5nacks Startet 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2018 Hei, Skal gå til anskaffelse av ny slepejolle. Har mer eller mindre landet på en Mercury Dynamic RIB. Men, jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for 270 eller 300. Vektforskjellen på de to er 12 kg, der 270’en veier 39 kg. Jeg har en Mercury 5 hk 2-takt som jeg tenker å bruke sammen med jolla. Skal slepes bak en seilbåt på 30 fot. Innerst inne har jeg lyst til å kjøpe 10-foteren da jeg innbiller meg at den vil plane lettere, men blir denne for stor å slepe? Skal brukes til små ekspedisjoner/handleturer. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Kan bekrefte at 300 planer med 5hk totakt Mercury. Har skrevet om det tidligere på forumet. Kunne ikke ha for mye ombord i tillegg før det ikke var mulig å komme i plan. Motoren er byttet ut da den bråkte for mye. Vi er godt fornøyd med båten, men har ikke prøvd å slepe den siden vi har daviter. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Flott! Takk for svar, da spørs det om jeg klarer å plane med 270’en. Jeg er ikke akkurat noe lettvekter heller. Opplever du 300 som stor (er klar over at 300cm er 300cm)? Var inne hos Bakken Motor, synes det så veldig massiv ut. Kanskje synsbedrag siden den sto opp mot en vegg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 (redigert) Jeg hadde en slepejolle på 285cm, og syntes den var alt for stor. Så med mindre du har behov for å ha mange personer ombord I jolla ofte ville jeg ha gått for den minste. 12 kg forskjell I vekt er en hel del når den skal opp og ned, og i gjestehavner mm er det greit med noe som tar lite plass. Redigert 19.Februar.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tilplan Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Den oppleves veldig mye større stående i butikk enn liggende på vannet. Jeg vet ikke hvor mye plass du trenger. Vi er seks personer på tur, og da kunne den ikke vært mindre. Er veldig glad at vi endte med denne modellen. Med 15 hk totakt kommer vi akkurat i plan med meg, kona og tre av ungene og med 6 hk firetakt kan ungene kose seg på egenhånd. Om du ikke trenger plassen, kan du vurdere å gå for 270 og heller få tak i en 8 eller 9,9 hk. Om jeg husker rett er 9,9 hk maks på 270. Litt tyngre motor å håndtere, men som totaktere finnes det håndterbare alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Takk for svar, tilplan og index. Vi er to, eventuelt 3 som skal på tur. Ser absolutt fordelen med å ha en så liten jolle som mulig. Virker som at jeg burde gå for 270-modellen, basert på erfaringene dere har. Hvis jeg skaffer meg en 9.9, så forsvinner jo egentlig mitt argument for å velge 300-modellen. Regner med at 270 burde plane greit med en 9.9. Oppfølgingsspørsmål: kjøpe nå til kr 14500 for 270-modellen, eller kommer det kampanjer utover våren? For eksempel på båtmessa? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Jeg tror også du bør plane med 9,9, men sjekket og ser at 270 er oppgitt til maks 8 hk. Kjøper du nå, har du båten. Venter du for lenge kan det gå tomt, men det går nok bra å vente litt. Tviler på at det er så mange kroner å hente på det. Da jeg kjøpte vår for fire år siden midt i juli var dette den eneste riben jeg fikk tak i, uansett merke i omtrent denne størrelsen. Det var tomt på lager hos alle andre forhandlerne i Lyngdal, Mandal og Kristiansand. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Ja, ser også at det er maks 8 hk. Men vektmessig burde det gå fint med en 9.9, får eventuelt ta det litt rolig i mye bølger Igjen, takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 (redigert) Min erfaring er at en 270 rib krever mer motor enn en 300 rib. Det blir for lite bæring i den minste. vi kjørte yamaha vmax på Zodiac yachtline 270. Satte på smart tabs. Funka bra det ?. Men å plane med 3 voksne ombord var tungt, selvom motoren var 15hk. En 310 variant av samme jolla med samme motor klarte dette helt fint. Du bør nok også undersøke om akterspeilet på den lille jolla er bygd for større enn 8 hk. På zodiacen vi hadde var konstruksjonen den samme som på 310 modellen som var godkjent for 15hk. nå har jeg en 310 Zodiac Cadet RIB. Betydelig bedre i sjøen. Ikke minst på slep. I og med at dere skal slepe har det ikke så stor praktisk betydning å velge en 300 tenker jeg. Jeg hadde nok valgt det så får du ei jolle som er litt stødigere på slep og med folk ombord. Om du får tak i en pent brukt to takts motor så er det et godt alternativ. Mange av 4 takts 9,9 er ganske tunge. Lettest tror jeg Suzuki df 9,9 er. Den leveres også som 15 og 20 hk. Den motoren har også injection, så den er ganske kvikk. Min erfaring er at det