
Sequoia
dennrick skrev for 11 timer siden:Kan du utdype det med forholdet til installert kapasitet, @diaX?
Det er hvor stor kapasitet/Ah du har i båten. Om du har ett 140Ah batteri og vil dra 70A ut av dette mye i forhold til kapasiteten. Om du har seks 140Ah er ikke lenger 70A mye å ta ut. Bittelitens erfaringsdeling mangler denne parameteren og dermed konteksten.
En inverter er ingen skummel gjenstand, og er ikke noe annet enn en omvendt lader. Den vekselretter i stedet for å likerette, - og den kan ses på som hvilken som helst annen belastning i båten. En likestrømskilde (batteriene dine) ser kun _aktiv effekt_ og aner ikke om det er en inverter som ønsker effekt eller hva det nå er. Så lenge den installerte kapasiteten står i forhold til størrelsen på belastningen (uavhengig av hva den belastningen er) så ligger ting til rette for et trygt og godt liv for batteriene.
Skal man følge resonnementet hvor invertering av strøm og spenning nesten uten forbehold ikke er bra, - skulle det tilsi at mange elbiler burde ha defekte eller vesentlig reduserte batterier nå 7 år etter deres inntog (f.o.m. Nissan Leaf) i Norge. Hvilket kunne ikke vært lengre fra sannheten. Alle elbiler har store invertere for å vekselrette likestrømmen fra batteriene.