Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover.  Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ?

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne. 

 

Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. 

 

Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. Særlig i en åpen båt. Kulda kommer snikende, og skal man holde relativt høy snittfart er det ikke enkelt å feks få i seg godt med varm drikke. Heller ikke enkelt å slå lens om det behovet skulle melde seg etter noen timer i sjøen. 

 

I Norge så er det slik at man får callsign til båten når man har personlig sertifikat og kan dokumentere lovlig VHF apparat ombord. Man får ikke callsign på båten uten å ha godkjent apparat ombord.

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover.  Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ?

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne. 

 

Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. 

 

Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. Særlig i en åpen båt.

 

Norge så er det slik at man får callsign til båten når man har personlig sertifikat og kan dokumentere lovlig VHF apparat ombord. Man får ikke callsign på båten uten å ha godkjent apparat ombord.

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover.  Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ?

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne.  Hadde dette vært en 30fots Goldfish RIB hadde jeg vært mindre betenkt 

 

Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. 

 

Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. Særlig i en åpen båt.

 

Norge så er det slik at man får callsign til båten når man har personlig sertifikat og kan dokumentere lovlig VHF apparat ombord. Man får ikke callsign på båten uten å ha godkjent apparat ombord.

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover.  Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ?

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne.  Hadde dette vært en 30fots Goldfish RIB hadde jeg vært mindre betenkt 

 

Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. 

 

Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. Særlig i en åpen båt.

 

En kommentar til: i Norge så er det slik at man får callsign til båten når man har personlig sertifikat og kan dokumentere lovlig VHF apparat ombord. Man får ikke callsign på båten uten å ha godkjent apparat ombord.

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover.  Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ?

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne.  Hadde dette vært en 30fots Goldfish RIB hadde jeg vært mindre betenkt 

 

Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. 

 

Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. 

 

En kommentar til: i Norge så er det slik at man får callsign til båten når man har personlig sertifikat og kan dokumentere lovlig VHF apparat ombord. 

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover.  Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ?

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne.  Hadde dette vært en 30fots Goldfish RIB hadde jeg vært mindre betenkt 

 

Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. 

 

Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. 

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. 

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne. 

 

Buster Magnum: https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018

tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. 

 

Bitteliten

Bitteliten

TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot :lol:

 

Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende 

 

Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi byttet på å styre.  Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. 

 

De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. 

 

Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne. 



×
×
  • Create New...