Jump to content

Beste måte til å måle tau?

Grønnskollingan

Recommended Posts

Code0 mener å måle lengden på tauet jeg kjøper, når jeg skal lage teinelenker og sånt. 

Det måleinstrumentet til 5600kr blir nok litt for luksus, mens den til 900kr så litt bedre ut. Kan jo bare måle ved kaia også altså, men hvis jeg skal lage til lenker for 50 krepseteiner og 50 krabbeteiner så kan det ta litt tid. Hvis jeg kjøper sånn måleinstrument så har jeg det i hvertfall for en stund. Takk for tipsa :thumbsup:

Ok, skjønte ikke helt det siste du sa Sjøvind. Mener du når man har en rull så drar man det ut på en trommel også inn på en måler? Jeg skal ha tau i kartong slik at jeg slipper turn og slikt. Hvis det er turn, så har jeg fått tipset fra en at jeg skal feste hele tauet bak på båten og etterpå kjøre i 5 min så er all turn vekke

Dette har med tauverksbehandling å gjøre. Det hjelper med trommel, men nye tau har alltid litt spenninger, og trenger å brukes, og kveiles riktig noen ganger. Høyreslått tauverk med tre eller fire kordeler(nesten alt tauverk idag er tre kordeler, og høyreslått.når du holder tauet foran dg, ser du at kordelene går mot høyre) skal kveiles medurs, eller med sola om du vil. Da vil det løpe fint ut fra en kveil. Er den ene enden fast, f.eks på en teine, må du starte kveilingen der, slik at spenninger,kink og turn, slippes ut ved ferdig kveiling, der tauenden er løs. Er det en lenke, og tauet er fast i begge ender, kan det hende du må kveile det som en wire. Dvs legge annenhver gang under seg selv, og la tauets spenning forme kveilen. Lever du i mørketid nordpå, og ikke kan klokka, vil jeg foreslå flettet tauverk. Tidligere mye brukt som harpunline, da dette kan kveiles alle veier, og ikke har indre spenninger. Alle med båt burde ha ett grunnkurs med tau. Forskjellige taus anvendelsesområde, samt bruk og vedlikehold. Når fersket f.eks du av fortøyningstauene sist? 

Knut Idsø Lie skrev 22 minutter siden:

Tau i kartong menes med at man kjøper tau som allerede er klart til bruk uten turn, tvinn og alt det der. Slik: http://www.webshop.okmarine.no/tauverk-i-kartong

Kan ikke en egentlig ikke en shit om fortøying, tau, knuter osv. Kunne nok trengt meg et kurs i det ja :giggle:

Aha.. Ser at 10mm 700 meter med tau er 700 kroner dyrere når det er i kartong enn om du kjøper den som rull. Det synes jeg ikke det er verdt. Det beste er at du heller øver deg på å kveile og får dette inn i fingrene, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Når du skal kveile opp en ny rull, så må du huske å begynde med enden som er i midten av rullen.

Å henge det etter båten virker veldig amatørmesssig, når du har hatt tauet en gang eller to i havet, så er det ingen tørn på tauet lenger.

Redigert av bellen (see edit history)

Skjønner. Det eneste jeg vil unngå er at teinene tvinner seg rundt tauet når jeg trekker. Det går at tauet ikke kan går gjennom teinehaleren for tauet fra teina og hovedtauet er surret rundt hverandre. Hvordan skal jeg unngå dette? Er det bare å få ut spenningen og kveile rett og sånt, så skal ikke tvinnen være der lenger når jeg trekker?

Hvis jeg allerede har spleisa tau inn i hovedtauet og det allerede er tvinn på det. Må jeg fjerne all spleisingen da? eller kan jeg fikse det mens de spleisa tauene sitter på?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...