Jump to content

Plassering av dieseltank

Dalton

Recommended Posts

Kort spørsmål... Kan dieseltanken til en Sabb type G ligge lavere enn dieselpumpa, eller er den avhengig av fall mot motoren? Jeg har tanken plassert oppunder fordekket, men skulle gjerne flyttet den derfra. Problemet er at da blir høydeforskjellen mellom motor og tank lik null.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Det må vel være en grunn til at tanken i utgangspunktet er montert der den er?

Ser ingen grunn til at tanken er montert oppunder fordekket, bortsett fra at det er nødvendig for motorens del.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Grunnen til at tankene fra gammelt av var montert høyt, var at motorene ikke hadde bensinpumpe. Har motoren din bensin/diesel fødepumpe, kan/skal tanken monteres lavere. Enkelte motorer har krav til at væskespeilet i tanken skal være lavere enn pumpen.

Sjekka med Sabb, og tanken skulle være høyere enn motoren siden Sabben ikke har fødepumpe. Så da blir nok tanken der den er, ihvertfall for i år.

Orginalvare fra Sabb. Jeg mener å ha et slikt opplegg liggendes etter montering av dobbelt vannpumpe. Dette har jeg ikke lenger bruk for og kan selges mot "grov betaling". Spørsmålet er egentlig om jeg er i stand til å finne dette igjen etter nærmere 10 år.

Orginalvare fra Sabb. Jeg mener å ha et slikt opplegg liggendes etter montering av dobbelt vannpumpe. Dette har jeg ikke lenger bruk for og kan selges mot "grov betaling". Spørsmålet er egentlig om jeg er i stand til å finne dette igjen etter nærmere 10 år.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du finner'n igjen kan det hende jeg er interessert... til riktig pris selvsagt :yesnod:

..... Kan dieseltanken til en Sabb type G ligge lavere enn dieselpumpa, eller er den avhengig av fall mot motoren?

Her er det i hvertfall ett hensyn å ta - før man bestemmer seg. Uttaket til fødepumpa er ved kjølevannspumpen. Tror at fødepumpa "tar innpå" samme støt-staget som vannpumpa...?

Har du ferskvannskjølt Sabb med egen kjølevannspumpe til eksos (saltvannspumpe) - altså det spesielle opplegg til Sabb med 2 vannpumper ved siden av hverandre - så kan du IKKE ha fødepumpe i tillegg. Da er det ikke plass!

Personlig så er jeg tilhenger av minst mulig "leamikk" og ville foretrekke fritt-fall fra tank til motor.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...