Seilars
Phoenix laderene er den moderne avanserte typen som har 4 trinn. Denne typen lader finner du også i kombi inverterene. Mener å huske at man ikke får så store phoenix ladere som du trenger, men at man ved å gå for en kombi inverter får phoenix typen lader i større versjoner. (feks. 70A i trådstarters versjon)
Centaur er en enklere type som jeg ikke ville brukt permanent på AGM om du har planer om å ligge kontinuerlig på landstrøm. (kun ett float trinn, ikke storage trinn). Den er imidlertid sikkert fin til å lade med.
Hvis batteriene i batteribanken din leverer jevnt, så ser ikke jeg noen problemer med å bruke en inverter innenfor de strømmene som batteriprodusenten oppgir som max. ladestrøm. Mine batterier har max ladestrøm på 54A pr. stk, og jeg har 2 stk i paralell. Da regner jeg med at temperaturen på batteriene holder seg innenfor normale verdier om jeg lader eller inverter med i teorien inntil 108A, dvs. ca. 1300w over lengre tid. Mener å ha hørt at en økning i temp. på mer enn 10 grader i forhold til omgivelsestemp er en grense. Tipper disse 54A er satt i forhold til en slik grense. Men den handler nok mer om slitasje enn om sammenbrudd. Har man mange batterier i paralell, og en inverter opp mot en slik grense, eller en lader gir total ladestrøm opp mot en slik grense, så kan det nok fort bli redusert levetid på banken.....slik jeg tenker. Men støvsuging og kortvarige laster tror jeg ikke kan være noe problem. Da ville jo inverter vært en meningsløs ting å selge til båtfolk. At det er en sammenheng mellom store kontinuerlige strømmer og økt temperatur med kortere levetid som resultat tror jeg man kan regne med....om strømmene er store nok og ofte nok.
Ideell ladestrøm på AGM batterier ble sagt i en annen tråd her inne at var 18,5% av C20 kapasiteten mener jeg å huske. På mine to c20 190Ah batterier er om man regner slik ideell ladestrøm 70A, og max ladestrøm oppgitt i datablad til 108A. Inverteren (Victron multi 1600/70) kan kontinuerlig levere 1600VA/1300W, men blir aldri brukt til max. last annet enn i forbindelse med start strømmer og slikt.
Du har 700Ah, og stor inverter er greit nok det, men man må vel nødvendigvis tenke slik at en stor inverter som brukes hardt er i stand til å tømme og slite mer på batteriene enn diverse 12V utstyr av mindre strømstyrke.
Men å bevise ting i batteriverden, det er ikke nødvendigvis enkelt.