Hulda
God bedring til Faxen!
Strömstad:
Hadde tenkt meg en tur utpå i dag. Kom ut på Hulda. -1 grad C, sur SE bris, knallblå himmel. Tok morgenpils i cockpit med teppe over bena i stedet. I solen. Kjørte en temperaturtest i natt. Skrudde av all varme i går ettermiddag. Toalett min., +0,3 grader, RF= 33 % (termometeret var plassert under toalettskålen, 0,3 m under vannlinjen). Temperatur på kartbord nede i +0,7 grader og RF= 40 %. Temperatur i vannet, 0,6 meter under overflaten, +0,7 grader. Detta æk,ke sommer! Det er ikke engang påske. Gjorde som Lars, ruslet tilbake til varmen og tok et glass rødt. Nå går Adax på 1200 W og Eber på 4000 W. Snart er det levlige forhold om bord.
Er egentlig litt deppa. Hadde pizzabilen til kontroll hos NAF. Har nettopp fikset motoren for 13 000. Har lenge hatt en oljelekkasje som jeg har greid å lure meg unna. Men denne kontrolløren hos NAF gjennomskuet bløffen min. På denne typen Ford er blokken tre-delt: Bunndel, mellomdel og topplokk. Mellom bunndel og mellomdel oppstår det oppskriftsmessig oljelekkasje, som øker år for annet. Og det har forverret seg. Nå blir det enda 10 000 spenn på den forbannede motoren. Ikke nok med det. Bilen ble levert med vinterdekk med for lav lastindeks relatert til vognkortet. Dette har jeg sklidd unnna med ved å sette på sommerdekk. Nå kom jeg til NAF med utetemp. 7 kalde på sommerdekk. "Du har byttet til sommerdekk???!!" "Her bytter vi fra lange- til korte underbukser på dato. Så får været tilpasse seg!" Den ble godtatt. Så slapp jeg å kjøpe fire nye vinterdekk nå. De gamle holder et par sesonger til. Som jeg sa til Admiralen:" Hadde vi hatt en slik møkkamotor i Hulda, hadde den vært dumpa på land for lenge siden". Og i Ford'en sitter det en moderne motor med en helvetes 'eksosregulator' som kokser fast, intercooler og turbo. Byttet dyser, vannpumpe, reimer, glødeplugger, eksosregulator før motoren har gått 105 000 km. Starteren er overhalt med å bytte 'trustlager', erstattet med to brikker klippet ut av et kredittkort som jeg borte 6 mm hull i. I Hulda sitter den utskjelte 6,2 liter GM'en, uten alt fiksfakseriet, fra 1985, rusler og går- år ut og år inn. Måtte bare få det ut.