MajorAndy Startet 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2018 Jeg kunne godt tænke mig lidt kvalificeret input fra jer til en diskussion, jeg lige har haft om olier. Og da alle nordmænd jo ved ALT om olie, så er dette det helt rigtig sted at spørge ;-) Jeg skulle have installeret en autopilot. Da jeg kender min egen begrænsning, hyrede jeg en professionel til at gøre det. Især hydraulikken (pumpe mm) var et issue her. Forleden var han færdig, og jeg inspicerede arbejdet. Jeg oplevede da, at rattet gik mærkbart mere trægt end tidligere. Da jeg åbnede ratpumpen og så ned i den, kunne jeg se, at de havde fyldt ATF-olie på styringen. ATF kender jeg jo fra mine drevbåde, men husker også fra min Beneteau, at Seastar og tilsvarende hydraulikstyringer skal have en anden olie. Jeg tjekkede manualen og internettet. Manualen til Seastar-styingen siger, at man skal bruge Seastars egen olie - eller tilsvarende (MIL-5606). Og at man IKKE må bruge ATF. Internettet var fuld af modstridende oplysninger (som altid) Nogle skriver, at pakningerne bliver ødelagt hvis man bruger ATF, andre, at man stort set kan bruge alle hydraulik-olier. Nu kommer spørgsmålet / dilemmaet: Jeg kontaktede installatøren. Han bekræftede, at de havde fyldt ATF-olie på men sagde, at "de gjorde de altid". De havde set, at der VAR ATF olie på og derfor havde de fyldt det på, som allerede var. Og at det i øvrigt var lige meget, da som nævnt ovenfor den ene olie er lige så god som den anden. Som han skriver: "det er noget ”vrøvl” at pakninger tager skade – Seastar oplyser ikke ret meget om deres olie men at de kun yder garanti når deres olie bruges og det vil alle producenter sige – fordi så kan man dels sælge sin egen olie og så har man også ”fralagt sig garantiforpligtelse” ligegyldig hvilken olie eller andet der kommer på (typisk amerikansk). Jeg mente, at man som professionel bør fylde den olie på, som står i manualen. Uanset om der har været en anden olie på fra starten. 1) Er jeg hysterisk? Kan den ene olie være lige så god som den anden og bør man se på den gamle olie når man fylder ny på? 2) Eller er den korrekte håndværksmæssige løsning at se i manualen og fylde den korrekte olie på - uanset hvad der tidligere var på? Data om systemet: Ratpumpen: Volvo P/N 888154 På den står: "Use Volvo Penta Steering Fluid" Cylinderen ved roret: Teleflex Seastar model BA150-7ATM Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Synes det virker strage med ATF. Jeg bruker kun denne på min: Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Dette er hva som står på styring og pumpe hos meg, Major: Samme cylinder som du har. Redigert 22.Februar.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeilPåSkrå Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Du må ikke ha ATF olje på et SEAstar system. Den har helt feil viskositet. Den vil også ødelegge pakningene. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Jeg ville sjekket om ATF-oljen møter mil-5606. Hvis den ikke møter mil-5606 ville jeg byttet, forsikkerhets skyld. Det hadde vært veldig interresant om noen visste konkret hvorfor disse oljetypene evt ikke er kompatible. Ser at noen skiver at det står i manualer at ATF olje kan brukes i nødstilfeller, det betyr vel at den er for aggressiv for noen av komponentene.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Mort1 skrev 5 minutter siden: ..Det hadde vært veldig interresant om noen visste konkret hvorfor disse oljetypene evt ikke er kompatible.. Enig i det. Kan det være fordeler ved å heller benytte ATF ? Hvorfor gjør forhandler dette, når det følger med klar olje i pakka, om man kjøper en pakke da ? Redigert 22.Februar.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Hmm. Har ikke egen kunnskap om området, men søkte litt og fant flere innlegg som fraråder bruk av ATF. Dette innlegget ligner vel godt på din erfaring, MajorAndy: Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 (redigert) Sjekket Seastar-kannen jeg hadde i kjelleren og der står følgende: " Oils meeting MIL 5606 spec may be substituted. Any 5W engine type oil or ATF -Dexron II transmission fluid may be used in emergencies ". Så da vet vi i alle fall at viskositeten bør være ca 5W for at oljen skal fungere i mekanismen. Og her er hva Seastar selv mener om ATF som permanent løsning: Redigert 22.Februar.2018 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Jeg har en kompis som jobber med båtmotorer. Hans mantra er at han bruker det som står i instruksjonsboken til produktet. Ingenting annet. ATF er en generell automatgirolje. Den har alle de positive egenskapene, generelt. Men jeg hadde ikke fylt ATF på et system der ATF ikke utrykkelig er spesifisert. Og da i såfall korrekt type ATF. En vanlig hydraulikkolje er ikke ATF. Man kan i et vanlig hydraulikksystem risikere revne pasninger og pakninger som løser seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Enig med hulda her, atf og vanlig hydraulikkolje er ikke det samme. Der atf som nevnt tidligere er etsende. Jeg brukte vanlig hydolje på min styring, selv om det skulle brukes ''merkeolje'', uten problemer. Det er vell mest viskositeten som er forskjellig og dermed blir det enten lettere eller tyngre å vri på styringa, men jeg antar at det ikke er noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Tak for input. Jeg er glad for at I er enige med mig. Der er jo flere ting her: Er Seastar olie (eller tilsvarende) det samme som ATF? Og det er jeg nu ret sikker på at det ikke er. Kan ATF ødelægge styringen? Måske, men det virker ikke sandsynligt. Burde en professionel have fyldt den (efter manualen) korrekte olie på? Ja selvfølgelig. Jeg har bedt om at de flusher systemet og fylder op med ny, korrekt olie. Og føler mig i min gode ret til at gør det ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Helt enig, det er det manualen sier som er rett, spesielt hvis en skulle komme i en reklamasjons sak. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Brigg Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Seastar-olje er ikke det samme som ATF. Seastar-olje er en hydraulikkolje med viskositet ISO 15 (med forbehold at jeg husker riktig). Seastar anbefaler alternativt en hydraulikkolje med militær/Nato-spesifikasjon. Dette er en olje som benyttes mye i fly-hydraulikk og som har lys rosa farge. Jeg kjøpte ISO 15 olje av alternativt fabrikat hos min båtutstyrsbutikk. Kostet mindre enn 100 NOK per liter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mons Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Endel oljer for slike små systemer med lite utskifting og tøfft miljø har tilsetninger som skal hindre korrosjon over lang tid. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Furu Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Min lokal båtforhandler bruker dextron 2 (eller var det 3) i sea/bay star styring, og når ej spurte etter seastar olje; dextron det hadde de jo alltid brukt var svaret. så min seastar styring er også etterfylt med dextron olje. Har ikke lekket noe på to år enda ihvertfall.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.