gh78 Startet 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2018 Hei jeg lurer på om dette er oxidert gelcoat eller om det rett og slett er slitt gjennom ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Har selv blåstripe på min askeladden... får jeg valget neste gang vil jeg ha uten.. den må jobbes med for å holdes blank.. jeg vil tro du kan rubbe og polere opp din stripe om det er bra kvalitet på din gelcoat.. sol pg salt og fendere er med på å ødelegge blåstriper.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ttor Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Er nok bare blitt matt o overflaten. Ser ut som slitasje fra fender. Polermaskin med rubbing og voks skal gjøre susen. Bruk maskeringstape over dekalene så ikke maskinen ødelegger disse. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Antar det er en kombinasjon av slitasje og oksidering: Løsningen er å bruke "Ablaron" sliperondeller - Bruk nr 2000 for å få vekk oksideringen/matte ned - og nr 4000 for å polere opp igjen. Søk på Ablaron øverst til venstre, og du finner beskrivelser og bilder av resultatene. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
gh78 Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Tusen takk for god hjelp ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Du kan jo kjøpe deg en skikkelig maskin med en gang. Rupes Bigfoot er knall. Følger med diverse rubb og padder. Det der forsvinner. Begynn med grov rubb der det er værst, så finere og finere. Så tar du resten av båten, men begynner med en finere rubb. Husk å ikke gjøre jobben i solsteik, varmt skrog etc. Kan være kjekt med en spruteflaske vann. Har ordna værre slitasje enn det der ? om du har brukt fenderstrømpe, så er det til bruk kun når det skal soves og stoppe gnikkelyd. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Abralon våtslip padd på en DA maskin gjør underverker for slikt. Våtslip med 2000 og 4000 så slipper du å rubbe i timesvis. Etter 4000 er det bare og polere en runde med Menzerna FG 400 så er det som nytt. Dekalene tar ikke så mye skade av våtsliping. Gjort det selv på blå gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Jeg driver ikke alvorlig mye med slikt, våtslipepapir etc, men mottoet mitt er å begynne med mildeste middel som kan funke. Jeg brukte våtslipepapir, mulig det var 2000, da jeg fikk orden på to skikkelige stygge områder som besto av veldig mange riper fra stygge kulefendere fra en utenpåliggende båt, som stakk... området er 50 cm høyt. Ble slik: og jeg tror jaggu det ble enda bedre.. først våtslipepapir, faktisk for hånd, brettet rundt en myk/hard kjøkkensvamp. Deretter 3M fastcut rubbing, tror jeg det het. Så flaskene som fulgte med Rupes. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Ser ut som Nimbusen min gjorde før jeg satt igang. Her er resultatet: https://baatplassen.no/i/topic/133072-skryt-av-polering-med-meguiars/?tab=comments#comment-1915444 Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Husker godt resultatet ditt, Napoli ? Sitér dette innlegget Link to post
gh78 Svart 18.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Eureka skrev for 15 timer siden: Jeg driver ikke alvorlig mye med slikt, våtslipepapir etc, men mottoet mitt er å begynne med mildeste middel som kan funke. Jeg brukte våtslipepapir, mulig det var 2000, da jeg fikk orden på to skikkelige stygge områder som besto av veldig mange riper fra stygge kulefendere fra en utenpåliggende båt, som stakk... området er 50 cm høyt. Ble slik: og jeg tror jaggu det ble enda bedre.. først våtslipepapir, faktisk for hånd, brettet rundt en myk/hard kjøkkensvamp. Deretter 3M fastcut rubbing, tror jeg det het. Så flaskene som fulgte med Rupes. Imponerende resultat ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) Noen dype småriper gjensto, men de skarpe kantene i de ble avrundet, så da brytes ikke lyset og ripen synes ikke som ripe. Det ble godt nok. Skjer det igjen så er det fortsatt gelcoat å jobbe med ? på et 31 fot langt blått skrog, så må man regne med at slikt kan skje, og skje igjen. Innmari surt, for det var strøkent etter 7 års bruk, med