Nord West 420
11 hours ago, Buster Magnum said:Swing and a miss, men morro med slike nedlatende svar som du kom med der. :)
Jeg har brukt VHF, HF, Loran C, Sat Com, CPDLC i tillegg til morse kurs som jeg måtte bestå da jeg fikk mitt trafikkflygersertifikat i 2004.
Men på bøljan blå er jeg ny. Jeg er fullstendig klar over rekkevidden til VHF, line of sight osv men en radio kan være forskjellen på liv og død hvis jeg stopper midt ute på havet og redningshelikopter ikke kan se meg i bekmørket eller pga dårlig sikt.
Du har rett i en ting da, det er 120nm great circle mellom Kr.sand og Gøteborg og det er ikke noe land så det er bare å plogen rett fram. Skagen nord i Danmark blir det nærmeste.
PLB er et svært godt råd og jeg skjønner at han blir fristet til å skrive som han skriver dersom du har tenkt å krysse direkte med en slik VHF i en Buster og lite erfaring og i tillegg i vår når tempen i sjø er lav? Minner om et 40års krise stunt hvor du ikke vil ha ekstra god sikkerhet.
Selv har krysset strekket noen ganger både i fly og båt. Første gang som et tilsvarende stunt i 15000 fot single engine on top uten oksygen for over 30 år siden. I sommer Lysekil-Arendal uten å møte en eneste båt på veien i flott vær for en 40 foter. Man kan undre seg om du er seriøs da det virker om du er voksen men alikevel er opptatt av å benytte dårligst mulig utstyr egnet til turen.
Sier du hvor du bor får du kanskje lånt noe her dersom du ikke vil/kan ta deg råd til å kjøpe eget utstyr med lang levetid som sikkert kommer til nytte også ved annen anledning.