Ahorn Startet 19.Februar.2018 Del på Facebook Startet 19.Februar.2018 Hei. Jeg vurderer å legge ut noen trestokker (båtlunner) i fjæra, som jeg kan trekke båten på. Noen som har forslag til hvordan de kan festes? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Fest en stein i hver ende? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Hvis det er sand-/leirebunn, kan du bore hull og slå gjennom jern. F.eks to i hver ende, forskjellige vinkler. Og så legger du på stein. Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 20.Februar.2018 Del på Facebook Svart 20.Februar.2018 (redigert) Først legger du lunnene ut på fjæra med passe avstand. Så legger du langsgående lekter eller stokker oppå, på hver side, å spikrer disse fast i lunnene så de henger i sammen som en stor stige. Deretter slår du ned gjerdstaur-tykke stokker ca en halvmeter dypt, annen hver meter eller så, å spikrer disse fast. Redigert 20.Februar.2018 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ahorn Svart 21.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 Takker for gode forslag:). Ser for meg at de bør festes ganske bra, og at de vil bli påvirket av ganske store krefter i litt ruskevær. Tror jeg forsøker å slå ned staurer i bunnsedimentene og skrur lunnene fast. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 21.Februar.2018 Del på Facebook Svart 21.Februar.2018 Har prøvd forskjellige måter å gjøre dette på, og det som fungerte best hos oss var 2x4 på langs og 1,5x3 på tvers med ca 50 - 60 cm mellomrom. skrudd sammen og festet ett par steder. Denne konstruksjonen ble så åpen att sjøen ikke fikk tak og ble liggende der grovere ting måtte gi tapt. Sitér dette innlegget Link to post
geirmund Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Litt utom det du spurte om, men før skulle dei alltid ha osp til båtlunner. Den tok ikkje sjømakken, og den låg like fin i årevis, heilt til dei var nedslitne på midten,. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Kjekt å vite ang osp! Legges på minnet. Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 23.Februar.2018 Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Når det gjeld osp så er slik eg har forstått det saltet som impregnerer denne. Stokkane bør difor ligge slik at dei får saltvatn på seg ved flo/fjøre, om ikkje rotnar dei fort. Om ein vil hjelpe prosessen så kan ein sekke ned ospa på 10 - 20 meter djupne i nokre veker, då vil trykket hjelpe til med å presse saltvatn inn i den. Dess djupare og lenger, dess betre, slik eg har forstått det i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
pege Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Vi har brukt tre forskjellige metoder. 1. i hver ende graves/slås ned trestokker på skrå slikat det binder på toppen. 2. Bøyd kamjern, 10-12 mm som slås ned. 3. kraftig kjetting langs lunnene festes med jerntråd. Alle metodene fungerer, men selvsagt må alle repareres eller skiftes med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.