årlige langturer. Så kom den ene natta, den ene båten.... som stakk.. jeg liker ikke betongflytebrygger når det er tørt vær og vinden blåser stein og støv fra brygga mot fendere og skrogsiden.. det blir som sandpapir. Fenderstrømper tas som nevnt kun i bruk når fenderene blir liggende i klem, om natta. Strømpene blir også fort som sandpapir om de er urene/ tørre og fulle av saltkrystaller. Fenderene holdes selvfølgelig rene. Det skal mye til for at en ripe på et farget skrog går helt igjennom til hvit gelcoat. Så det er bare å gyve løs. -men med varsomhet. Rikelig med vann på våtslipepapir. Begynn heller med et ekstra fint papir. Går ikke de dypeste ripene bort, går du ned til et grovere, så tilbake til finere. En ripe er som et sår, med to sårkanter. Just der brytes lyset annerledes og ripen synes. Riper forsvinner når du lager finere og finere riper, fra våtslipepapir til grovrubb, finere rubb, så pollering og voks. Det er fortsatt riper der, men de er så ørsmå at de ikke synes, bryter lyset, Redigert 18.Februar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Jeg ville ikke begynt med våtslip før jeg hadde prøvd en rubbing i en variant. Fort gjort å gå for dypt med slipepapir og maskin. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) -enig i det. Prøv en god rubb først... ( i tilfelle mitt siste innlegg kunne misstolkes) Redigert 18.Februar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Eureka skrev for 2 timer siden: i tilfelle mitt siste innlegg kunne misstolkes) Kunne ikke mistolkes, var bare at det var flere innlegg som foreslo våtslip, så jeg ville bare presisere rekkefølgen :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 ? da håper jeg TS kommer med oppfølgende bilder av hvordan det gikk. Det er ikke så komplisert og mange kan få inspirasjon til å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) Napoli skrev for 4 timer siden: Jeg ville ikke begynt med våtslip før jeg hadde prøvd en rubbing i en variant. Fort gjort å gå for dypt med slipepapir og maskin. Abralon slipematter er ikke et slipepapir. Det er en skumpad med ett kryssmønster på. Men det er viktig å bruke en DA maskin og ikke roterende. Umulig å gå for dypt. Hadde og en veldig slitt og småripete blå stripe på båten. Og prøvde det meste av rubbing (Scholl, Menzerna, Meguiars og 3M) men prøvde Abralon på gelcoat. Da gikk jobben som en lek og det ble speilblankt. Det er og minimalt av gelcoat som blir slipt av. Ja, jeg driver med detailing på fritiden, fagbrev som lakkerer og folierer biler på jobb. Så har god erfaring med overflater av lakk. En rubbing kan like gjerne være likt ett 1200/1500 grads våtslipepapir, men du må jobbe mer med en rubbing. Selv er jeg frelst og har brukt disse padsene på Lexan (plexi) gelcoat, fendere og mer. Ville bare anbefale produktet ihvertfall. Før sliping med Abralon etter å ha prøvd vanlig våtslipepapir En runde med Abralon og litt polish med Scholl S40 Redigert 18.Februar.2018 av Dr Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Veldig bra resultat @Eureka ? Jeg hadde en tråd ifjor for å få tips på hvordan man skal pusse lexan. Og et av tipsene der var Abralon. Så jeg prøvde Abralon 1000, 2000 og 4000 på lexanruten på Nimbusen - men må innrømmes at jeg antageligvis er for uerfaren med dette. Enten fikk jeg ikke noe synlig resultat i det hele tatt (unntatt matt rute med påfølgende poleringsjobb). Eller så gikk jeg igjennom et lag, og måtte begynne på nytt. Jeg har etter det blitt litt mer forsiktig med tanken på våtsliping ? Ruta er forøvrig like ille/værre enn den var da jeg begynte ? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
gh78 Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Hei Har prøvd med da maskin og brukt ulike produkter. Rubbing, oxidfjerner og autopolish.. syns neste det blir verre. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Tja. Da kan det tyde på at den blå gelcoaten er svært tynn, og at det er slitt gjennom. Enkleste løsning da er vel å legge på noe folie. Kjøp noen rester hos noen som driver med bilreklameog foliering. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.