Jump to content

8 Hk Tohatsu ikke så egnet som jollemotor likevel?


Helge

Recommended Posts

Jeg har selv tilhørt hylekoret :blush: som har trukket fram at 8 Hk (eventuelt 9,8 Hk) Tohatsu 2-taktere må være de ultimate jollemotorene da de er de letteste på markedet mht forholdet vekt og krefter (kg/hk) samt at de er billige i innkjøp. Da "Yamahastormen" :lol: har hylt som værst har jeg vært blant dem som har trukket fram Tohatsu 8 Hk (9,8) på kun 26 kg som et alternativ.

 

For min del stilnet entusiasmen noe etter den første turen med jolleslep etter at 8-hesteren ble montert og jeg skal vel med en gang her presisere at min smule skuffelse går mest på motoren under slep på jolle (samt generelt på tiltfunksjonen!) og ikke på det å kjøre med motoren. Jeg ble nesten overasket over hvor mye mer kraft det ble i jolla fra 5 hesteren opp til 8 hesteren. Jolla ble helt klart mer anvendelig og mer moro med 8 Hk.

 

Men så var det SLEP av jolla da! KUN en enkel fjær utgjør faktisk forskjellen mellom at jeg synes 5-hesteren er utmerket til bruk på jolle under slep, mens 8-hesteren IKKE er det - og begge disse er Tohatsumotorer. Den omtalte fjæren er montert på tiltbøylen til Tohatsu's 4 og 5 hestere og sørger for at tiltbøylen IKKE glipper selv om det kan rugge og skumpe litt i jolla og motoren. På 8-hesteren MANGLER :eek: imidlertid denne fjæren (det er bekreftet både fra forhandler og importørat at det "ikke skal være" noe fjær på 8-hesteren) slik at når det skumper litt i jolle og motor så glipper tiltbøylen og motoren faller ned inntil akterenden på jolla igjen - hvilket ikke er ønskelig under slep i 15 til 20 knop!

 

Selv når man betjener tilten i jolla ifm med å tilte opp motoren før man forlater jolla samt å tilte ned motoren for å ta den i bruk synes jeg var mest funksjonelt og "konsekvent" med fjæra på 4- og 5-hesterene. På 8-hesteren er det mer "ukonsekvent". Noen ganger hekter tiltbøylen av seg selv tak i motoren når jeg løfter motoren opp - andre ganger må jeg manuelt styre på plass tiltbøylen - ikke bra i seg selv synes jeg. Enda værre synes jeg likevel det er at ikke motoren holder seg opp ved slep på jolle.

 

Jeg har tatt dette opp med forhandler og importør som ikke umiddelbart hadde noe godt råd. Jeg ringte importøren for å spørre om jeg selv (eller forhandler) kunne ettermontere fjær tilsvarende som på 4 og 5 hesterene, men det var de slett ikke sikre på.... :confused:

 

Nå er jeg mildt sagt overmoden for å høre om andre sine erfaringer med akkurat denne 8 Hk Tohatsumotoren mht tiltfunksjonen :seeya:

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, har selv omtalte 8 HK og jeg ser poenget ditt MEN... som du sikkert kjenner til så er opphenget på sitt svakteste når motor er tiltet opp. Lå selv ved siden av to karer i Grimstad i fjor som hadde mistet en ny 9,9 hk johnson der de satt på en gummibåt under slep i 15-18 knop og ved sjøgang med motor tiltet opp. Plutselig var det visst bare braketten igjen gitt...

 

Som du nevner så er motoren er lett i vekt så jeg vil på det sterkeste anbefale deg at du skrur av motoren og setter den på en brakett nedslått på hekken av båten din slik at den er sikret under transport selv om sjøen skulle bli litt ruglete....hvis du ikke vil utfordre skjebnen da...

 

Det står vel i de fleste outboardmanualer jeg har sett (mariner/johnson/yamaha/thoatsu)at under transport (sjø/land) skal motoren stå i nedslått posisjon.

Link to post
Share on other sites

Så kommer den daglige utfordringen i ferien da vet du :lol: HVEM orker å.....:

1. Ta motoren av jolla for å slepe jolla 15-20 minutter til stranda

2. Sette på motoren igjen på stranda for ilandstigning samt at undommene skal få dratt på oppdagelsestur

3. Ta motoren av igjen noen timer senere for å slepe jolla hjem 15- 20 minutter

4. Sette på motoren på jolla igjen vel hjemme

 

Så var vi klar for neste dag på Stranda..... :eek: Mye mas for korte slepe-etapper spør du meg.

 

Selvsagt ser jeg poenget ditt også Alvito. Motorene tåler nok ikke all verden i "opp-tiltet" stilling.

