å vite på sjøen" er en slags lommeparlør-utgave av Seilerboka. Det er korte og rikt illustrerte 'hvordan gjør du X' innenfor ulike tema som stegvis beskriver utføringen av ulike oppgaver og også hva som er naturlig arbeidsfordeling mellom skipper og mannskap. Temaer er alt fra skadehåndtering, vedlikehold, førstehjelp, navigering, seilføring, seiltrim osv. Boken er fysisk kompakt og har fargekodede seksjoner som skal forenkle oppslag. Er også en liten fysisk ekstra gimmick med at boken kan henges opp med en medfølgende karabinkrok / tau som går gjennom toppen på boka. Boken er oversatt fra engelsk, og noe av oversettelsen kan kanskje virke litt røff. Å slå beskrives f.eks som 'å baute' - det er vel akseptabelt å si men jeg hadde ikke hørt om bauting før hverken skriftlig eller muntlig. Er det et vanlig begrep å benytte? Tenker at boken er et greit oppslagsverk å ha liggende, en slags superutgave av 'skipperens cockpit-guide'. Redigert 14.Februar.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2018 (redigert) Å "baute" eller "gå baut" er et gammelt godt uttrykk for å gå over stag. En vanlig kommando ifm. slag var: "Klar til baut", etterfulgt av "Baut ship" hvoretter rormannen hiver over roret. Jeg bruker det faktisk enda innimellom når jeg tenker meg om. Artig å høre om det er flere som bruker det? Redigert 14.Februar.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2018 Å baute er klart ett kjent uttrykk. Tenker ikke over det som ett utgått ord, så hadde ikke reagert hvis noen sa det. Men jeg sier "klar til slag", som om jeg skal i krigen. Lenge siden jeg har lest en brukerhåndbok for seiling. Siste seilrelatert bok jeg leste og kjøpte omhandlet båtdesign. Selv for en mattenerd ble det for mye matte. Formler for å beregne alt ved bygging av seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.