Bitteliten
Min erfaring er at en 270 rib krever mer motor enn en 300 rib. Det blir for lite bæring i den minste.
vi kjørte yamaha vmax på Zodiac yachtline 270. Satte på smart tabs. Funka bra det ?. Men å plane med 3 voksne ombord var tungt, selvom motoren var 15hk. En 310 variant av samme jolla med samme motor klarte dette helt fint.
Du bør nok også undersøke om akterspeilet på den lille jolla er bygd for større enn 8 hk. På zodiacen vi hadde var konstruksjonen den samme som på 310 modellen som var godkjent for 15hk.
nå har jeg en 310 Zodiac Cadet RIB. Betydelig bedre i sjøen. Ikke minst på slep.
I og med at dere skal slepe har det ikke så stor praktisk betydning å velge en 300 tenker jeg. Jeg hadde nok valgt det så får du ei jolle som er litt stødigere på slep og med folk ombord.
Om du får tak i en pent brukt to takts motor så er det et godt alternativ. Mange av 4 takts 9,9 er ganske tunge. Lettest tror jeg Suzuki df 9,9 er. Den leveres også som 15 og 20 hk. Den motoren har også injection, så den er ganske kvikk.
Min erfaring er at det kommer nye utfordringen når kravet til jolle øker, feks at den skal plane, kunne ha med tre voksne, eller som hos oss kunne bære to voksne med dykkerutstyrer, at alt blir tyngre og større. Hva om det feks blåser opp til uvær:Kan jolla da slepes (jeg har opplevd at jolla har surfet forbi oss i en god kuling) eller må den surres på dekk? Er da seilbåtens fordekk stort nok, er push pit solid nok til å bære 45 kg motor, og hvordan får man45 kg motor og jolla ombord? Dette er en del av tingene jeg selv har måtte finne ut av etter at jeg kjøpte jolla, og det har resultert i en del modifiseringer ombord for å få gode nok løsninger.
Alt var enklere med jolle da vi hadde motorbåt med landgang som løfta 350kg og badeplatform med krybbe vi kunne legge jolla på ??
og den gang det var nok med 2,5 meter gummijolle med 2,5 hester