Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron lader. Jeg har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM, igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier..... Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet. 

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. Mastervolt påstod det var deep cycle batterier - det sier ikke Leoch som produserer de. Samma det nå, det blir ikke mer Mastervolt ombord hos oss :wink:

 

Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene. Kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene, og det sliter hardt på batteriene :smiley:. Derfor bør man tenke litt gjennom om det er behov for inverter eller ikke.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Bitteliten

Bitteliten

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron lader. Jeg har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM, igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier..... Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet. 

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. Mastervolt påstod det var deep cycle batterier - det sier ikke Leoch som produserer de. Samma det nå, det blir ikke mer Mastervolt ombord hos oss :wink:

 

Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene. Kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene :smiley:. Derfor bør man tenke litt gjennom om det er behov for inverter eller ikke.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Bitteliten

Bitteliten

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron lader. Jeg har AGM batterier, og har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM  (igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier.....). Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. Mastervolt påstod det var deep cycle batterier - det sier ikke Leoch som produserer de. Samma det nå, det blir ikke mer Mastervolt ombord hos oss :wink:

 

Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene. Kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene :smiley:. Derfor bør man tenke litt gjennom om det er behov for inverter eller ikke.

 

Bitteliten

Bitteliten

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron lader. Jeg har AGM batterier, og har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM  (igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier.....). Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. De holdt 3 sesonger. Mastervolt påstod det var deep cycle batterier - det sier ikke Leoch som produserer de. Samma det nå, det blir ikke mer Mastervolt ombord hos oss :wink:

 

Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene (kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene :smiley:

 

Bitteliten

Bitteliten

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron lader. Jeg har AGM batterier, og har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM  (igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier.....). Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Derfor har vi enten landstrøm eller agregat som 220V kilder pt.  Vi hadde 2kw inverter i forrige båt og kjørte feks 900w kombi ovn, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene (kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene :smiley:

Bitteliten

Bitteliten

Noen generelle, erfaringsbaserte betraktninger :smiley:

 

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron. Jeg har AGM batterier, og har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM  (igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier.....). Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Derfor har vi enten landstrøm eller agregat som 220V kilder pt.  Vi hadde 2kw inverter og kjørte feks 900w inverter, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene (kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene :smiley:

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron. Jeg har AGM batterier, og har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM  (igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier.....). Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

 

Inverter er jeg skeptisk til å ha ombord fordi erfaringen min er at den belaster batteriene veldig hardt. Derfor har vi enten landstrøm eller agregat som 220V kilder pt.  Vi hadde 2kw inverter og kjørte feks 900w inverter, 1500w grill eller 1600w støvsuger over den. Batteriene syntes vel ikke det var så veldig stas. Derfor bør man vite om man har deep cycle batterier eller ikke, også må man være bevisste på hvor mye det belaster batteriene (kjører man feks 1000 w grill tilsvarer dette ca 83 A ut av 12V batteriet pluss effekttapet gjennom inverteren. Så la oss si det drar 85A da - det er stor belastning på kort tid på batteriene :smiley:

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

 

Ladesyklusen kan enkelt programmeres på Victron. Jeg har AGM batterier, og har dårlig erfaring med høy float spenning på AGM  (igjen Mastervolt og deres anbefalte batterier.....). Victron laderen floater på 13,25V for så å øke en liten stund til 13,8V hver 4. dag for å holde batteriene toppladet.

 

Om du ikke har skilletrafo vil jeg anbefale deg det også for å sikre at du ikke drar med deg jordfeil fra andre ombord.

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Men vi planlegger ikke for kystseilas.

Jeg har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron. 

Bitteliten

Bitteliten

Jeg ville vurdert om det gir tilstrekkelig redundans å ha en kombi i forhold til separat lader og inverter. 

Jeg har valgt å gå for separate enheter i stedet for kombi denne gang. Har bare erfaring med Mastervolt Combi. Den var ikke veldig holdbar. Og i båten nå setter jeg inn Victron...



×
×
  • Create New...