Nord West 420
6 minutes ago, Snemann said:Hvorfor er det alltid en masse brønnpissere som alltid skal forklare hvorfor ting ikke går. Her får trådstarter råd om utstyr fra redningsflåte, fastmontert vhf, varmeapparat, flytedrakter og gud vet hva mer. Det blir en tung båt om alt dette kostbare utstyret skal lastes ombord.
synes rådene er helt hinsides for en relativt kort tur på god værmelding, som er det trådstarter snakker om.
Litt på siden er rådet fra alle langtur seilere "go small, go simple, go now!" På forumet kan man se tråder startet i 2010 om jordomseiling fra folk som enda ikke har kommet seg avgårde og fortsatt trenger råd om utstyr de "må ha" før det er trygt nok å seile avgårde. Mitt tips er å ikke bry deg om råd fra disse.
At det ikke går er det ikke mange som sier. Det som blir sagt er i hovedgrunn at det kan være lurt å ha en god plan med egnet utstyr og backup dersom noe skulle gå galt. Spesielt siden det er et strekk som før har overrasket mange småbåter og spesielt siden det er svært kaldt i sjøen på dette strekket på våren når han skal ta turen. Selv skulle jeg klart å fyke over i en 12 fots rib på en super dag, men jeg ville foretrukket følgebåt eller annen god backup.