Jump to content

Stavanger Aftenblad fokuserer på sikkerhet

Poseidon

Recommended Posts

De siste dagene har Stavanger Aftenblad hatt flere oppslag som går direkte inn på sikkerhet i småbåtflåten og situasjonen mht opplæring.

Få ulykker er flaks

Båtfolk vil ha tvungen opplæring

Advarer mot "nintendonavigasjon"

Det hadde vært interessant å vite hva dere som båtfolk mener om oppslagene, og om andre aviser langs kysten også fokuserer på båtbruk og sjøvett på en lignende måte.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Haugesunds Avis har også hatt daglige artikler om sikkerhet på sjøen, og samt at jeg har sett stykker i VG og Dagbladet om det samme. Det virker ganske velregissert dette her...

Ellers så synes jeg det er positivt at dette blir tatt opp, jeg synes at det blir verre for hvert år. Jeg har opplevd enkelte skremmende episoder de siste ukene som vitner om total mangel på kunnskap om hvordan man oppfører seg mot andre på sjøen. Så jeg ville i alle fall sett på en obligatorisk opplæring som en positiv affære. Ikke det at jeg tror at alle vil oppføre seg bra av den grunn, men de vil i alle fall lære seg en del grunnleggende spilleregler slik at de i det minste vet når de gjør noe galt. Jeg velger å tro at mye av galskapen vi ser rett og slett skyldes uvitenhet.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

:yesnod: Jeg er for att det skal innføres båtførerbevis , årsaken er att farten, kombinert med fyllekjøring blir verre og verre.

Da lærer ikke minst de som skal føre båten det grunnleggende når det gjelder navigasjon og båtvett!

Noe som det er stor mangel på i dag .

Det hjelper ikke med en ny GPS til mange tusen hvis man ikke kan lese papirkartet ved svikt av batterier. Jeg annser GPS`n min som ett supplemang til papir kartet, ikke omvent.

Men ved innføring av båtførerbevis har de som driver med opplæring en stor jobb foran seg med å

forandre holdninger på personer som fører båter som går i store hastigheter.

Og politi kan i det minste ha noe å ta i fra folk som ikke har respekt for sjøen og andre båter.

:wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Det virker ganske velregissert dette her...

<{POST_SNAPBACK}>

Sjøen er det eneste sted hvor man kan nyte en slags frihet i dette landet. Det synes som det er satt igang en kampanje for å bringe alt inn i politisk korrekte former.

Burde man ikke først konsentrere seg om landeveien, det skjer jo så mange kollisjoner og utforkjøringer med alvorlige ulykker som følge, fyllekjørere tas jo hver gang man har kontroll. Er det ikke på tide å innføre et bilfører bevis, noe som politiet kan inndra hvis man ikke overholder reglene ?

Spøk til side, denne opphausingen som foregår nå har helt klart en skjult agenda. Lokale politifolk i Tønsbergområdet sier at avisene vil gjerne ha sensasjoner. Det er faktisk mindre problemer nå enn for 10 år side. Folk kjører mye roligere og vi har få problemer.

Det er svært mye båter i Tønsberg skjærgården, jeg/vi er ute ved enhver anledning og kan bare konstatere at det er svært få problemer. Så, er det agurktid eller er det noen som lukter penger ?

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Lurer på hvorfor det ikke kjøres holdningskampanjer på tv og radio egentlig!

Hvis problemet er så stort bør jo det gjøres!

"stikkers" med hva sjømerker betyr og regler o.l burde deles ut på alle marinaer, butikker, turistbuer osv...

Er forresten noe sånt klistret opp i nye båter? Eller følger det med i det hele tatt?

Om tvungen opplæring er veien og gå tviler jeg litt på, men skal nå ta "lappen" alikevel da!

(mangler og avlegge eksamen bare)

PS. Mye mere politi på sjøen NÅ :smash:

:yesnod: Det er bare ett fåtall som ikke eier respekt for andre på sjøen, da

bør det gå an å reagere på disse på en måte som de tenke seg om neste gang de gir gass.

Det kan jo resultere att de sakker av til 10knop i 5 knop grensen istedet for å

gå i 20-40 knop for å vise att de har motor på båten. Min gamle båt går i 30kn på

max, men har bare prøvd dette 2-3 ganger uten andre båter i nærheten. Det var morro !

Jeg synes det er bedre å gå i stor fart når det er trygt å gjøre det uten fare for andre. :cool:

Hilsen en uten markeringsbehov .......

Redigert av Ancas (see edit history)

Jo færre de er jo mindre sansynlig er det, at politiet (eller tilsvarende) er tilstede når det trengs

<{POST_SNAPBACK}>

...Skal man da akseptere de som gjør sjøen utrygg for andre, ? :crazy:

Det begynner å bli mer og mer båter på vannet jo mere penger vi har å bruke...

og det mener jeg er bra att flere kan se hvor flott og stor skjærgård vi har i dette

landet.