MEN... 5-hesteren har holdt fint under slep i opptiltet stilling i flere år og det tror jeg den vil fortsette å gjøre om det nå likevel blir den jeg velger å slepe med. Det BURDE også 8 hesteren gjøre da den er kun ca 6 kg tyngre enn 5 hesteren og er da samtidig synlig noe mer solid bygget. Jeg sleper jolle kun under veldig snille forhold (ellers tar jeg en sjelden gang i blant og tapper ut lufta av gummibåten og tar både motor og gummibåt ombord i slepebåten).

 

Men selv det lille av ujevnheter på vannet man opplever på en stille dag ser jeg gir nok "rugging" til at tilten på motoren faller ned når ikke tiltbøylen holdes inntil av en fjær (som den ikke gjør på vår 8 Hk).

Link to post
Share on other sites

KAn du ikke hjelpe motoren med en slik lastestrop som er strekkbar

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

KAn du ikke hjelpe motoren med en slik lastestrop som er strekkbar

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det kan sikkert fungere, men jeg driver foreløpig å funderer på hvordan å låse tiltbøylen.
Link to post
Share on other sites

Borre hull ca 4-5mm og tre splint igjenom etter at motren er tiltet opp, dette hvis det er noen plasser tiltspaken med splint igjenom kan ligge an. Fest splinten med en tynn kjede/"kjetting" slik at den ikke forsvinner mellom bruk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat med 3m gummijolle og 9,9 hk motor. Er helt overbevist om at jolla ville gå trill rundt dersom han sleper den raskere enn 10 knop. Det er han også etter et par nestenuhell, så davitene gjør nytten det meste av tiden. Det betyr at motoren må av og på hver gang. De minuttene slikt tar er vel ikke all verden?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Tohatsu 8 hk til en 10 fot Zodiac. Jeg falt for motoroen pga dens lave vekt, samt gode rykte for pålitelighet. Jeg tar den regelmessig opp ved lengre etapper. Et poeng med å ha den på er imidlertid (foruten orket ved å løfte den opp på seilbåten) at gummijolla er mer stabil under slep, dvs at den får ballast med motoren på. Jeg har derfor vært inne på tanken om å tjore den fast til dørken under slep i vannrett stilling, altså ved å skru noen trekroker i dørken på jolla. Da vil ballasteffekten bli enda mer effektiv og jolla vil streke mindre. Av-og på blir også mindre besværlig. Men er det uheldig for motoren?

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat med 3m gummijolle og 9,9 hk motor. Er helt overbevist om at jolla ville gå trill rundt dersom han sleper den raskere enn 10 knop. Det er han også etter et par nestenuhell, så davitene gjør nytten det meste av tiden.

Da må det være STORE forskjeller mellom gummibåter! Jeg har aldri hatt noe uhell eller nestenuhell ved slep av min Suzumar 265 i planefart. Den gummibåten går som på skinner. Jeg bruker å ligge mellom 17 og 22 knop, men slakker selvsagt kraftig ned ved kryssing av bølger fra andre båter etc. Jeg hører mange påstår at for eksempel Pioner 235 skal være den ideelle slepejollen (deriblant "forståsegpåere i båtbransjen), men sorry - det synes ikke jeg. Jeg har faktisk selv en hvit Pioner 235 og har erfart den ved flere anledninger som mer slingrete og "utrygg" enn Suzumar 265.

 

Her er en video av min Suzumar under slep i ca 20 knop. Her er 5 Hk Tohatsu påmontert.

Video av gummibåtslep i 20 knop (MOV-fil)

 

Det betyr at motoren må av og på hver gang. De minuttene slikt tar er vel ikke all verden?

Nei det er vel ikke ALL verden å ta motoren av og på nettopp fordi denne 8 hesteren er bare 26 kg. Men det er stor forskjell på å stå trygt og godt på en brygge eller på land og sette på motoren kontra å stå på badeplatten på en daycruiser og forsøke å hekte motoren på en gummijolle som ikke ønsker å ligge helt i ro. Videre synes jeg også det blir litt for mye av det gode å ta motoren av..., på..., av..., på... for en kort tur på stranda og dette gjøres opptil flere ganger i uka. Min erfaring er forøvrig at jolla blir stødigere med motoren enn uten. Vekten på slepet økes fra 36 kg til 62 kg (med 8 Hk) og det kan sikkert være lurt da det er mye vindfang i en gummibåt i forhold til vekten.
Link to post
Share on other sites

Har fått kjørt den nye 8 hesteren vesentlig mer de siste dagene og erfaringene (sett bort fra problemet med tilt under slep) er veldig gode. Et lite minus har jeg dog merket også under kjøring med motoren - den spruter opp vesentlig mer vann enn 5 hesteren fra samme fabrikat gjør. Litt av dette finner dessverre veien opp i båten. Utformingen på undervannshus og motorstamme må være litt ugunstigere mht vannsprut på 8 hesteren? Vannspruten er værst ved høy fart og dette forklarer nok noe av forskjellen mellom 5 og 8 Hk :lol:

 

Jeg konstaterer at det hjelper noe å sette grunnstillingspinnen litt høyere opp slik at motoren tiltes litt mer ut. Det er imidlertid begrenset hvor mye dette er mulig før det blir plagsomt lett at propellen drar luft i svinger.

