Jump to content

Trygt å seile mellom Otterö og Rösholmen (Tanumstrand)?

Mareno70

Recommended Posts

Ja, det er ca 2,5 m vann. Har fast rute der. På øyemål, men ment å følge ditt spor. Legger meg på linje mellom skvalpeskjæret ved 1 og den nye hytta på fastlandet i baug (tidligere liten rød stue)

Men du starter med 1 litt langt nord der det ligger et større område skvalpeskjær. Så jeg legger med litt lenger sør for å være sikker... 

Jeg går alltid der, men så har jeg en Saga27 med dyptgående 80cm. Men holder en seg midt i "rennen", tror jeg det stemmer godt med 2m på det grunneste etter observasjoner på dybdemåleren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

iflg en gammel SXK-skisse jeg har

gå 80-100m fra Otterøn, hold den yttre fyren på Svinnäs vel synlig vest Kättskär  ( i Mareno70 kart!)

Når rød sjøbod er overett med hvitt hus inne på Otterøn, styr mot kummel/Varde nord Testholmen.

da ligger man utenfor 2m-kurven hele vegen

((jeg skriver i Mareno's kart eller Gulesider sjøkart for Kättskär heter egentlig Manholmen,     Kättskär er skäret NV Rösholmen på SXK skisse))

S/Y Gunga Din

Pinkvin skrev 1 time siden:

Hva stripa ut fra Kungshamn? Har alltid hatt lyst, men tør ikke ;-)

https://kartor.eniro.se/m/JQJ53

Mener du Havstenssund? Jeg har ikke utfordret skjebnen. Og jeg har motorbåt. 

Og etter å i fjor ha dratt masse ålegress inn i begge drev med påfølgende lekkasje inn ved propellakslene og på et øyeblikk gjort et lite oljeskift fra 75-90 til H2O med salinitet=35 så har jeg utviklet allergi mot gress. 

Guest Avmønstret#
diaX skrev 58 minutter siden:

Mener du Havstenssund? Jeg har ikke utfordret skjebnen. Og jeg har motorbåt. 

Og etter å i fjor ha dratt masse ålegress inn i begge drev med påfølgende lekkasje inn ved propellakslene og på et øyeblikk gjort et lite oljeskift fra 75-90 til H2O med salinitet=35 så har jeg utviklet allergi mot gress. 

Ja, Havstensund. 

Gikk renna med gummijolla for et par år siden og konkluderte med at det ville gå fin med moderskipet, forutsatt at jeg klarte å holde meg i renna. Men at jeg skal klare akkurat det er jeg usikker på iom at båten blir ganske youghurtbeger med kjølen oppe ;-) 

Det ville jo være knalltøft å gå i gjennom som ingenting med 39 fot seilbåt. Men duverden for en fallhøyde om man driter seg ut ;-) 

--

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg har gått den rennen med lettbåt for mange år siden, og rennen er trang! Ja, det står noen staker der, på avstand ser det ut til at de står på linje på den ene siden av rennen. Da jeg gikk der med jollen, var det krystallklart vann der slik at jeg gikk etter visuell sikt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Går med drevbåt gjennom her, men trang renne som Lars H. skriver. Holdt på å gå galt da jeg trodde jeg ikke skulle stryke langs merkene med skutesida. Men det var det visst meningen jeg skulle for det ble fort snaut med vann... Den er opp mot 2 m dyp, men det bør være noen i baugen for å treffe... det er nok en stund siden den ble mudret og det har blitt fylt opp fra sidene etterhvert...

Skal en ha stakene på styrbord eller babord side av båten ut fra Havstensund?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Gunga Din skrev 1 time siden:

Noe jeg ikke fått med meg 

hur funker dette, hvis noen kjører gjennom her med sonar på høyvann........ vad blir registrert ?

Da går noen på grunn ved lavvann.. 

Hvis jeg har forstått  Navionics, med Sonar kart  rett, har båten også feil på loggen kan det bli mye feil.

Håper jeg har misforstått.

Moralen er, det er bare offisielle sjøkart en kan stole på. når det gjelder dybder.

Selv om en og annen havn i Danmark i fjor ikke rensket innløpet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

13 minutes ago, Roger jo said:

Hvis jeg har forstått  Navionics, med Sonar kart  rett, har båten også feil på loggen kan det bli mye feil.

Håper jeg har misforstått.

Det har du ikke. Jeg har sonar ombord, og velger selv på plotteren hva jeg setter som «offset» for korreksjon av dybde den er montert på. Hvis jeg setter den feil av uvitenhet eller for å legge inn ekstra margin vil alt som lastes opp fra min båt (som rett nok er ingenting, meg bekjent) være feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...