Jump to content

Edit History

index

index

Trenger og trenger. Men når motorprodusenten anbefaler det er det vel like godt å gjøre det slik da? En multigradolje tåler ikke juling like godt som en singelgrad olje gjør. Grovt forklart så er en 15W-40 olje en SAE15 med tilsetningsstoffer som gjør den tykkere ved høyere temperaturer. Ved hard bruk, som I motorer med smale lagre (f.eks US V8) og girbokser vil disse tilsetningene slites ut og du sitter igjen med en tynn olje. Om det har noen større betydning vet jeg ikke, jeg bruker 15W-40 på mitt gir som opprinnelig er oppgitt med SAE 30. Og det har nå gått greit de 10-12 årene jeg har hatt båten..

index

index

Trenger og trenger. Men når motorprodusenten anbefaler det er det vel like godt å gjøre det slik da? En multigradolje tåler ikke juling like godt som en singelgrad olje gjør. Grovt forklart så er en 15W-40 olje en SAE15 med tilsetningsstoffer som gjør den tykkere ved høyere temperaturer. Ved hard bruk, som I motorer med smale lagre (f.eks US V8) og girbokser vil disse tilsetningene slites ut og du sitter igjen med en tynn olje. Om det har noen større betydning vet jeg ikke, jeg bruker 15W-40 på mitt gir som opprinnelig er oppgitt med SAE 30.

• Create New...