Akkurat tilbake etter en mange fine dager på sjøen.

Ser at gnålet om obligatorisk båtførerbevis er oppe igjen i avisene og her på siten. Mye fin kjøring, men ikke alle har like god kontroll. Det løser seg med litt trening. De dustene som kjørte i 15 knop i Blindleia, gjorde det ikke fordi de manglet båtførerbevis. Ikke gjorde de det fordi de ikke visste om 5-knop grensen heller. De store gule skiltene er umulig å unngå å se. Hva gjenstår så? Kanskje de kjører slik fordi de ikke bryr seg?

Å tro at oligatorisk båtførerbevis løser problemet med bøllekjøring, er en smule naivt. Det er enda mer naivt enn å tro at obligatorisk bilsertifikat løser problemet med bøllekjøring på landeveien. Og siden bilsertifikat er obligatorisk, møter man aldri bøller i trafikken......

Obligatorisk opplæring løser problemet med de som ikke vet at man viker for båter fra styrbord. Det er det ingen tvil om. Og de er det jo noen av. Forkjørsleia finnes ikke, selv om noen later til å tro det.

Lotus

Akkurat tilbake etter en mange fine dager på sjøen.

Ser at gnålet om obligatorisk båtførerbevis er oppe igjen i avisene og her på siten. Mye fin kjøring, men ikke alle har like god kontroll. Det løser seg med litt trening. De dustene som kjørte i 15 knop i Blindleia, gjorde det ikke fordi de manglet båtførerbevis. Ikke gjorde de det fordi de ikke visste om 5-knop grensen heller. De store gule skiltene er umulig å unngå å se. Hva gjenstår så? Kanskje de kjører slik fordi de ikke bryr seg?

Å tro at oligatorisk båtførerbevis løser problemet med bøllekjøring, er en smule naivt. Det er enda mer naivt enn å tro at obligatorisk bilsertifikat løser problemet med bøllekjøring på landeveien. Og siden bilsertifikat er obligatorisk, møter man aldri bøller i trafikken......

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor mange bøller det hadde vært i trafikken uten obligatorisk bilsertifikat blir et ganske hypotetisk spørsmål, så å bruke det som argument blir vel i grunnen like hypotetisk.

Båtfører beviset tar du for å lære akkuratt som du tar bil lappen for å lære å kjøre bil. Jeg tror bøllene vil være der uansett, spesielt di som er i 40 åra+++, som tror at siden di har stor hvit cabincriser så kan de kjøre hvordan og hvor de vil, jeg sier ikke alle men veldig mangen er slik, spesielt på sørlandet.

Jeg tror det ville vært like forsvarlig å tatt vhf kurs, tror bare det er en brøkdel av de som har vhf som virkelig har den på. :smash:

Idag fortsetter Stavanger Aftenblad sin artikkelserie:

Politiet godtek ankerdram

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg og en kamerat fikk faktisk en bot på 3000 hver oss for 2 år siden! Vi satt i min båt på båtplassen og tok noen pils før vi skulle på byen!

De viste ikke skjønn :headbang: men de var tydeligvis aspiranter for de var veldig oppesen mot oss.

Ellers syns jeg det er veldig bra at dem viser skjønn

Hvor mange bøller det hadde vært i trafikken uten obligatorisk bilsertifikat blir et ganske hypotetisk spørsmål, så å bruke det som argument blir vel i grunnen like hypotetisk.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes nå i alle fall at det slett ikke er hypotetisk. En bølle er en bølle uansett hva han måtte ha av lapper i lomma. Nå husker jeg ikke helt hva statistikken sa, men var det ikke slik at nesten annenhver båtfører har båtførerprøven og over 5000 nye tar prøven hvert år? De som har over 50 fot båt har garantert lappen, da det er obligatorisk. Likevel finnes det sikkert like mange bøller i store båter som i små båter. I teorien skulle ikke det være mulig. De har jo lappen.........

Kan det være at lappen og oppførselen er to helt forskjellige ting både på landeveien og på sjøen?

Lotus

I nyhetene her forleden stod det at man øsker paragrafen om drikking på offentlig sted svært modifisert. Den var over 100 år og moden for justering. Dette ver ikke i sammenheng med båt.

Ligger man i gjestehavna og tar noen pjaller i båten, skal jeg like å se den konstabel som bøtelegger. Det ville det nok blitt betydelig mer bråk av.

Enda mer bråk blir det vel hvis man som passasjer i bilen blir nektet å drikke fordi bilen befinner seg på offentlig vei.

Lotus

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...