Jump to content

Slitt gelcoat


gh78

Recommended Posts

Har selv blåstripe på min askeladden... får jeg valget neste gang vil jeg ha uten..  den må jobbes med for å holdes blank..  jeg vil tro du kan rubbe og polere opp din stripe om det er bra kvalitet på din gelcoat.. sol pg salt og fendere er med på å ødelegge blåstriper..

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Du kan jo kjøpe deg en skikkelig maskin med en gang. Rupes Bigfoot er knall. Følger med diverse rubb og padder. Det der forsvinner. Begynn med grov rubb der det er værst, så finere og finere. 

Så tar du resten av båten, men begynner med en finere rubb. 

Husk å ikke gjøre jobben i solsteik, varmt skrog etc. Kan være kjekt med en spruteflaske vann. 

 

Har ordna værre slitasje enn det der ? 

om du har brukt fenderstrømpe, så er det til bruk kun når det skal soves og stoppe gnikkelyd. 

 

Link to post

Jeg driver ikke alvorlig mye med slikt, våtslipepapir etc, men mottoet mitt er å begynne med mildeste middel som kan funke. 

 

Jeg brukte våtslipepapir, mulig det var 2000, da jeg fikk orden på to skikkelige stygge områder som besto av veldig mange riper fra stygge kulefendere fra en utenpåliggende båt, som stakk... 

 

IMG_3789.JPG.5075e04c86bc4c8b6f32715cea1dc49a.JPG

 

området er 50 cm høyt. 

 

Ble slik: 

IMG_3796.JPG.be0219b287788c6ca5ffd21e0247332a.JPG

 

og jeg tror jaggu det ble enda bedre.. 

 

først våtslipepapir, faktisk for hånd, brettet rundt en myk/hard kjøkkensvamp. Deretter 3M fastcut rubbing, tror jeg det het. Så flaskene som fulgte med Rupes. 

 

Link to post
Eureka skrev for 15 timer siden:

Jeg driver ikke alvorlig mye med slikt, våtslipepapir etc, men mottoet mitt er å begynne med mildeste middel som kan funke. 

 

Jeg brukte våtslipepapir, mulig det var 2000, da jeg fikk orden på to skikkelige stygge områder som besto av veldig mange riper fra stygge kulefendere fra en utenpåliggende båt, som stakk... 

 

IMG_3789.JPG.5075e04c86bc4c8b6f32715cea1dc49a.JPG

 

området er 50 cm høyt. 

 

Ble slik: 

IMG_3796.JPG.be0219b287788c6ca5ffd21e0247332a.JPG

 

og jeg tror jaggu det ble enda bedre.. 

 

først våtslipepapir, faktisk for hånd, brettet rundt en myk/hard kjøkkensvamp. Deretter 3M fastcut rubbing, tror jeg det het. Så flaskene som fulgte med Rupes. 

 

Imponerende resultat ?

Link to post

Noen dype småriper gjensto, men de skarpe kantene i de ble avrundet, så da brytes ikke lyset og ripen synes ikke som ripe. 

Det ble godt nok. Skjer det igjen så er det fortsatt gelcoat å jobbe med ?  

på et 31 fot langt blått skrog, så må man regne med at slikt kan skje, og skje igjen. Innmari surt, for det var strøkent etter 7 års bruk, med årlige langturer. Så kom den ene natta, den ene båten.... som stakk.. 

 

jeg liker ikke betongflytebrygger når det er tørt vær og vinden blåser stein og støv fra brygga mot fendere og skrogsiden.. det blir som sandpapir. 

Fenderstrømper tas som nevnt kun i bruk når fenderene blir liggende i klem, om natta. Strømpene blir også fort som sandpapir om de er urene/ tørre og fulle av saltkrystaller. 

 

Fenderene holdes selvfølgelig rene. 

 

Det skal mye til for at en ripe på et farget skrog går helt igjennom til hvit gelcoat. Så det er bare å gyve løs. -men med varsomhet. Rikelig med vann på våtslipepapir. Begynn  heller med et ekstra fint papir. Går ikke de dypeste ripene bort, går du ned til et grovere, så tilbake til finere. 

 

En ripe er som et sår, med to sårkanter. Just der brytes lyset annerledes og ripen synes. 

Riper forsvinner når du lager finere og finere riper, fra våtslipepapir til grovrubb, finere rubb, så pollering og voks. 

Det er fortsatt riper der, men de er så ørsmå at de ikke synes, bryter lyset, 

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Eureka skrev for 2 timer siden:

 i tilfelle mitt siste innlegg kunne misstolkes)

Kunne ikke mistolkes, var bare at det var flere innlegg som foreslo våtslip, så jeg ville bare presisere rekkefølgen :)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Napoli skrev for 4 timer siden:

Jeg ville ikke begynt med våtslip før jeg hadde prøvd en rubbing i en variant. Fort gjort å gå for dypt med slipepapir og maskin.

Abralon slipematter er ikke et slipepapir. Det er en skumpad med ett kryssmønster på. 

Men det er viktig å bruke en DA maskin og ikke roterende. Umulig å gå for dypt.

 

Hadde og en veldig slitt og småripete blå stripe på båten. Og prøvde det meste av rubbing (Scholl, Menzerna, Meguiars og 3M) 

men prøvde Abralon på gelcoat.

Da gikk jobben som en lek og det ble speilblankt. Det er og minimalt av gelcoat som blir slipt av. 

 

Ja, jeg driver med detailing på fritiden, fagbrev som lakkerer og folierer biler på jobb. Så har god erfaring med overflater av lakk.

 

En rubbing kan like gjerne være likt ett 1200/1500 grads våtslipepapir, men du må jobbe mer med en rubbing. 

 

Selv er jeg frelst og har brukt disse padsene på Lexan (plexi) gelcoat, fendere og mer.

 

Ville bare anbefale produktet ihvertfall.

 

 

Før sliping med Abralon etter å ha prøvd vanlig våtslipepapir E6710F8B-938F-4A45-83E1-4C4ECB9471E6.jpeg.67b988a73b6faf9b630c8f59afe01a01.jpeg

0ECEEB3E-CB7D-49E0-B825-38EDF110BF65.jpeg.a9dde21cbb2a5ad24e10312e467fc9ff.jpeg

F1CFD5C4-44F0-4A2E-9932-453C0979C7FD.jpeg.5bd7b2da62026783cb2df51528455063.jpeg

 

 

En runde med Abralon og litt polish med

Scholl S4012E9E005-89EB-4997-BB13-8FCA59CC819F.jpeg.2e00d2333c2bdc1f467ef07f9d75edf5.jpeg

 

56470B2F-E36F-4620-889F-E91D5CB509D0.jpeg.2870f679fcee9910090ab692ce6f9db1.jpeg

 

Redigert av Dr Nelson (see edit history)
Link to post

Veldig bra resultat @Eureka ?

Jeg hadde en tråd ifjor for å få tips på hvordan man skal pusse lexan. Og et av tipsene der var Abralon. Så jeg prøvde Abralon 1000, 2000 og 4000 på lexanruten på Nimbusen - men må innrømmes at jeg antageligvis er for uerfaren med dette. Enten fikk jeg ikke noe synlig resultat i det hele tatt (unntatt matt rute med påfølgende poleringsjobb). Eller så gikk jeg igjennom et lag, og måtte begynne på nytt. Jeg har etter det blitt litt mer forsiktig med tanken på våtsliping ? Ruta er forøvrig like ille/værre enn den var da jeg begynte ?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...