Jump to content

Edit History

Chiefengineer

Chiefengineer

Et drivstoff med flammepunkt lavere enn -40 grader representerer en større brannrisiko ombord i en båt enn et drivstoff med flammepunkt på over 60 grader gitt de noe tilfeldige rutinene båtfolk har til vedlikehold av drivstoffslanger, koplinger osv. Fylles kjølen med 200 liter diesel vil jeg si at man i første rekke har et framtidig potensielt luktproblem. Fylles kjølen med 200 liter bensin skal du tenke deg om to ganger for hvordan du angriper saken.

Når det er sagt, jeg kan ikke se at man i de fleste tilfellene (på samme båttype) har mulighet for å velge mellom enten bensinmotor eller dieselmotor. For en større fly-cruiser på 50 fot er det helt uaktuelt med bensinmotor like fullt som det er uaktuelt med dieselmotor på en skjærgårdsjeep.

Chiefengineer

Chiefengineer

Et drivstoff med flammepunkt lavere enn -40 grader representerer en større brannrisiko ombord i en båt enn et drivstoff med flammepunkt på over 60 grader gitt de noe tilfeldige rutinene båtfolk har til vedlikehold av drivstoffslanger, koplinger osv. Fylles kjølen med 200 liter diesel vil jeg si at man i første rekke har et framtidig potensielt luktproblem. Fylles kjølen med 200 liter bensin skal du tenke det om to ganger for hvordan du angriper saken.

Når det er sagt, jeg kan ikke se at man i de fleste tilfellene (på samme båttype) har mulighet for å velge mellom enten bensinmotor eller dieselmotor. For en større fly-cruiser på 50 fot er det helt uaktuelt med bensinmotor like fullt som det er uaktuelt med dieselmotor på en skjærgårdsjeep.

• Create New...