kommer nye utfordringen når kravet til jolle øker, feks at den skal plane, kunne ha med tre voksne, eller som hos oss kunne bære to voksne med dykkerutstyrer, at alt blir tyngre og større. Hva om det feks blåser opp til uvær:Kan jolla da slepes (jeg har opplevd at jolla har surfet forbi oss i en god kuling) eller må den surres på dekk? Er da seilbåtens fordekk stort nok, er push pit solid nok til å bære 45 kg motor, og hvordan får man45 kg motor og jolla ombord? Dette er en del av tingene jeg selv har måtte finne ut av etter at jeg kjøpte jolla, og det har resultert i en del modifiseringer ombord for å få gode nok løsninger. Alt var enklere med jolle da vi hadde motorbåt med landgang som løfta 350kg og badeplatform med krybbe vi kunne legge jolla på ?? og den gang det var nok med 2,5 meter gummijolle med 2,5 hester Redigert 19.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 (redigert) 9,9 4-takt er et h€£>ete å løfte av og på manuelt, herk å slepe bremser bort i 1 knop. Behageligere med 5/6hk som du kan henge på moderskipet. Siden både 270 og 300 blir for store å ta på dekk så må det slepes. 300 vil neppe gå tyngre enn 270, så 300 blir nok det greieste. Redigert 19.Februar.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Takk for video og utfyllende tilbakemeldinger fra dere alle. Noen av disse problemstillingene har kvernet litt hos meg også. For min del er det uaktuelt å legge 15 lapper i ei jolle som potensielt ikke klarer å plane med et par stykker (da kunne jeg heller kjøpt en billig jolle på 8 fot med spilebunn =P Tror faktisk jeg får lagt jolla på 270 fremme på dekk, men det blir trolig så mye struling at jeg skiter i det uansett. Kjenner at jeg må en ny runde inn til Bakken Motor før jeg bestemmer meg Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Jeg hadde 8 hester 4 takter på Zodiac Yachtline 270 først. Gikk så vidt i plan med 2 voksne. Solgte den motoren etter 10minutters bruk. Kjøpte Yamaha vmax jr. Da funka det ? Jeg må tappe lufta ut av min for å legge den på fordekket. Heiser den opp med et hjemmelaget løfteskrev og spinnalerfallet. Men den har store pontonger.. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Noen ulemper jeg erfarte med å legge min merc 270 på dekk: jolla er tung for en person å løfte opp, selv "bare" 39kg, det blir litt "bunk og bank" over rekka. Bør være to personer, men kan løfte med et fall fra masta. Jollene er brede, så blir dårlig med plass til rekkestøttene/manntau. For lengre overfarter la jeg den på dekk - kan fortsatt bruke forseil, men blir litt klatring hvis du må frem å ordne noe. Husk jolle på dekk stenger rømningsvei gjennom luka. Når mercury jolla ligger opp-ned så må du ta av årer for å unngå "gnaging" på dekk. ...så jeg endte stort sett med å ha den på slep. Tips: når du sleper så forsøk å legge jolla fremfor toppen av hekkbølga ("i nedoverbakke"), bremser vesentlig mindre. Når ulempene er nevnt, så synes jeg det er så mye positivt med å ha med "jollehelvete" så den fortsatt henger med ? (Handleturer fra utehavn, bade- og grilltur fra svai, fisketur, lære junior å bli skipper, til "nød", rekognoseringsturer, kjøre søppel til land, osv osv) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Ser ikke for meg å ta jolla på dekk. Om forholdene blir så ille, ligger jeg nok heller i ro en dag eller to. @Bitteliten, den Zodicaen så rimelig nice ut! Har drømt om en slik vmax jr. Husker jeg så en slik til salgs inkl. jolle for den nette sum av 7000 på finn.no. Dette var i 2016 tror jeg. Kort tid etter at annonsen ble lagt ut, var motoren solgt og jolla fortsatt til salgs for 2000. Angrer som en hund for at jeg ikke "heiv" meg på telefonen @Bigmac, hvilken motor har du på din 270? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 19.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 Tror den faktisk het 280(?), hadde den bare en snau sesong. 150kg fordelt på 3 passasjerer hvor undertegnede utgjorde 2/3 av passasjervekta, med mercury 6hk 4-t, vindstille, den rette bølga inn i ræva, så surfa den opp i plan og holdt seg der. Bra kvalitet på merc rib syntes jeg, men tror jeg knakk tofta ganske tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2018 15 minutes ago, Bigmac said: Tror den faktisk het 280(?), hadde den bare en snau sesong. 150kg fordelt på 3 passasjerer hvor undertegnede utgjorde 2/3 av passasjervekta, med mercury 6hk 4-t, vindstille, den rette bølga inn i ræva, så surfa den opp i plan og holdt seg der. Bra kvalitet på merc rib syntes jeg, men tror jeg knakk tofta ganske tidlig. Hehe, har knekt ei tofte før selv. Knekt tofte går vel på garantien den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.