Bigmac
La det være sagt at turen sikkert går bra, som regel vil ting gå bra:
Men når et medlem starter en tråd der det etterspørres kunnskap om meldeplikt, etterfulgt av spørsmål om det finnes kart med lat long som viser nødvendig informasjon - så tyder spørsmålene på at innlegget bærer preg av inkompetanse. Det er helt greit, for da spørr man, så lærer man, så har man den kunnkskapen man trenger.
Utfordringen oppstår når spørsmålsstiller responderer med kritikk til svarene fra andre medlemmer gjennom å oppfatte svarene som "nedlatende" og "frekke". Responsen signaliserer at spørsmålsstiller ikke bare er inkompetent, men også ubevisst inkompetent. Det er en farlig kombinasjon, fordi man da kan overvurdere seg selv i situasjoner der man har minst peil.
Husk at motivasjonen til de fleste som svarer her på forumet har en uhildet og nøytral posisjon, og i utgangspunktet svares det fra et velmenende perspektiv.
Sånn, nå er min mening sagt. Tråden blir antageligvis stengt, og jeg får kjeft. Men dersom det får deg til å revurdere opplegget rundt turen din så mener jeg det er verdt det. Etterpåklokskap kan være dyrt!
PS. Troverdig tåkevarsel i Skagerrak uten internett, radio, radar, AIS - glem det. Men skulle jeg veddet penger på utfallet av turen, så hadde jeg satt pengene på at turen går helt fint.