Nordpå Startet 22.Februar.2018 Del på Facebook Startet 22.Februar.2018 Hei. Har flere skroggjennomføringer som ikke er i bruk, disse er i metall og er blindet. Jeg ønsker og bytte de ut med kompositt. Men jeg finner ikke blinding i kompositt materiale på nettet noen sted. Er det noen som har noe tips og råd. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 Permanent fix for skrog-gjennomføringer du ikke trenger er vel å fjerne dem og tette hullene permanent neste gang du står på land..? Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 (redigert) Trudesign har plugger til sine gjennomføringer ser det ut til: http://www.trudesignmarine.com/products/71-plug Du må nok ha en ventil mellom gjennomføring og plugg. Og så ser det ut til at det er kun 1 1/2 tom. Eventuelt sett ventil på gjennomføringen og lukk den. Redigert 22.Februar.2018 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Hakkannen Svart 22.Februar.2018 Del på Facebook Svart 22.Februar.2018 (redigert) Hadde en lignende utfordring i sommer da jeg sto på land et par uker og fikk for meg å sjekke et par av de gamle gjennomføringene i messing. De var røde nesten tvers gjennom. Så skiftet alle gjennomføringer og ventiler til Trudesign, bortsett fra dem jeg aldri kommer til å bruke (Trudesign er dyrt). Hadde jo håpet det var mulig å oppdrive et slags blindlokk til å skru direkte på gjennomføringer (gjennomføringene er langt billigere enn ventilene), da hadde jeg bare skiftet ut gjennomføringene i messing med nye Trudesign og lukket dem med blindlokk. Men, fant ikke noe som jeg følte jeg kan stole på blir bra nok. Ble tipset om blindlokk i messing/bronse, men da får man tæringsmulighetene igjen, og det var jo akkurat det jeg ville vekk fra med bytte til kompositt! Så endte opp med å ta ut ventilene jeg ikke brukte for så følge West System sin guide for tetting av større hull. Dette medfører da å slipe ned glassfiberen til null i en radius ut fra hullet på mer enn 12X tykkelsen av skroget for så å plastre med epoksy og duk. Ideelt sett skal slike reperasjoner utføres fra begge sider av laminatet. Dette gjelder spesielt hvis man bruker polyester. I følge West System holder det å støpe fra en side ved bruk av epoksy (de anbefaler innsiden), men siden det var tilnærmet umulig å komme skikkelig til på innsiden ble det til at jeg gjorde det fra utsiden av skroget. Slipte til en radius på mer enn anbefalt (14-15X), for sikkerhets skyld. Flere mente polyester vil være godt nok, men siden jeg ikke hadde mulighet å støpe fra begge sider av laminatet og siden jeg har erfaring med arbeid med epoksy fra tiden med trebåter ble det epoksy. Epoksy blir sterkt og limer bedre til gammel polyester enn polyester på polyester. Det ble en del dyrere, men så var det ikke så mye som trengtes heller. Og så sover jeg trygt. Her er bilder av prosessen. Avfettet godt med aceton etter sliping, før laminering. Så primet jeg glassfiberen med ufortykket epoksy. Tilsatte så fyllstoff for å gjøre epoksyen tykkere. Da unngikk jeg sig og kunne utføre støpen fortløpende, uten å måtte ta det i flere omganger. Fant dessverre ikke det siste bildet, av ferdig støp etter sliping, men du får i alle fall et inntrykk av prosessen. Redigert 22.Februar.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.