Mareno70 Startet 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2018 Er det trygt å gå mellom Otterö og Rösholmen utenfor Tanumstrand, slik ruten viser? Båten min stikker ca 1m Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Ja, det er ca 2,5 m vann. Har fast rute der. På øyemål, men ment å følge ditt spor. Legger meg på linje mellom skvalpeskjæret ved 1 og den nye hytta på fastlandet i baug (tidligere liten rød stue) Men du starter med 1 litt langt nord der det ligger et større område skvalpeskjær. Så jeg legger med litt lenger sør for å være sikker... Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Gikk der i der i fjor med en seilbåt som stikker 1,7 meter, riktignok med hjerte i halsen. I følge en lokal seiler som vi seilte forbi, skal det være ca. 2 meter dybde på det grunneste. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Jeg går alltid der, men så har jeg en Saga27 med dyptgående 80cm. Men holder en seg midt i "rennen", tror jeg det stemmer godt med 2m på det grunneste etter observasjoner på dybdemåleren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 iflg en gammel SXK-skisse jeg har gå 80-100m fra Otterøn, hold den yttre fyren på Svinnäs vel synlig vest Kättskär ( i Mareno70 kart!) Når rød sjøbod er overett med hvitt hus inne på Otterøn, styr mot kummel/Varde nord Testholmen. da ligger man utenfor 2m-kurven hele vegen ((jeg skriver i Mareno's kart eller Gulesider sjøkart for Kättskär heter egentlig Manholmen, Kättskär er skäret NV Rösholmen på SXK skisse)) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mareno70 Svart 21.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Stor takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Hva stripa ut fra Kungshamn? Har alltid hatt lyst, men tør ikke ;-) https://kartor.eniro.se/m/JQJ53 Redigert 22.Februar.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: Hva stripa ut fra Kungshamn? Har alltid hatt lyst, men tør ikke ;-) https://kartor.eniro.se/m/JQJ53 Mener du Havstenssund? Jeg har ikke utfordret skjebnen. Og jeg har motorbåt. Og etter å i fjor ha dratt masse ålegress inn i begge drev med påfølgende lekkasje inn ved propellakslene og på et øyeblikk gjort et lite oljeskift fra 75-90 til H2O med salinitet=35 så har jeg utviklet allergi mot gress. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Husk at Svenske sjøkart oppgir dybde på middelvannstand, i Norske sjøkart på (LAT) laveste astomoniske tidevann. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) diaX skrev 58 minutter siden: Mener du Havstenssund? Jeg har ikke utfordret skjebnen. Og jeg har motorbåt. Og etter å i fjor ha dratt masse ålegress inn i begge drev med påfølgende lekkasje inn ved propellakslene og på et øyeblikk gjort et lite oljeskift fra 75-90 til H2O med salinitet=35 så har jeg utviklet allergi mot gress. Ja, Havstensund. Gikk renna med gummijolla for et par år siden og konkluderte med at det ville gå fin med moderskipet, forutsatt at jeg klarte å holde meg i renna. Men at jeg skal klare akkurat det er jeg usikker på iom at båten blir ganske youghurtbeger med kjølen oppe ;-) Det ville jo være knalltøft å gå i gjennom som ingenting med 39 fot seilbåt. Men duverden for en fallhøyde om man driter seg ut ;-) -- Redigert 22.Februar.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Er ikke den mudrede leden ut fra Havstenssund merket med staker? Mener jeg så staker der da jeg kjørte gjennom i jolle for et par år siden. Så å holde kursen burde ikke være så vanskelig. Å komme helskinnet gjennom uten å gå på, hvis båten stikker litt dypt derimot... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Jeg har gått den rennen med lettbåt for mange år siden, og rennen er trang! Ja, det står noen staker der, på avstand ser det ut til at de står på linje på den ene siden av rennen. Da jeg gikk der med jollen, var det krystallklart vann der slik at jeg gikk etter visuell sikt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
alfaalfa Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Går med drevbåt gjennom her, men trang renne som Lars H. skriver. Holdt på å gå galt da jeg trodde jeg ikke skulle stryke langs merkene med skutesida. Men det var det visst meningen jeg skulle for det ble fort snaut med vann... Den er opp mot 2 m dyp, men det bør være noen i baugen for å treffe... det er nok en stund siden den ble mudret og det har blitt fylt opp fra sidene etterhvert... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Skal en ha stakene på styrbord eller babord side av båten ut fra Havstensund? Redigert 22.Februar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Lars H. skrev 16 minutter siden: Skal en ha stakene på styrbord eller babord side av båten ut fra Havstensund? Godt spørsmål. Jeg finner ikke stakene i hverken Navionics eller iSailor, og ei heller på flyfotoene til Eniro eller Google Maps. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
alfaalfa Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Jeg husker det til at du skal gå sør for stolpene, mao ha de på styrbord ut fra Havstensund. (og det støttes av den kjente http://thallatha.blogspot.no/2012/09/kalvon.html) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Litt historia http://kanaler.arnholm.nu/tarneskars.shtml 1m sier denne https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=29429 1,5m iflg denne https://www.maringuiden.se/forum/topic/81153-passage-väst-havstenssund/ Redigert 22.Februar.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Morsom den siste tråden hvor svenskene vil kvele en nordmann som kjører aggregat ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mareno70 Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Slik ser det ut i Navionics, med Sonar kart. Ser ikke ut som noen med logg til Sonar kartet har kjørt igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Mareno70 skrev 15 minutter siden: Slik ser det ut i Navionics, med Sonar kart. Ser ikke ut som noen med logg til Sonar kartet har kjørt igjennom. Noe jeg ikke fått med meg hur funker dette, hvis noen kjører gjennom her med sonar på høyvann........ vad blir registrert ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Gunga Din skrev 1 time siden: Noe jeg ikke fått med meg hur funker dette, hvis noen kjører gjennom her med sonar på høyvann........ vad blir registrert ? Da går noen på grunn ved lavvann.. Hvis jeg har forstått Navionics, med Sonar kart rett, har båten også feil på loggen kan det bli mye feil. Håper jeg har misforstått. Moralen er, det er bare offisielle sjøkart en kan stole på. når det gjelder dybder. Selv om en og annen havn i Danmark i fjor ikke rensket innløpet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mareno70 Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Jeg tenkte at kurvene ville være tettere, men når det ikke er mer i dybde forskjell så kan det være at det er registrert noe. Ser at 2m kurven ligger på hver side igjennom hele kanalen. (Hvordan de registrerer det i forhold til høy-/ lav -vann er jeg ikke sikker på.) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 13 minutes ago, Roger jo said: Hvis jeg har forstått Navionics, med Sonar kart rett, har båten også feil på loggen kan det bli mye feil. Håper jeg har misforstått. Det har du ikke. Jeg har sonar ombord, og velger selv på plotteren hva jeg setter som «offset» for korreksjon av dybde den er montert på. Hvis jeg setter den feil av uvitenhet eller for å legge inn ekstra margin vil alt som lastes opp fra min båt (som rett nok er ingenting, meg bekjent) være feil. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Mareno70 skrev 22 minutter siden: Ser at 2m kurven ligger på hver side igjennom hele kanalen. (Hvordan de registrerer det i forhold til høy-/ lav -vann er jeg ikke sikker på.) Mener at dybden i svenske sjøkart er som i Norge, satt til Laveste astronomiske tidevann (LAT) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Jepp Roger Jo og Euklid akk det jeg syfte på.......... noen med sonar navionics, går gjennom her, hvordan registeres hvor han/hun har offset på givern og om det er høy eller lav-vann.......da dybden registreres ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.