Link to post
Share on other sites

Ang. vannsprut, kanskje 8-hesteren stikker litt dypere i vannet enn 5-hesteren, da har det lett for å sprute opp vann. Prøv f.eks å legg en 1" list oppå akterspeilet for å heve motoren litt , og se om det blir bedre, evt. værre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Kan bekrefte at det ble langt bedre å få hevet motoren et par tommer opp (tohatsu 8 på Steady 260).

Og bedre fart ble det også.

 

(hmm utrolig som årene går her inne :wink: )

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik motor i sommer (9,8 hk). Eieren som er påhengsmotormekaniker har forgudet denne motoren pga den lave vekten, men for min del kommer jeg aldri til å vurdere å kjøpe en slik motor.

 

Tiltmekanismen som du nevner erfarte jeg også at var alt for dårlig. Jeg hadde den på slep i maks 7 knop og selv da var det et problem at den stadig vippet seg ned. Selv ved kjøring på flatt hav. Ikke bra nok konstruert synes jeg. Jada, det er ikke så mye jobb å løfte av, men er man avhengig av jolla i det daglige og bare skal forflytte seg litt så er jeg neppe den eneste som ikke gidder å gjøre dette tiltaket så lenge jeg kan slippe.

 

Jolla mi er en lodestar 300 med oppblåsbar bunn. Jeg lånte først en gammel 15 hk som jeg brukte noen måneder. Da gikk jolla kjempefint og jeg fikk den tom i plan med 3 voksne menn og et par litt mindre søte jenter ombord :cool: Med tre-fire voksne ombord gikk den som bare juling og vi dro på mange timeslange jolleekspedisjoner med 4-5 stykker ombord når vi seilte på vestlandet i fjord :thumbsup::drink::fishing::diving:

 

Etter det fikk jeg tak i en Mercury 10/9,9 hk Denne var fra midten av nitti-tallet og IKKE mulig å "trimme" ved å fjerne plombering o.li. da innsuget isåfall måtte freses opp. Denne motoren fungerte også kjempefint, men ikke fullt så hissig som 15 hk. Til gjengjeld var den utrolig pålitelig og brukervennlig og startet utelukkende på 1 trekk bestandig. Det gjorde det superlett for alle å bruke jolla og den planet lett med 3-4 personer ombord, men med 5 fikk vi den aldri i plan.

 

Også skulle den fantastiske Tohatsu 9,8 hk være med på tur i fjor. 10 kg lettere enn konkurentene, men fortsatt hele 9,8 hk. Suverent tenkte jeg, men merket allerede på første tur at ytelsene ikke var i nærheten av min gamle mercury. Den klarte såvidt å plane med 2 voksne ombord (da gikk den omtrent som de forrige motorene når vi var 4 ombord). Med 3 personer orket den ingen verdens ting, noe som medførte at vi ikke kunne utforske alle uthavnene vi ønsket i fjord fordi avstandene ble så ufattelig mye lengre når motoren ikke orket noen verdens ting. Denne var forøvrig eid av en mekaniker og i topp stand, men det er tydelig at den lave vekten og slagvolumet gjør at denne IKKE er egnet for min jolle. Jeg skulle gledelig løftet 10 kg ekstra for å få en jollemotor vi kunne ha glede av når vi var på tur, men denne satte i praksis akkurat like mange begrensninger som en ordinær 4 hk (som er enda lettere) og da er poenget borte :headbang:

 

En liten avsporing til hva tråden egentlig handlet om, men når vi først diskuterer en interessant jolle-motor som mange leter etter på finn synes jeg det er på plass å nevne svakhetene ved denne motoren også :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Her er det nok flere forklaringer.

 

1. Tohatsu 8 og 9,8 er "kun" på 169 kubikk. Derav lavere vekt enn andre 8-hestere men naturlig nok ikke det samme bunndraget for å dra tyngre båter opp i plan. Disse motorene er jo derfor beregnet på lette/lettplanede båter.

Og der man ønsker en motor som er lett å bære og lett å løfte så slår ingen Tohatsu 8/9,8.

Det er jo faktisk mulig at 9,8 pga. bedre toppeffekt har dårligere bunndrag enn 8-hesteren. 9,8 er jo nærmest en "racingmotor" for små lette båter man vil oppnå høy fart med.

 

2. Mercury 8 er på 210 kubikk (iallefall modellene som står her http://www.defender.com/inflatables/outboard_project/mercury/mercury_2/merc_8.html og veier ca 7 kg mere enn tohatsu 8. Naturlig nok litt bedre egnet for tyngre båter enn tohatsuen.

