Jump to content

Yanmar 3YM20 - motorolje og girolje - original??

mnj0909

Recommended Posts

Jeg er den nye og lykkelige eieren av en forholdsvis ny Yanmar 3YM20-motor.

Før sesongen skal jeg bytte motorolje og girolje på denne - men lurer på om det er nødvendig/anbefalelsesverdig å bruke original Yanmar-oljer eller om det er andre som like gjerne kan brukes.

I manualen er kun angitt anbefalt SAE-viskositet 10W30 eller 15W40, samt API kategorier: CD, CF, CF-4, CI, CI-4, men disse kravene er det jo veldig mange motoroljer som overholder!

Tilsvarende for giroljer er det angitt API-kategori: CD eller høyere, samt SAE-viskositet 20 eller 30. Dette gjelder jo for veeeldig mange oljer.

SÅ: Er det noen som kan hjelpe meg med hva de bruker av oljer til sine motorer - og erfaringen med disse  - da er det en stor hjelp for meg!

Hadde en Yanmar 3YM20 i flere sesonger i Polaren min. (2011mod.). Du trenger ikke å bruke "orginal" Yanmar olje, bare bruk hvilken som helst annen olje som har samme spesifikkasjoner som anbefales. Jeg brukte Pennzoil  15W40  på motoren, og Pennzoil SAE 30 på gearet. Noen bruker også samme olje på gearet som på motoren./(15W40).  Ellers er jo dette en ypperlig motor, noe som alle Yanmar motorer er. Har hatt flere av denne nevnte typen som jo het 3GM før YM modellene kom. Aldri et feilslag.

Takker for raskt svar! Har googlet en del rundt på nettet - og ser at veldig mange anbefaler å bruke samme olje på giret som i motoren. Som nevnt står det i manualen enten 10W30 eller 15W40 til motoren. Da er det vel slik at 10W30 er litt tynnere enn 15W40 (jf litt ulike brukstemperaturer) - men hva er da best til giret? 10W30 er vel det samme som SAE30 - og da er det vel en 10W30 man bør bruke til giret....eller?

Husker da jeg hadde flere snekker på 80-90 tallet, som da hadde Yanmar sine GM motorer montert. Hadde både en  3GM på 22,5hk (sjøvannskjølt),  og to stk. 3GMF på 27hk. (varmeveksler). I følge lokal Yanmar-forhandler den gang kunne jeg bruke samme olje som jeg hadde på motoren, også kunne brukes på giret, noe jeg tror de fleste gjorde den gang. I senere tid når jeg hadde Polar 20 m/ 3YM20 sa forhandler/verksted at der skal brukes en singel-grad olje på giret, SAE20/30. Dette står jo også merket på gearkassen. Så du gjør vel ingen feil hva du enn bruker, men det riktige er vel det som står i manualen,eller merket på selve gearkassen, altså en SAE 20/30 olje.

OK, takk igjen...

Jeg har alltid tenkt at en singlegrade olje er en rimeligere utgave av en multigrade, nettopp fordi den "alltid" har samme viskositet og ikke tilpasser seg temperaturen som en multigrade jo gjør. Bortsett fra prisen - hva er da hensikten med å velge en olje til giret som IKKE tilpasser viskositeten til lufttemperaturen?

Hmmm - det er ikke stort utvalg av singlegrade SAE30 (eller SAExx) oljer...virker som det stort sett er 4-taktsoljer til gressklippere som har denne spesifikasjonen... Hadde vært veldig fint hvis noen kunne avklare hvorfor man trenger en slik billigolje på giret....!

Trenger og trenger. Men når motorprodusenten anbefaler det er det vel like godt å gjøre det slik da? En multigradolje tåler ikke juling like godt som en singelgrad olje gjør. Grovt forklart så er en 15W-40 olje en SAE15 med tilsetningsstoffer som gjør den tykkere ved høyere temperaturer. Ved hard bruk, som I motorer med smale lagre (f.eks US V8) og girbokser vil disse tilsetningene slites ut og du sitter igjen med en tynn olje. Om det har noen større betydning vet jeg ikke, jeg bruker 15W-40 på mitt gir som opprinnelig er oppgitt med SAE 30. Og det har nå gått greit de 10-12 årene jeg har hatt båten..

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om du søker litt her inne, vil du etter hvert bli professor i oljer. I korte trekk blir det som index beskriver. Om en olje holder en spec., så gjør den det. Så kommer det inn fra siden diverse myter om alt mulig rart som vanskelig lar seg ettergå. På motoren min, som er en av disse US V8, anbefaler produsenten 15W-40 mineralolje. Og det er hva motoren får. Jeg eksperimenterer ikke med noe annet. Motoren går for lite og med for lav belastning til at lagerbaner og stempelringer er videre utsatt. 'Oljefabrikatet' motoren stort sett har gått på de siste 1000 timene er Biltema. Og jeg bytter hvert år, eller etter 120 gangtimer, hva som kommer først. Hvilket er 'Hulda-spec'. Hvis giret ditt blir kjørt knallhart over lange intervaller, så vil nok en singlegrade olje være bedre enn en multigrade. Men for en vanlig, dødlig lystbåt, vil det neppe utgjøre noen forskjell. Og merk en ting: Yanmar har aldri produsert så mye som et gram smøreolje, de har ikke raffeneri.

Redigert av Hulda (see edit history)
mnj0909 skrev 1 time siden:

Jada, det er jo som alltid fornuftig å følge produsentens råd. Det føles bare så "feil" å fylle en enkel og rimelig "gressklippeolje" på min elskede - og temmelig dyre - Yanmar diesel...!!

Du trenger da ikke bruke gressklipperolje hvis det ikke føles rett! De fleste fabrikater leverer singelgradoljer, så bare du finner en som dekker kravspec er ikke det noe problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 6 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...