Jump to content

Trygt å seile mellom Otterö og Rösholmen (Tanumstrand)?

Mareno70

Recommended Posts

Spørsmålet til trådstarter var om det var trygt å seile mellom Otterö og Rösholmen. Det har vært skrevet mye i avisene om hat mellom svensker og nordmenn, så jeg har vært i tvil, men nå når svenskene har slått oss i skiskytingsstafetten i OL, tror jeg nok det er trygt å seile i hele Sverige. Gratulerer til Sverige :flag_sw:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Mareno70 skrev for 11 timer siden:

Offsett registreres i plotteren, vannstand registreres i forhold til tidevannstabellen.

Se reklamevideo fra Raymarine/ Navionics: 

https://www.youtube.com/watch?v=8XutSXTI4GA

Offsett ja, det er enkelt !

tidvattentabeller for Bohuslän blir med enn gang mer komplisert, det finnes ikke, offisielle......hvorfor,     tidvannet i Bohuslän är 37cm :smiley:

betydlig større skillnader utgjører vær og vind

Vid vestlige/sydvestlige vinder stiger vannet likeså lavtrykk og omvendt

Längs kuststräckan Svinesund - Hållö gäller följande ungefärliga karakteristiska vattenstånd:

Högsta högvatten (HHW) + 150 cm
Medelhögvatten (MHW) +   95 cm
Medelvatten (MW)        0 cm
Medellågvatten (MLW) -    70 cm
Lägsta lågvatten (LLW) -  115 cm

Mao vi har 265cm forskjell mellom HHV og LLV, varav tidvannet endest utgjører 37cm

vet ikke hur Navionics sonar løser dette ?

tror Navionics sonar mer er tenkt for de som fisker, å finne høyderygger etc på bunn, for å komme tilbake på samme fiskeplass

Det finnes en båt her på BP som har RTK-utstyr ombord husker ikke farten navnet på medlemmen, men med RTK som er en veldig nøyaktig GPS, med egen referenstasjon, så skulle man kunne måle Z-koordinaten i tillegg og dærmed få ett bra kartmateriel

takker for alle gratulasjoner !  ............men det hjelper ikke da Tre Kronor, er utslagne :nonod:

S/Y Gunga Din

Da jeg gikk her i sommer ('17) kom vi fra havet og visste ikke om vi skulle gå nord eller sør for stolpene. Men startet ytterst med å gå nord for disse. Og det gikk bra, men etterhvert ble det fort i tørreste laget på nordsiden og vi gikk på sydsiden av stolpene der det er helt greit med vann. Så det er ikek så lett å se på bildene over hvor stakene står, slik at den utrasingen som naturlig skjer er ikke jevn i forhold til der stoplkene står. Men hvolder man seg på sydsiden og bruker utkikk går det helt fint. (dvs det er fremdeles 2m+ i dydbe)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...