 

3. Mercury 9,9 har samme volum som 15-hesteren, dvs. hele 262 kubikk, og vil på en tyngre båt naturligvis være langt sterkere enn tohatsu 9,8. Vekt ca 9 kg mere enn tohatsuen.

 

På min forhenværende Steady 260 fungerte Tohatsu 8 veldig greit, men prøvde aldri med mere enn to voksne i da.

Kan også være lurt å teste med en turteller av noe slag. Tohatsu 8 yter max effekt på 5000 rpm (rpm range 4500-5500) så kan jo være smart å ha propell som er så nært 5000 rpm som mulig med ønsket belastning i båten.

9,8 skal ha et par hundre rpm mere (rpm range 5000-5500) så det er altså viktig med rett propell, særlig på 9,8 ser det ut til.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

(hmm utrolig som årene går her inne :wink: )

 

Ja tiden går fort - nesten 6 år siden jeg startet denne tråden og siden siste innlegg før i dag ble skrevet :lol:

 

Til Kaftein Øl vil jeg svare at dette med vekt på mindre totaktere (og nyere firetaktere for den del) kan være veldig avgjørende for mange. Eksempelvis veier/veide de letteste 5-hesterne 19-21 kg, den letteste 8 (9,8) hesteren 26 kg og de letteste 15 hesterne 35 kg. Akkurat området fra 20 kg til litt over 30 kg er vel komfortgrensen (for å ikke si smertegrensen) for når folk flest synes det fungerer greit med alene å hekte motoren av og på båten. Særlig om man ikke står trygt og godt plantet på landjorda.

 

For min del er jeg ikke i tvil om at 5 Hk Tohatsu er den av mine påhengsmotorer som er desidert enklest og mest letthåndterlig som jollemotor. Kraften er da imidlertid meget begrenset mhht å få jolla i plan (fungerer med to ungdommer eller en tung voksen). Min 15 Hk Mercury gir helt andre kraftressurser, men er helt håpløst tung å hekte av og på i tide og utide. Kompromisset for min del ble Tohatsu med 8 Hk da den bare er 6 kg tyngre enn min Tohatsu 5 og samtidig 9 kh lettere enn Mercuryen på 15 Hk. Som teerex skriver er det betydelige forskjeller i slagvolum på disse motorene og uten kompressorlading eller annet smart setter slagvolumet veldig klare begrensninger for kraften til å få olla opp i plan (med x antall personer). Man får bra fart med Tohatsu 8 (og 9,8) bare man får jolla opp i plan, men det er altså dette med å komme opp i plan som er sterkt koblet til motorens slagvolum og dermed også i praksis vekt. Noe sligringsmonn har det vært på forholdet vekt og moment/kraft og ikke minst vekt og hk (og dermed toppfart om man kommer seg opp i plan). Her skal Tohatsu ha litt skryt selv om de ikke nødvendigvis fortjener det på andre alle andre områder.

Link to post
Share on other sites

Dette med låsing av tiltbøylen ble etter skrivingen i denne tråden løst på en banal måte ved å legge sammen noen strikk og feste mellom motorbraketten og tiltbøylen slik at motoren ikke kan tiltes ned uten å dytte bøylen så man overvinner kraften fra strikkene. Ikke såelegant og teknisk :lol: men fungerer.

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 9.8 er en fantastisk motor! Frem til etter ferien i fjor planet jolla (RIB 310 cm) med meg, kona og 3 unger. Så vokste ungene (eller vi voksne :rolleyes: ) så vi slet med plan etter ferien med alle 5 ombord. 9.8 hk gir nok ikke noe mer kraft i planingsterskelenenn8 hk, men den gir større toppfart (om man kommer over planingsterskelen). Har også hatt Tohatsu 8 hk, og 5 hk. Gode motorer alle sammen.

Link to post
Share on other sites

Når var siste årsmodellen da ?

Min M8B kjøpte jeg i 2003 så den ser ikke så fin og blå ut som de senere modellene :rolleyes:

 

På Tohatsus hjemmeside finner man fortsatt motorene http://www.tohatsu.co.jp/en/boat/products/m9_8.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har en grand 275 rib. Kommer den greit opp i plan med to voksne(150 kg)med en 8 hk tohatsu. Noen som vet. Har en 2013 9,9 yamaha 4takter nå men synes den blir for tung å løfte av og på hver gang. Alderen min gjør vel sitt. Tohatsuen er vel mye lettere. Tenkte på totakteren.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 8 er sprek og veier 25-26 kg.

Kommer greit i plan med to voksne (langt over 150 kg) på en Steady 260 som veier ca 60 kg.

9,8 hk-utgaven er jo mest ettertraktet men sjelden

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...