finnstru
Biltemas strekk-avlastere i gummi sprekker i gummien etter ett par år. Maritims (i myk gummi) som koster det dobbelte av Biltemas gjør ikke det. Og det gjelder trolig generelt att hardere/billigere gummi har begrenset levetid (de har fått noen i hard billig Gummi på Maritim nå, dem kjøper jeg ikke). Men Biltemas funker helt fint når de er nye, så hvis du bare skal ha dem ett par år så er de o.k. ;-) ..... Ja, biltemas tau som nevnt bruker jeg også, men skulle gjerne ha tredd smertinger på dem, må jeg lage smertinger selv ?, eller er det noen som vet om det går og få kjøpt ? (eller surre noe rundt ? hva ?). ..... Hvis jeg som nå har oppgradert til 20t båt skal fortøye med tau som tåler 20t så tviler jeg på att jeg i det hele tatt får de tauene rundt kryssholta, for å ikke snakke om att jeg tviler på att du kan løfte båten etter kryssholtet uten at innfestingen ryker, pluss att så tykke tau er dyrt. ... Så dettane standard fasitsvaret til Roger jo avvikes nok noe av oss med 20t ved å hellere fortøye så en fordeler belastningene over flest mulig kryssholt, og fortøye stramt, så båten ikke rekker og akselerere opp i fart som kan gi rykk og slike belastninger. Skjønt som det påpekes, 20t akselerer ikke så fort akkurat. Hvor mange tusen kilo kryssholdta bå skuta mi tåler før det røskes i filler eller av, det vet jeg ikke, men neppe så mye mer enn tykkeste tauet til Biltema har i bruddstyrke vil jeg tro. Skjønt for den skuta er de største lange Biltema fenderne for små (men kulefenderne til bilteam (de største) funker fint hvis en ligger long-side. Fulgte forøvrig rykkdempere med skuta som trolig var 20 år (ligner på Forsheda de også) og de var fortsatt i full funksjon.